Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  varför kanin?  (läst 2089 gånger)

Mamma

varför kanin?
« skrivet: 04 jan-13 kl 12:49 »
Nu är jag helt ny på detta ämne, så en riktig dum fråga kommer här:

Jag läser lite här och där och oftast så vill de som bor på en bondgård eller på landet ha höns och kaniner, höns förstår jag för äggen mm, men varför kaniner?

Passar inte min fråga här så flytta den gärna till sin rätta plats.

Gullregn

• Gäst
SV: varför kanin?
« Svar #1 skrivet: 04 jan-13 kl 12:54 »

Jag läser lite här och där och oftast så vill de som bor på en bondgård eller på landet ha höns och kaniner, höns förstår jag för äggen mm, men varför kaniner?

Hej och välkommen :)

Kanin för köttets och pälsens skull.
Kanin likväl som höns har varit vanligt i sverige, inte minst under krig då tillochmed mina farföräldrar hade det fast deras egentliga näring var trädgårdsmästeri.

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 04 jan-13 kl 12:55 »

För att kaniner är utmärkta köttdjur. Eller som i mitt fall för ullens skull (angorakaniner)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

Neon Knight

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jan-13 kl 12:55 »
Kaniner är trevliga, personliga djur som är ganska billiga att hålla om man har möjlighet att producera foder (hö) själv. Man får kött, skinn och givetvis mängder av utmärkt gödsel till grönsaksodlingarna. Vissa raser hålls även för ullen.

Mamma

« Svar #4 skrivet: 04 jan-13 kl 13:07 »
ok, men ska det vara av en speciell sort?
Men finns det då skillnad på sällskapskaniner och kaniner som är för köttet och ullen mm?
Är det till ens egen bruk eller försäljning av kött och ull, vem köper då?

Som sagt jag är helt ny på sånt och vill gärna vidga mina kunskaper  :) så ursäkta mina duma frågor :)

Neon Knight

• -
« Svar #5 skrivet: 04 jan-13 kl 13:33 »
Alla kaniner går att äta, men det är väldigt lite kött på dvärgraserna och jättarna äter mycket, så det blir dyrt kött. För självhushållare lämpar sig lantraserna gotlandskanin och mellerudskanin bra, då de går utmärkt att föda upp på hemmaproducerat foder. De växer dock långsammare än produktionsraser och är därför olönsamma att föda upp i större skala.

http://gotlandskaninen.se/

Uppfödning för försäljning har Gösta skrivit om här på forumet. Det råder delade meningar om lönsamheten. Man kan dock utläsa att "halvstor" uppfödning är sämst ur lönsamhetssynpunkt. Antingen nöjer man sig med att försörja den egna familjen med kött och andra produkter eller så satsar man stort.

sisel

• Småland
« Svar #6 skrivet: 08 jan-13 kl 10:12 »
Jag skaffade kaniner för att jag ville producera egen gödsel till odlingar och ha djur som kunde hålla kirskål och maskrosor i schack. Men de är så otroligt trevliga, personliga, roliga och lättälskade djur så nu har prioriteringarna blivit de omvända och skulle deras älskade kirskål ta slut, skulle jag börja odla det istället för grönsaker till mig själv. Så kan det gå.  8)

fräsen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 08 jan-13 kl 10:42 »
Jag tycker det är praktiskt att använda kaninerna som kompost, grönsaksblast, ogräs o dyl förvandlas snabbt till gödsel :)
De är oxå duktiga på o hålla gräsmattan i trim om man flyttar runt buren.

Krågedal

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 08 jan-13 kl 10:43 »
Hej. kan berätta lite om varför för mig var det. Jag gillar djur, bor numera på landet (eget hus) har nu hund, katt, höns, kaniner och akvariefiskar. Sen vi flyttade ut på landet hade med oss hund och katt, gjorde hönshus och tillhörande gård skaffade höns, Kindahöns med egen genbank, läste om andra djur, tycker om tanken med bevarande av gamla svenska raser.  Tänkte först hjälpa mellerudkaninen men de (var) svåra att få tag på, då fick det bli Gotlandskanin, då de äter "det som enklast finns" hö, gräs, vatten, färska grenar, grönsaker, bröd, emellanåt. kaniner låter inte... De är bra ogräsätare, de är lugna och trevliga, (barnen kan hjälpa till) Nu vet min dotter (6år)hur det blir fler kaniner på ett naturligt sätt och även döden har hon upplevt... förra året (12) slog vi eget hö. Så det ända jag har "köpt" det är havre, men det äter hönsen också... Jag får hämta mycket rester från affären så det är gratis. Eftersom (hönsen och kaninerna) är genbanksdjur får jag bidrag, en hönsflock 800:-/år kaninpar (minst en kull per år 600:-/per år. Sen är det en viss eftertraktade raser så jag kan lätt sälja "överskottet" men lite får man arbeta o göra reklam för dem... sen ska jag lära mig på ett human sätt förkorta ev lidande och sen kunna äta dem....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

Eurydike

• Småland
« Svar #9 skrivet: 08 jan-13 kl 10:49 »
För min del handlar det om att jag har en för liten trädgård för att kunna hålla getter eller kor utan får hålla mig till mindre djur. Höns, kaniner och ev. ankor.
Skaffade mig kaniner för köttproduktion. Där jag definitivt VET att det kött jag äter kommer från djur som haft det bra och fått bra mat.

Men trodde väl att det skulle vara lite tråkigt nu under vintern när de bara sitter i sina vinterburar och det bara är att byta fruset vatten och fylla på hö. Men ICKE! Det är så roligt. Och jag vet väl egentligen inte varför. Men de är så himla mysiga. Nyfikna, sociala, keliga och roliga.
Så istället springer jag med kaniner i sele och koppel i trädgården, som ett barn. För de måste ju få komma ut och springa lite..  :D Och de är så gulliga när de gör glädjeskutt och kommer fram för lite kel då och då.

sisel

• Småland
« Svar #10 skrivet: 08 jan-13 kl 11:00 »
Så istället springer jag med kaniner i sele och koppel i trädgården, som ett barn. För de måste ju få komma ut och springa lite..  :D Och de är så gulliga när de gör glädjeskutt och kommer fram för lite kel då och då.

Hahaha!
Och jag som definivt inte har gott om pengar skippade glatt en ny vinterjacka för att en av dem behövde veterinärvård för dryga tusenlappen!  ;D

afrodisakum

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 07 feb-13 kl 17:30 »
För att de ser så roliga ut. Jag har ändå hästar och lite div djur. De äter hö och grönsaker. Ingen större kostnad alltså. Jag har mina lösa i stallet på vintern och de står för underhållningen när jag mockar :)

oskar98

• Fjäderfä!!
    • Skåne
    • www.oskarsorpington.yolasite.com
« Svar #12 skrivet: 07 feb-13 kl 18:09 »
Föder upp rasrena jättekaniner till utställning, men endel bli mat som inte passar till det, och en hel del säljs
Jag är en grabb på 14 år som har mycket Orpington av ovanliga färger
Har även ett gäng Maraner
Mvh Oskar98 :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 3 användare
RickardR, addebadde, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser