Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äter dåligt  (läst 877 gånger)

Gamina

Äter dåligt
« skrivet: 06 dec-12 kl 10:46 »
Mina höns har sedan det blev kallt och de slutade gå ut ätit mycket dåligt. De stoppar i sig ungefär 1/3 av vad de får. Den giva de får tyckte de för en vecka sedan var för liten.
Tidigare år har de inte matvägrat av kyla så något måste ju ha hänt. De ser friska och krya ut, får samma mat som vanligt, verkar inte hungriga men jag blir givetvis orolig.
Vikten är än så länge helt normal på de djur jag känt på.
Genbank för Gotlandshöns

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
SV: Äter dåligt
« Svar #1 skrivet: 06 dec-12 kl 10:58 »
När de gick ut så rörde de säkert på sig betydligt mer än nu.. det var säkert betydligt kallare oxå..

Både motion och kyla kräver mer energi "in" så att säga..

Att sitta stilla inne i värmen kräver betydligt mindre.. så det bör gå mindre mat nu.. men om det ska gå så mycket mindre  ??? törs jag inte säga..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Gamina

« Svar #2 skrivet: 06 dec-12 kl 11:34 »
Det var varmare då det var + grader ute och nu varit - grader inne. Det som gör mig fundersam är altså att de tidigare ätit bra vid denna typ av situation. Förr förra vintern var det smällkallt och huset stängt (de vägrar gå ut i snö så varför kyla ut ännu mer) då åt de som vanligt.
Genbank för Gotlandshöns

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #3 skrivet: 06 dec-12 kl 13:56 »
Låter som de inte mår riktigt bra av någon anledning..
Inga rinnande näsor? Avföring ok? Inga löss??
Ruggar dom?

Kanske är det så enkelt som att dom har tråkigt??  Prova att ge dom något att jobba med tex morötter/kålrötter upphängt i snöre.. Hö att sprätta i  etc.. odla lite gräs i en låda (kattgräs fungerar bra)

Vet av en som har krukväxter hos hönsen.. menar att det vi folk mår bra av bör även hönsen må bra av  ;D

Kanske borde man ta dom med sig på Vattengymnastiken... ::)
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 3 användare
Mårten Falk, ärt, isa

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser