Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  fixa till rikthyvel?  (läst 5049 gånger)

jörmundur

• Medelpad
fixa till rikthyvel?
« skrivet: 01 jan-13 kl 20:54 »
Hej alla glada!

jag har en stor gammal rikthyvel i gjutjärn som saknar skydd för kuttern. har någon tips på hur man enklast bygger till ett sådant?

saknar också nyckel till hyvelstålen, kan man tillverka en sådan också på något vis?
finns det hjälpmedel när man ska posta in stålen?

tack o bock!:)
/J
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....
God mat, musik, valmet 604, lite odling.
http://www.youtube.com/watch?v=vC_c87xJwvc

Marcus Karlsten

• Småland
SV: fixa till rikthyvel?
« Svar #1 skrivet: 02 jan-13 kl 19:24 »
Hej alla glada!

jag har en stor gammal rikthyvel i gjutjärn som saknar skydd för kuttern. har någon tips på hur man enklast bygger till ett sådant?

saknar också nyckel till hyvelstålen, kan man tillverka en sådan också på något vis?
finns det hjälpmedel när man ska posta in stålen?

tack o bock!:)
/J
Finns det något fäste för skyddet?

Är det säkerhetsrundkutter går det lossa skruvarna med vanlig fastnyckel.

Postar gör du enklast genom att hålla en rak trälist mot utmatningsdelen av bordet, markera kanten på bordet på trät, snurra kuttern manuelt
så stålet lyfter och drar med sej listen. Gör en ny markering. Upprepa proceduren på stålets andra sida. Justera tills du får samma resultat på
båda sidor.

TW

• Finland
« Svar #2 skrivet: 02 jan-13 kl 20:56 »
Säkert går det att bygga ett skydd men det är svårt att säga hur då jag inte vet exakt hur den ser ut. Dessutom behöver man kunna litet metallarbete. Det skall ju vara skydd både framför och bakom anslaget. Skyddet bakom anslaget är relativt enkelt att göra av trä.

Hur ser kuttern ut?

Kan du vara hygglig och posta några bilder......
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 02 jan-13 kl 22:14 »
Har inga bilder tyvärr:/

"muttrarna" är helt runda med två hål i, ungefär som på en vinkelslip.
finns inget fäste för något fäste vad jag vet.

har en ide om att borra hål ock sedan gänga dem så kan man nog montera dit något på nå vis...
Bor på en gård med dotter, Älskar skog o åker. pysslar med smide,Timmring, hantverk, slöjd, choklad,, Vänner, Hundar, Höns, vatten o naturen.....

TW

• Finland
« Svar #4 skrivet: 03 jan-13 kl 15:05 »
Jasså den sortens kutter. Hela delen bakom betten är en separat klaff som klämmer fast betten. Klaffen klämms fast mot kuttern av de där grova bultarna med 4 hål i skallarna. På engelska kallas typen för "clamshell cutterhead" och det har varit en del dispyter om arbetarskyddet. Jag tror inte att alla modeller av dem är lagliga numera. Absolut minimum är att kontrollera bultarna extremt noga så de inte har töjts eller blivit slitna på något vis. Vid minsta skada måste de absolut bytas mot nytillverkade av god kvalitet. Somliga ägare har bytt hela kuttern till en modernare kutter.

En ny nyckel kan du göra av en axelstump som du borrar 4 hål i från ändan rätt igenom och trär in rundstålsbitar (av fjäderstål eller liknande) i hålen. Gör rundstålsbotarna så mycket längre än axelstumpen som hålen i bultskallarna är djupa. Sedan svetsar du fast runstålen i axelstumpen där de kommer ut i bakändan och svetsar fast ett flatjärn som skaft.

Står det någonting på rikthyveln om tillverkare och modell?

Det går bra att borra hål i stommen och gänga och skruva fast fästet för skyddet. Det svåra är att bygga skyddet.

Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #5 skrivet: 03 jan-13 kl 16:37 »
ok, på det viset:/ då vill jag nog byta ut hela kuttern i så fall! jag har inte arbetat med maskinen än, bara provstartat den sen jag köpte den för 3 år sen

Har du tips på vem som kan göra sådant eller vart man ska vända sig? maskinen är ju riktigt fin i övrigt...

det står typ Askersunds mekaniska el liknande.

TW

• Finland
« Svar #6 skrivet: 03 jan-13 kl 17:00 »
Först kan du ju forska litet om det verkligen är nödvändigt att byta kutter. Jag vet att vissa versioner är olagliga men inte alla. Fråga av någon som vet för jag vet inte. Det måste ju finnas någon arbetarskyddskunnig att fråga av. Någon snickerilärare på något yrkesgymnasium till exempel.
Den svaga punkten är att bultarna kan utmattas och gå av eller töjas och då kastas betten ut om det inte finns en säkerhetslåsning under klaffen. I en modern kutter är bultarna belastade av tryckkraft i stället för dragkraft och det minskar risken för utmattningsbrott.

Att byta kutter går men är inte enkelt. Den har väl babbitlager den där? I så fall måste axeländorna vara längre än på de flesta moderna standardkuttrar. Babbitlagren är nämligen mycket bredare än kullager. Jag vet att somliga brukar göra sådana ombyggnader själva men jag vet inte hur de gör och jag vet inte vad det kostar i reservdelar. Att leja på hela arbetet lönar sig knappast då man kan köpa en gammal Jonsered eller Waco med skydd och säkerhetskutter för några tusen kronor på Blocket.

Jasså......Askersunds Mekaniska Verkstad........ det berättar en del om modellen. Kraftig modell men kontrollera så att borden inte hänger med ytterändorna. De där rikthyvlarna med borden infästa i stommen med gradspår kan börja hänga rejält och det kan bli en del arbete att skrapa och fila innan man har det reparerat.

Vet ni andra någonting om det här med kuttrar? Min kunskap tog slut.

Antifacist.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 09:32 »
ok, ja dyrt lär det nog bli:/
jag har gått ock funderat ganska länge nu på logosols H410, den kostar ju en del men är förmodligen en bättre investering då man får två maskiner i en... ock så spar man ju mycket plats. ock klurigt jobb som jag inte vet om jag har lust med:P

hittade två bilder iallafall på hyveln,ska försöka lägga upp dem så ni kan se:)

jörmundur

• Medelpad
« Svar #8 skrivet: 04 jan-13 kl 09:38 »
här kommer bild på hyveln

jörmundur

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 04 jan-13 kl 09:39 »
bild på kutter

Marcus Karlsten

• Småland
« Svar #10 skrivet: 05 jan-13 kl 15:11 »
Annars rekomenderar jag en kombi Jonsered eller Stenbergs -50-60-tal med 600mm bredd. Då har du både rikt/plan, klinga, fräs och lång hål med bra resultat.
Har själv en stenbergs och blir lika förvånad varje gång över hur bra den planar. Går att hitta under 20 000:-

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 11 jan-13 kl 20:53 »
Jasså.... Den har uppenbarligen borden stödda på fyra slider och kullager på kuttern. Det vill säga en mycket modernare och bättre Askersundare än de jag har sett. Kan löna sig att fixa men kostar säkert en del. Det borde gå att passa in en modern kutter. Det finns företag som säljer lösa kuttrar och säkert går det att hitta någon med samma diameter och längd som man kan anpassa axeltapparna på.
Skulle maskinen vara min skulle jag göra ett försök.

Jag har också en 600mm Stenberg kombination och är mycket nöjd med den. En välbyggd och genomtänkt och stabil maskin. Min kostade 25000 kronor plus frakt till Finland om jag inte minns fel. Sedan blev det en totalrenovering då jag tog sönder hela maskinen i småbitar och bytte eller reparerade allt som var slitet och moderniserade skyddsutrustningen rejält. Mycket nya delar och mycket filande och skavande och svetsande men resultatet blev verkligen toppen.
Sajo och Jonsered gjorde motsvarande maskiner med bara en drivmotor och de brukar vara betydligt billigare men verkar fungera bra om man har tid att flytta drivremmar då man går från en funktion till en annan. Jag har ingen egen erfarenhet av dem.
« Senast ändrad: 11 jan-13 kl 20:59 av TW »
Antifacist.

jörmundur

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 11 jan-13 kl 22:21 »
Ålrejt:) får se vad det blir när pengar ock tid finns:D

själv är jag allergisk mot kombimaskiner tyvärr...

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser