Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  För små lamm  (läst 8631 gånger)

vallhunden

• Västergötland
SV: För små lamm
« Svar #20 skrivet: 23 nov-12 kl 10:33 »
Helt rätt dela av tackor och lamm när lammen väger minst 30 kg... helst lite till!
Tackorna behöver protein för att kunna bygga muskelmassa och ben - när lammen växer i magen. Protein till mjölkproduktionen också. Havre innehåller väldigt lite protein, de behöver något med mer protein i! Fårfor är specialanpassat till tackor som är dräktiga. Om man inte vet vad man gör så är Fårfor ett bra alternativ. Det är bra att få stora fördelsevikter på lammen (att tackan får ordentligt med näring innan förlossnignen) Bara lammen inte hamnar över 5 kg förstås, då kan det bli problem med lammningen. Ju större lammen är när de föds, ju snabbare växer de till slaktmognad.

Jag brukar ge 1 hg/dag 2 månader innan lammningnen, sista 2 veckorna innan lammningnen är tackorna uppe i 4-6hg/dag, beroende på hull. Efter lammningen ska tackorna ha 4-5hg/lamm. Delas upp på flera givor om dagen...
lammen behöver också en lammkammare att gå in i och kunna äta själva.

Jag gör en lammkammare ut i hagen till lammen efter det att de har släppts på bete. Och ställer ut foderblock (Till både tackor och lamm)som tackorna har fått ha några veckor innan betesläpp. Tänk på att det tar minst en vecka för bakteriefloran i magen att ställa om så pass att fåren kan tillgodogöra sig näringen överhuvudtaget!!
Foderblocken och lammkammaren får de ha i några veckor efter betessläppet. Jag ger inte tackor och lamm något kraftfoder mer förrän jag skiljer av lammen. Då får tackorna åka ut på magert bete och lammen får kraftfoder serverat två gånger om dagen.

Bra tackor magrar av när de diar. Det får man korrigera efter avskiljningen och när de är sinlagda, då får de mer mat att äta.
Om jag skulle skilja av mina lamm när tackorna börjar magra av så skulle lammen inte hinna dia speciellt länge! Man kollar vikten på lammen - går de upp i vikt, så är det OK att tackan är mager...Om lammen inte går upp i vikt, så är det fel på tackan, antagligen. Så länge lammen ökar i vikt så är det helt OK att tackan är mager!

Vad är då en lämplig viktuppgång? Jag vill att mina lamm ökar minst 250g/dag (helst 300g) under de första månaderna. Mot slutet innan avskiljningen  kan viktuppgången sjunka pga av tackornas mjölkmängd minskar och betet blir sämre efter midsommar. Men inte under 200g/dag!!
Väg, väg, väg. Det är enda sättet att ha koll :o :o

Efter avskiljningen väger jag lammen var 14:e dag för att kolla deras viktuppgång. Om de sackar efter, får de mer kraftfoder (Lammfor 500)!
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 10:37 av vallhunden »
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #21 skrivet: 23 nov-12 kl 10:37 »
Har tackorna precis lammat o är texel/finullskorsningar skulle jag absolut fortsätta med kraftfodergivan!
Sen hur mycket beror ju på antalet lamm de har, vilket grovfoder du har (proteinhalten) osv. och om tackorna går inne på stall eller ute.
Alltid fri tillgång på mineraler har jag.

Vad väger dina lamm? Små är ju en definition som kan vara olika för dig o mig:) Hur mycket vill du få upp dem i vikt o hur fort?
När betäcker du tackorna? Har du baggen gåendes med dem o det är finull i dem så kan de ju bli dräktiga precis när som på året, då har du ingen koll om du har tackor med lamm vid sidan som kanske också är dräktiga. Då behöver dom verkligen kraftfoder!!!
Så det är himla svårt att ge någon råd när vi alla gör lite olika, har olika raser, olika kraftiga beten, olika infekterade beten osv. osv. Du får väl läsa alla tips o ta till det som passar dig o känns rätt. Lycka till!
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #22 skrivet: 23 nov-12 kl 11:23 »
Jag är mest nyfiken över ditt bete. Hur är betestillväxten och beteshöjden. Får ska inte har föväxt bete och föredrar att äta bladen på gräset så ett bladrikt betet (dvs inte högt och pinnigt). Vid betessläppet bör höjden vara 5 cm. Läs på här http://www.vaxteko.nu/html/sll/sjv/jordbruksinfo/JIN06-12/JIN06-12.PDF
Vore jag dig skulle jag i första hand se över betet och om ev. betesrutiner/betestryck behöver ändras. Utifrån det kan man sedan avgöra vid vilken tid stödutfodring bör sättas in. Som jag ser det bör betet vara problemet. Efter midsommar avtar betetstillväxten kraftigt men har man gott om bete så kompenserar arealen för detta. Fram emot hösten behöver många stödutfodra med i första hand rovfoder av god näringsmässig kvalitet dvs bladrikt foder med så lite "pinnar" som möjligt. Analyserat foder med höga näringsvärden är att föredra. Finns inte bra grovfoder är kraftfoder ett nödvändigt komplement antingen till betet eller grovfodret.

Lycka till  :)

Tessie

« Svar #23 skrivet: 23 nov-12 kl 12:16 »
Vi har rätt mycket bete och problemet är nog att vi släppt på för sent. Alltså att det vuxit för långt. Vi har heller ingen analys på höet, men det kan vi ju lätt fixa. I sommar tog vi faktiskt bort baggen från tackor. Och när jag tänker efter så har vi ju faktiskt sålt baggen på våren åren innan och sen köpt i sept - okt. Men den baggen vi har nu har vi behållt i år och honom släppte vi till i oktober.

De lamm vi skickade i år har vägt allt mellan 15 - 22 kg i slaktvikt. Nu har inte tackorna några lamm, däremot ska de lamma till våren.
Lotta

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #24 skrivet: 23 nov-12 kl 13:04 »
Tack för ditt svar, de går på åkervall, växelbete med häst och get. De är avmaskade en gång på våren och en gång på hösten.
När det gäller bete till dina får kan du nog inte göra mer ,du har växelbete,du släpper på vallåterväxt och du avmaskar .Har du mycket mark kan du ju låte lite mark vila eller odla spannmål ett år.

Viktigast tycker jag är att inte ha för bråttom med slakt på hösten ,är de inte klara så behåll dem .
Jag behåller mina små till påsk,ensilage fram till nyår sedan pellets fram till påsk-maj. mycket jobb och det kostar pengar i foder men det är hyfsade priser och du har haft gott om tid att justera in alla lammen så de ligger rätt i vikt och fett,vilket är livsviktigt om du lämnar till ex Scan.
Jag tycker inte att man får ut full effekt av pelletsen vid denna tid på lamm som är födda på våren.
Jag vet inte hur man får ett vårlamm att växa 250-300gram per dag vid denna tid på året ,jag tror det är svårt.
Viktigt är ju också att man skördar i rätt tid så det inte blir för grovt ,vilket kan vara ett problem när man köper in foder.Jag har haft det problemet ,vilket jag då har kompenserat med lite pellets.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Tessie

« Svar #25 skrivet: 23 nov-12 kl 14:41 »
Vi har ju varit väldigt väderberoende när vi tar höet, eftersom vi inte har ensilage. Men i år var det så mycket regn så vi hade en här som hjälpte oss med det. Annars har vi slagit och pressat själva i balar. Vi funderar faktiskt på att fortsätta anlita till höskörden, verkar smidigt med ensilage och man är inte så väderberoende då.
Lotta

hallstabonden

« Svar #26 skrivet: 23 nov-12 kl 14:56 »
Den viktigaste frågan,tycker jag,,,,,hur mycket har dessa lamm vägt som slaktade då??

Tessie

« Svar #27 skrivet: 23 nov-12 kl 14:58 »
Som jag skrev innan så har de vägt mellan 15 - 22 kg, De mesta runt 15 kg slaktade
Lotta

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #28 skrivet: 23 nov-12 kl 15:46 »
Ok, så då behövs inget kraftfoder till tackorna om de inte är dräktiga eller precis efter de lammat?? Men lammen ger ni kraftfoder hela sommaren eller??

Vilket är bäst att ge Fårfor eller havre?? Mineraler, ger ni det extra? Här får de också saltsten ska jag tillägga så ni inte tror att de inte får det. Selen får de ett tag innan lammning.

Jag vet inte om frågan var till mig, men jag svarar  :)

Vi ger ungtackor och lite äldre tackor tillskott under slutet av dräktigheten och i början av digivnignen. Övriga tackor får ensilage och det räcker för våra. Om du har hö så behövs tillskott till alla tackor, både före och efter lammningen. Vi ger inte pelleterat foder, utan våra får havre. Det fungerar ihop med vårt ensilage men tillsammans med hö blir det nog för dåliga näringsvärden.

Vi ger inte våra lamm kraftfoder alls under sommaren, men vi har också möjlighet att slakta under hela hösten (vi slaktar på ett litet slakteri och gör återtag på allt) och kan då välja att låta de mindre lammen gå längre. De lamm som går till slakt i november och december i år har, förutom ensilage, antingen fått helsäd eller havre som tillskott. Våra vikter ligger runt 18 kilo i medel. Vi har texel/finull, gotland och gotlandskorsningar.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Halte

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 23 nov-12 kl 16:06 »
Jag kan ju svara jag med så du har ngt att jämföra med.. Inte för att lammen här blir större än dina men så du kan se skillnaderna i olika sätt.

Våra lamm sedan något år tillbaka är 50-75% Helsingefår och resten en blandning Texel/Dorset (de senaste två årens baggar har varit Helsinge) så lammen blir ju per automatik mindre oavsett vad man gör.

Jag ger kraftfoder i form av kornkross innan lammning och ett tag efter lammning, mineral i pulverform ges under hela året + saltsten. Selen ger jag i pulverform iblandat i kornkrossen innan lammning. Utöver det är det hö + bete.

Normalt sätt har slaktvikterna legat på c:a 15-16 kilo med detta upplägg, i år var det dock mkt lägre av någon anledning, förmodligen pga det blöta vädret. För min del har jag räknat med ungefär dessa slaktvikter och jag gillar upplägget då jag inte säljer några till slakteriet utan privatslaktar och/eller tar på återtag. Min personliga (OBS! Nu är detta min personliga, och mina kunders åsikt..:) ) åsikt är att köttet blir bättre utan att de föds upp med en kontinuerlig kraftfodergiva... Jag tycker att en långsammare tillväxt ger bättre kött.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #30 skrivet: 23 nov-12 kl 20:48 »
Om Grönkål mfl som det skrevs om tidigare:
Grönkål och all kål äts begärligt av får, ibland alltför begärligt!!! Hastigt insättande av kål till får kan ge trumsjuka , så SMYG in det försiktigt, efter grovfodret är givet och lite i taget!  Regniga somrar kan gräset ha lågt näringstal även om det är välvuxet!  OM kraftfoder och pellets så kan jag bara säga att det skall ges varje dag, med så små förändringar i mängd som möjligt annars kan det få motsatt effekt då det kan ge magstörningar/diarer (eller i allra värsta fall trumsjuka)!  Regniga somrar kan man behöva ge litet betfor varje dag, för att kompensera för låg sockerhalt i betet.
Om Fårens vom skall fungera så behöver fåren både saltsten och mineralfoder (Anpassat för den fårras man har),
Det är inte fåren i första hand man skall mata med mineraler, utan vommens bakterier, svampar, och encelliga djur som ju bereder näringen ur grovfodret.
Får inte dessa rätt mineraler passerar mycket av grovfodretsnäring ut med spillningen!  Fåret äter allt det orkar men kan ändock inte nära sig fullt ut och blir små!
 En sådan blötsommar som i år bör man också tänka över om inte det är nödvändigt att ge ett multivitamin-preparat till, i vart fall de växande djuren!

Lycka till! /Tt
 PS Till viss del kan ett måttband erätta en våg men måste användas ofta och värdet skall skrivas upp!
« Senast ändrad: 23 nov-12 kl 20:55 av Torptomten »
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Små lamm?
« Svar #31 skrivet: 24 nov-12 kl 09:54 »
@tessie börja med att köpa en våg! :) Vad har du haft för klassning på dina lamm? Vikten säger inte mycket om lammen. Men klassningen gör det.
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Tessie

SV: Små lamm?
« Svar #32 skrivet: 25 nov-12 kl 11:59 »
@tessie börja med att köpa en våg! :) Vad har du haft för klassning på dina lamm? Vikten säger inte mycket om lammen. Men klassningen gör det.

Tack alla för era svar och råd. Nu ger vi kraftfoder, havrekross och mineraler. Klassning är olika på alla lammen. Jag sitter här och tittar på listan från slakteriet. Ett lamm vägde bara 9,1 i slaktvikt.

Här är lite olika klassningar om det säger er något.

R3,  O2-,  O-1+,  P1,  O2,  P+1,  O2+,  O2+,  O-2-,

Vi är relativt nybörjare på detta så ni får gärna förklara vad det innebär.

Går det att få tag i begagnade vågar?? Eller måste man köpa ny?

Är det något mer vi ska tänka på?

De har som sagt saltsten också. Vi klipper dem två gånger / år vår och höst, då verkar vi även klövar vid behov. Det har faktiskt inte behövts mer än på någon. Vi har en duktig kille som kommer och klipper. Första åren gjorde vi det själva men började i år att ta hit en kille som jobbar med det och det var det absolut värt. Tänkte nu ge dem kraft och mineraler samt selen fram till de lammat, sen en tid därefter, därefter ge lammen kraft ett tag och sen att de inte behöver något under betesperioden till sommaren. Tänker jag rätt?
Lotta

vallhunden

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 25 nov-12 kl 12:21 »
Ja, du tänker rätt!

En våg är värd sin vikt ;D ;D (i guld, kanske inte med väldigt viktig ;D)
Det finns ju billiga vågbågar som man hänger på en fjädervåg. Men det kräver att det finns någon som orkar lyfta lammen...

Om man inte har en våg. så är det som att skjuta ut i mörkret när man skickar lammen till slakt.

Klassningen var ju inget vidare - förutom R3, då. Får jag gissa att O-1+ var lammet som vägde 9,1 kg???
En kurs i slaktmognadsbedömning, skulle kanske inte skada, heller?

Jag tänkte på att du har Finull/Texel. Är det Finullsmammor med Texelpappa, eller?
Finullstackor tenderar att få väldigt många lamm - kanske fler är de orkar föda upp. Stödmatning till trillingar och fler i kullen, skulle göra skillnad.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #34 skrivet: 25 nov-12 kl 12:42 »
Vi har köpt en begagnad grisvåg och den kostade inte mycket. Den är lite för lång för lammen, men funkar tillräckligt bra.

Bokstaven i klassning står för hur hur formen ser ut på dem och siffran talar om hur magra/feta de är. 1 är magert och 2 är tunnt. Mellan 2+ och 3 är bra tycker jag. När de är 3+ och uppåt så börjar de bli feta.

Postade en lista i en annan tråd med klassningsförklaring: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=144169.0
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Tessie

« Svar #35 skrivet: 25 nov-12 kl 13:02 »
Tack, vad bra. Ska skriva upp detta så vet vi till nästa gång. Ska googla på grisvåg och se om vi hittar något begagnat. Tack för hjälpen!
Lotta

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #36 skrivet: 25 nov-12 kl 23:49 »
Skall man ge kraftfoder som man blandar själv bör man tänka på följande: Djuren behöver ; a) Protein - havre, gula ärtor, kornkross, b) Kolhydrater - Betfor, koktpotatis,  c) fett - linfr.pellets rapsfröpellets  A+B bör kombineeras för ett effektift foderutnyttjand medan c) bara behövs om fåren går ute och har en icke uppvärmd ligghall, som alltid skall amn vara myckt försiktig i foderbyten! H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

vallhunden

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 26 nov-12 kl 18:14 »
Jag är fortfarande nyfiken på hur rasblandningen ser ut ???
Hur många % Texel/Finull på mödernet, respektive fädernet ??? ???

Tessie

« Svar #38 skrivet: 27 nov-12 kl 07:21 »
Jag är fortfarande nyfiken på hur rasblandningen ser ut ???
Hur många % Texel/Finull på mödernet, respektive fädernet ??? ???

Det är 50/50 ungefär
Lotta

vallhunden

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 27 nov-12 kl 07:24 »
Tack för svar!
Båda tackor och baggar har lika blandning. OK. Släktskapet mellan tackor och bagge?

Dela detta:

* Inloggade just nu

439 gäster, 1 användare
skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser