Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förenkla och förenkla ännu mer  (läst 4231 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
Förenkla och förenkla ännu mer
« skrivet: 27 dec-12 kl 20:50 »
Jag har odlat en stor del av våra grönsaker på tomten i många år, men jag inser att detta år kommer jag ha väldigt lite tid att lägga på trädgården. Så jag jagar tips för att förenkla odlingen maximalt och ändå få ut mycket mat under hela säsongen från vår till höst. Förutsättningarna är ungefär dessa:

* ca 300 kvm, dels i upphöjda bäddar, dels som ett sammanhängande land i fyra skift, därtill några pallkragar och en större odlingsbänk
* zon 4 - sådd från mitten/slutet av april och framåt, moränjord
* rätt mycket ogräs - kvickroten är det värsta
* vill odla en rad olika sorter - ffa potatis, rotfrukter, olika slags kål, gröna blad, squash/pumpa/frilandsgurka, lök, gärna en del ärter/bönor och kanske tomat på friland
* viss hjälp från tonårsbarnen med att så/sätta/rensa
* bor i Boråstrakten, vattning är sällan ett problem...  ::)
* brukar täckodla, skydda mot skadedjur med nät/fiberduk, samodla
* rådjur är det värsta skadedjuret, men mördarsniglarna börjar hitta hit...
* jordloppor äter småplantor, vissa växter är svåra att så på friland

Så hur hanterar jag detta på ett smart sätt - sådd, passa småplantor, rensa ogräs, plantera ut, passa på sniglar etc? Måste ju finnas bra tricks jag inte har tänkt på.

tinna.m

• Skåne
SV: Förenkla och förenkla ännu mer
« Svar #1 skrivet: 27 dec-12 kl 22:23 »
Ankor, helst redan nu, så slipper du sniglarna.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #2 skrivet: 27 dec-12 kl 22:26 »
Ankor, helst redan nu, så slipper du sniglarna.

Ankor kräver arrangemang som jag inte har tid/ork att greja med nu (hus, stängsling, vatten etc.). Säkert en bra idé annars!

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 28 dec-12 kl 15:39 »
Mördarsniglar gillar bäst ogräs som vissnat ca 1 dygn, så man kan åtla med det en bit ifrån landet, så får man lätt att ha ihjäl dem, samt att det blir mindre skador i odlingarna. De döda sniglarna lockar till sig kompisar, så blir det fler lättdödade mördarsniglar. Man dödar dem lämpligen genom att dela dem i två delar med en vass spade. Muta barnen, det är en lätt uppgift för dem, men det bör göras dagligen.

Hjälps åt så blir det roligare. Medan en fixar maten kan de andra två (för du hade väl två barn?) fixa med odlingarna. En liten stund flera gånger i veckan gör stor skillnad.

Odla tätare, så blir det mindre ogräs. När man gallrar får man goda minigrönsaker, och man kan samtidigt ta det ogräs som finns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

queer

« Svar #4 skrivet: 28 dec-12 kl 16:45 »
Allox viltstängsel är lätt och enkelt att sätta upp ... och det fungerar väldigt bra ...

Elektriskt snigelskydd ...

Be någon odlare/alternativare om hjälp ... peng eller delad skörd ...

Prioritera ... skörd i förhållande till arbetsinsats ... eller något annat ...

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 dec-12 kl 16:53 »
Håller med där. Intensivare odling på mindre yta i bäddar underlättar. Odla aggressiv gröngödsling på övriga ytor, som antingen tål att klippas ner, eller som kan tränga undan/kväva ogräset. Råg, honungsört eller vitklöver.

Eller gör precis tvärtom och börja odla grönsaker och blommor i rader med rejäla radavstånd, utan marktäckning. Skaffa en hjulhacka och/eller en jordfräs för att snabbt och effektivt kunna ogräsrensa mellan raderna. Se till att ha fånggröda efter skörd och låt stå över vintern. Fräs ner fånggröda och kompost mycket tidigt till våren. Kör med falsk såbädd tills det blir varmare. Kör gärna med varannan rad grönsaker och varannan honungsört+vitklöver. Gärna så glest mellan raderna att du kan slå honungsörten med gräsklippare, honungsörten klarar inte av det, men har du sått vitklöver i samma rad så klarar den klippningen och kan ta över. Gäller att komma med gräsklipparen innan vitklövern är borta. Annars kan man fräsa ytligt och så om.

Jag kombinerar metoderna. Tidiga odlingar intensivt i bäddar. Goda primörer och sedan får pumpa och squash mm breda ut sig och täcka. Allt annat i rader där jag kan ogräsrensa effektivt med jordfräs och hjulhacka.

Man brukar säga att en jordfräs förvärrar situationen när det gäller kvickrot, det stämmer om man gör fel. Man måste återkomma med ny rensning/fräsning då kvickroten når sin kompensationspunkt i tillväxten. Det är då kvickroten börjar lägga på sig näring, istället för att ta av reserver. Det brukar anges till 3-4 blad. Så man kan alltså fräsa upp ett land och sedan återkomma med hjulhackan när kvickroten fått 3-4 blad. Och hålla på så. Släpper man upp kvickroten till mer än 3-4 blad går man back i kampen.

En bra jordfräs kan man använda för mycket ytlig fräsning. Det gör att man inte fördärvar markstrukturen så mycket. Och det går då också mycket snabbt att fräsa, och det går inte åt speciellt mycket bensin. Sedan kan man köra med hjulhackan igen. Jag föredrar att köra hjulhackan, men jordfräsen gör så mycket nytta, och gör att hjulhackan går bra, att jag klarar av att leva med lite dåligt samvete för att jag gör av med en eller två dunkar bensin om året.
« Senast ändrad: 28 dec-12 kl 17:02 av sɹǝpuɐ »

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 02 jan-13 kl 19:55 »
Kolla upp du kan få tag i ull och lägg den runt landen en eller två decimeter brett. Försök få kanten ut mot gräset jämn för man vill inte köra i den med gräsklipparen. Mördarsniglar kryper (eller vad de nu gör) inte gärna över ullen och rådjur verkar sky lukten. Vi har inte haft ett rådjur i trädgården sen vi skaffade får och till och med tulpanerna står kvar på våren.  :o  Vi fick hit mördarsniglar ifjol men, de tog sig inte in i de landen som jag lagt ull runt.
Vinterullen som klipps borde vara perfekt. Oftast ingen som vill ha den så man får den gratis och den luktar extra mycket för den brukar inte vara lika ren som sommarull.

Man kan också lägga ull runt buskar mm. för att slippa rensa ogräs. Jag har lagt runt vinbärs- och krusbärsbuskar och tänker lägga runt de nyplanterade äppelträden i vår.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #7 skrivet: 04 jan-13 kl 11:15 »
Många bra tips, tack!

Ull har jag god tillgång till och jag har prövat lite försiktigt att lägga ut här och där. Det verkar funka bra, jag lade ull kring ett land med asiatiska blad - nästan inga sniglar alls. Kanske dags att göra i lite större skala?

Jordfräs känns inte så aktuellt, men kanske en hjulhacka? Nu hackar jag för hand och ser det lite som ett träningspass, men det kanske är effektivare med hjulhacka i det större landet.

Gröngödsling - så på våren och slå av innan den blommar? Eller så på sensommaren efter skörd och låta vara kvar över vintern? Så in mellan grönsaksraderna?

Kvickrotsbekämpning gör jag dels genom att täcka med svart duk i ett år eller mera innan jag tar upp en yta, dels genom att gräva och dra rötter. Det blir sakta med säkert bättre, men försvinner gör den ju inte. Nu har jag täckning med markduk runt det stora landet för att kväva ogräs och minska mängden som kryper in i odlingarna, men det är inte så himla snyggt. Undrar över risken att mördarsniglar gosar in sig under duken...

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 04 jan-13 kl 13:17 »
Gröngödsling - så på våren och slå av innan den blommar? Eller så på sensommaren efter skörd och låta vara kvar över vintern? Så in mellan grönsaksraderna?
Alla tre varianterna är bra, beroende på vilka grödor du odlar där, och vilka mål du har med just den ytan. På våren, för att slå av, med ettåriga växter, är bra innan näringskrävande växter som sås/planteras lite sent, som gurkfamiljen och tomater. På sensommaren som får vara kvar över vintern är ju givet på alla ytor där man inte skördar väldigt sent, eller tom låter grödan stå kvar över vintern. Mellan raderna är ju bra om du vill odla glest, men inte får problem med ogräs, eller där man har grönsaker som är långsamma i starten, men som sedan kräver mycket plats, som större kålväxter.

Mördarsniglar kan lägga ägg och övervintra under en markduk, är det skuggigt kan de även vila där under dagarna. Är det soligt tror jag däremot att det blir för varmt under duken för dem. Kanske kan du ha duken där på sommaren, men ta bort den på vintern, så att fåglar lättare kommer åt sniglar som övervintrar och så att frosten går djupare.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #9 skrivet: 04 jan-13 kl 13:28 »

Mördarsniglar kan lägga ägg och övervintra under en markduk, är det skuggigt kan de även vila där under dagarna. Är det soligt tror jag däremot att det blir för varmt under duken för dem. Kanske kan du ha duken där på sommaren, men ta bort den på vintern, så att fåglar lättare kommer åt sniglar som övervintrar och så att frosten går djupare.

Ah, bra idé!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #10 skrivet: 04 jan-13 kl 13:40 »
Hjulhackan är också bra för att hålla rent i kanterna mot gräsmattan. Jag kör ofta där med den minsta rensbågen för att hålla undan ogräs som vill växa in. Det finns även en särskild kantskärare som jag funderar på att skaffa.

I gröngödslingen kan man med fördel även så in olika blommor. Jag sår gärna in ringblomma. Och odlar en rad med tagetes som jag kan flytta till andra rader senare. Det ser fint ut och lär vara bra mot diverse insekter och nematoder. Och gillas av bin, humlor och fjärilar.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 04 jan-13 kl 13:45 »
Jag har också ringblomma och tagetes bland grönsakerna - om det gör nytta vet jag inte, men det är fint.  :) Ringblommans kronblad kan man ju dessutom äta. Även gurkört är fint, ätbart och drar till sig pollinerare. Krasse som kantväxt är en annan variant (men inte slingerkrasse - been there, done that  ;D)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #12 skrivet: 05 jan-13 kl 13:08 »
Det är vårväder ute och inte mkt tjäle. Men rejält blött överallt. Sabbar jag jordstrukturen fullkomligt om jag börjar gräva upp rotogräs redan nu, för att spara tid senare i vår? Jorden är morän, med allt från sten till mkt fina partiklar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #13 skrivet: 05 jan-13 kl 13:12 »
Jag har också ringblomma och tagetes bland grönsakerna - om det gör nytta vet jag inte, men det är fint.  :) Ringblommans kronblad kan man ju dessutom äta. Även gurkört är fint, ätbart och drar till sig pollinerare. Krasse som kantväxt är en annan variant (men inte slingerkrasse - been there, done that  ;D)

Gurkört fröade av sig så hemskt hemma hos mig och fortsätter att dyka upp ännu
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #14 skrivet: 05 jan-13 kl 13:21 »
Gurkört fröade av sig så hemskt hemma hos mig och fortsätter att dyka upp ännu

Jag älskar gurkörten just därför - den kommer upp där det passar den och har man en gång sått den så behöver man aldrig mer köpa frö.  :) Men den är jättelätt att rensa bort.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #15 skrivet: 05 jan-13 kl 13:33 »
Det är vårväder ute och inte mkt tjäle. Men rejält blött överallt. Sabbar jag jordstrukturen fullkomligt om jag börjar gräva upp rotogräs redan nu, för att spara tid senare i vår? Jorden är morän, med allt från sten till mkt fina partiklar.
Risk finns. Däremot kan man trötta ut kvickrot, som ju växer till även på vintern om det är milt, genom att nypa av allt det gröna. Det ska göras när de har 2-3 blad, då har de tagit maximalt med näring från rötterna, samtidigt som de inte hunnit ge näring tillbaka till roten.

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #16 skrivet: 05 jan-13 kl 14:05 »
Jag älskar gurkörten just därför - den kommer upp där det passar den och har man en gång sått den så behöver man aldrig mer köpa frö.  :) Men den är jättelätt att rensa bort.

Ja, jag har gurkört som tittar fram lite överallt.  ;D

Jag rensade och slängde överblommade plantor i komposten för några år sedan. Men som sagt, den är lätt att känna igen och rensa bort vid behov.

Honungsört är lite likadan, men också lätt att ta frö av för att spara till nästa år.

Dela detta:

* Inloggade just nu

699 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser