Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  taskig vakteltupp  (läst 1373 gånger)

bybon

• Västerbotten
taskig vakteltupp
« skrivet: 26 dec-12 kl 22:13 »
är det någon som har ett förslag på hur jag kan få min vakteltupp att bli snäll mot en vaktelhöna?
han har snart plockat henne på allt dun kring halsen.
det är bara på en av 5 som han gör så.
och hon är livrädd så fort han kommer i närheten av henne så springer hon för livet.
han har inte gjort nåt sår på henne än men brukar tupparna kunna ha ihjäl hönorna också?
jag har försökt med skum metoden att kolla kön (kan tillägga att jag är nybörjare och inte har gjort det förut)
men det kommer skum på den jag vet är tupp men inte på den andra så jag antar att det är en höna..

tacksam för förslag om någon har.

FM

• Skåne
SV: taskig vakteltupp
« Svar #1 skrivet: 26 dec-12 kl 23:19 »
Inhandla en sårspray med tjära/finns namn någonstans bland hönstrådarna, den är ivartfall framtagen för hästar men funkar super till att stoppa hackning.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

bybon

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 27 dec-12 kl 09:55 »
ok tack!
ska försöka hitta vad det är för något..

lena70

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 dec-12 kl 10:17 »
Har du typ någon "Granngården" i närheten?.Eller Odal Maskin?.De har mycket till djur..

bybon

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 27 dec-12 kl 10:22 »
det är ca 4 mil till närmaste granngård och hade egentligen inte tänkt mig in till stan
men det får väl kanske bli så ändå.. :)

FM

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 27 dec-12 kl 12:08 »
http://www.kruuse.com/sv-SE/ecom/Forbindsstoffer_s%C3%A5r/Diverse_s%C3%A5rpleje/prod_161020.aspx#0

Var så trött igår att jag inte kom ihåg namn o inte orkade söka reda på det. Kolla bara priser för den varierar en hel del mellan olika ställen.

Får du inte tag i den skulle jag prova denna salva den funkar oxå men inte lika bra tycker jag. 

http://www.skillingarydsalvan.se/hastart.asp?id=6&lang=Sve

Vet inte hur det är med övriga antihack/bit sprayer som finns på tx granngården för grisar och andra djur, vågar inte utala mig om dem.
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

lena70

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 28 dec-12 kl 09:11 »
Sprayet som FM ger länk till, var samma spray som vetrinären sa åt oss att köpa till vår tjur. Han hade då ett litet sår (ej öppet)på ryggen, som flugorna hittat och vägrade lämna ifred..Tjuren blev bra igen. Vi fick ochså rådet, att ha hemma, den andra salvan, som FM berättar om, men den har vi inte använt än...Jag har använt sprayet till en vaktel med, som en annan vaktel vägrade lämna ifred..( plockade av fjädrar)Efter att jag sprayat den drabbade vakteln, blev allt frid och fröjd igen!!
Har för mig, att maken köpte salvan och sprayet på Odal inne istan..(vi har inte granngården, det lades ned) Du kan inte ringa och kolla med din granngård, om de har den här sprayet?.( så du inte behöver åka ut i onödan) Du hade en bra bit till butiken..( om de inte har, tar de säkert hem..)Hoppas det löser sig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser