Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Underlätta vinterparning  (läst 1483 gånger)

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
Underlätta vinterparning
« skrivet: 17 dec-12 kl 20:51 »
Vad kan man göra för att underlätta en vinterparning.
Att honan alltså är villig för hanarna är villig iaf! :p

FM

• Skåne
SV: Underlätta vinterparning
« Svar #1 skrivet: 18 dec-12 kl 00:44 »
Ha dom i ett uppvärmt ställe med bra ljus, så kanske hon tycker att det går an. Men det kanske du redan har? Vissa honor bryr sig inte spec mycket vilken årstid det är  ::) 
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 18 dec-12 kl 10:35 »
ljuset verkar vara viktigare än värmen. jag har timer mellan 8 på morgonen och 10 på kvällen i oisolerat, ouppvärmt stall. det är inga problem att fortsätta i planeringen som jag gjorde under sommaren, men man får ju mata till extra.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 dec-12 kl 10:57 »
Färsk persilja, sallad och groddar. Och ljus ljus ljus.

Pamilla

• Västergötland
Sv: Underlätta vinterparning
« Svar #4 skrivet: 18 dec-12 kl 13:27 »
Men funkar det med vanlig lampa? Ska det inte vara sån växthuslampa med uv-ljus som är som den riktiga solen?

Malines här igen

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 dec-12 kl 13:39 »
Det funkar med vanlig lampa.

FM

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 18 dec-12 kl 20:00 »
Klart ljuset viktigare än värmen. Dock underlättare det tycker jag att ha honor över frysgrader, när dom ska ha ungar, det är mer riskabelt annars. Men jag har haft kullar mitt i smällkalla vintern och det har gått vägen. Föredrar dock att ta ungar varma årstiden och låta damerna vila vintern. Är dom förstagångsföderskor så kan dom va lite dåliga på boandet och endel är det alltid. Allt beror på vilka förutsättningar man har.  :)
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #7 skrivet: 19 dec-12 kl 20:21 »
Dom bor i oisolerat uthus med belysning mellan 7 och 23 i dagsläget. Dom har fri tillgång på hö och alla får liten mängd pellets varje dag. Samt dom får frukt och grönt flera gånger i veckan. Honorna får torkad persilja några dagar inför sina parningar.
Ena honan är förstagångsföderska medans den andra har haft två kullar tidigare och jag vet är superduktig på att boa.

Men då vet jag att jag är på rätt spår som ser till dom får bra med ljus varje dag. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

743 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser