Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinter kalv...  (läst 1993 gånger)

Greenhorn

• Södermanland
Vinter kalv...
« skrivet: 08 dec-12 kl 19:51 »
En inköpt ko visade sig vara "tjuv-betäckt" så i förrgår ploppade en liten kalv ut! Känns inte optimalt med -18 i en stor ströbädd/lösdrift...

Änsålänge är kossan helt galen och ska döda allt som närmar sig kalven så att flytta in dem i sjukboxen är inget alternativ just nu pga att den är dåligt konstruerad så öppnar jag den så är risken för stor för atack och utan att öppna den har jag ingen insyn. Inget fönster alltså...

Nu är de inhängande med grindar i en box om 6*3m och torr fin halm... Kan man göra mycket mer åt situationen? Klarar den kylan?

Att bygga om sjukboxen är inget alternativ de närmsta veckorna.

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
SV: Vinter kalv...
« Svar #1 skrivet: 08 dec-12 kl 22:37 »
Kor kan ju bli "knäppa" när de kalvat så man ska vara på sin vakt.

Är det hyffsat dragfritt där kon och kalven befinner sig och du hela tiden ser till att bädden är ströad så borde det gå bra.
Förutsättningen är ju givetvis att kon inte är galen på kalven också. Har du sett om kalven får äta?

Lycka till!

Greenhorn

• Södermanland
Vinter kalv...
« Svar #2 skrivet: 09 dec-12 kl 07:55 »
Alltså vi har inte sett den lyckas dia... Född i torsdags, fredag lyckades vi låsa kossan vid foderbordet och tvångsmjölkade ca7dl som kalven fick i flaska + att vi visade vart spenen satt. Fredag kväll hade vi fortfarande inget sett så då fick vi Råmjölk av grannen men det drack den bara 2dl sen var den nöjd så då antog vi att den fått i sig av mamman.

Lördag har vi fortfarande inget sett men kalven är pigg och uppe och går och Muuu'ade.

Senast kollad imorse 02:30 och då var den pigg.

När börjar de krokna av om de faktiskt inte får mjölk? Vill ju inte ge ersättning så mamman sinar om det nu fungerar och jag bara inte sett det...

Fredden

• Småland
« Svar #3 skrivet: 09 dec-12 kl 16:10 »
Hej

Om kalven inte får i sig något så blir dom ganska fort trötta tycker jag så är den uppe och rör sig tror jag det är lugnt iaf om kon accepterar kalven och tar hand om den så tror jag det är lugnt. Men är ju bra att kolla till då och då så man ser att den äter.

/Fredrik

Greenhorn

• Södermanland
Vinter kalv...
« Svar #4 skrivet: 09 dec-12 kl 19:45 »
Det gick åt helvete:( Dog medans jag försökte flaska den vid lunch... Fan!

mclaeson

• helgbonde och balkongodlare
    • Småland
« Svar #5 skrivet: 09 dec-12 kl 22:19 »
 :( Tråkigt

Men det är ju som nån sa: "Den som kor har, kor mister"

Det är bara att ta nya tag och försöka komma på vad man kan lära av situationen...

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser