Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ljudisolera redan isolerat och färdigt hönshus?  (läst 2714 gånger)

larssons

• Gäst
ljudisolera redan isolerat och färdigt hönshus?
« skrivet: 21 nov-12 kl 12:36 »
Hej! går det på något snyggt sätt ljudisolera/täta ett redan byggt hönshus? Hönshuset är redan isolerat och håller värmen bra med bara värmelampa åt kycklingarna än så länge. men kan man täta fönster eller dörrar med något på ett snyggt sätt? Är bara 5 kvadratmeter så det är inte stort. Jag störs inte av ljudet från tuppen, men grannen vaknar och det funkar inte i längden att ha det så, måste göra en åtgärd.
Tacksam för svar, tips, bilder och idéer!

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: ljudisolera redan isolerat och färdigt hönshus?
« Svar #1 skrivet: 21 nov-12 kl 12:51 »
Kunde kanske hjälpa med ett plank mellan hönshuset och tomtgränsen mot grannen?

Dubbla dörrar som en sluss.

Om det bara är enstaka fönster mot grannen kunde du kanske skära till frigolit och passa in i fönsterhålet. Eller någon form av fönsterlucka.

mysk-åsbomamma

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 21 nov-12 kl 14:10 »
Sätt upp ngn form av fönterluckor/ mörkläggningsgardin så det blir mörkt i hönshuset. Tänd ev lampa senare på dagen så borde tuppen inte gala så tidigt på morgonen och väcka grannen.

larssons

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 nov-12 kl 16:11 »
ja till våren blir det att bygga in verandan till ett forderställe, men det är då det :P jo funderade på att göra någon form utav inbyggd frigolit, som en ram som man sätter inne i fönster och dörrkarmarna, det borde väl funka? har täck för fönsterna, men ändå startar han halv fem och gör sin grej :P eller man kanske kan göra några snygga isolerade fönsterluckor? hm..

Löparnäs

• Västerbotten
    • TjäderAndens
« Svar #4 skrivet: 22 nov-12 kl 13:34 »
Frigolit fungerar bra som ljudisolering.. det är bara ett problem.. Hönsen tror att det är det bästa som finns att äta.. supergott?????

Så tänk på att täcka in den om du sätter den på insidan.. det har jag gjort då vårt fönster inte isolerar tillräckligt för en norrländsk vinter.. 8cm frigolit + 5mm plywood.. = varmt och skönt inne.. och tyst ute..
Har höns för trevligt sällskap, ägg och kött

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 22 nov-12 kl 13:47 »
Men kan det störa så om tuppen gal i ett redan isolerat stängt hönshus?
Fast vissa är extra känsliga just för galande,och så bor dom kanske alldeles intill en väg eller järnväg.
Jag har nog haft tur att ingen har klagat på allt galande härifrån,men jag tycker att det dämpar väldigt sålänge de är instängda.
Vad jobbigt för dig  :-\
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

larssons

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 nov-12 kl 20:58 »
ja alltså jag har mina höns typ baki våra sovrumsfönster, svårt att för klara, kanske en dum placering, men tanken på tupp existerade inte då vi valde plats :P och jag tycker väl att om det går att åtgärda så kan man ju försöka iallafall, man vaknar inte av han, men är man vaken och ska försöka sova så är han rätt jobbig :P men ack så söt, plockar mat åt tjejerna :P
så jag känner att jag åtmisntone måste försöka göra något som dämpar.
men vad tror du om frigolit mellan glasen i fönstrena då, eller ett tjockt tyg som emellan om ni förstår? eller är det mest mellan springorna som ljudet går igenom? är egentligen inte så taggad på att sätta upp skivor på väggen, då det är så fint där inne. hm.. ja :P

Jacob.

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 22 nov-12 kl 21:33 »
Frigolit isolerar VÄRME bra, är lätt att jobba med och hygieniskt. MEN min erfarenhet är att det inte är en höjdare till att isolera ljud eftersom det är stumt och ibland kan agera som membran. När jag var liten hade vi en toalettvägg som ljudisolerats med frigolit, när denna byttes ut till mineralul blev toabesöken betydligt mer privata. ;D Nog säkrare att skärma av ljuset så att tuppen får samma dygnsrytm som grannen.

larssons

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 29 nov-12 kl 10:35 »
okej, men ja tro ja kör med frigolit/mineralull i fönsterna med skiva över iallafall. går det att bygga något smart utanför ventilationerna, dels för ljudet, men sen också för värmen? har en inluft och sen en fläkt som drar ut luft, stänger jag av fläkten så blir det jättefuktigt, hade bara en enkel utluftsventilation från början, men det funkade inte.

Dela detta:

* Inloggade just nu

470 gäster, 1 användare
madde madcatz gustafsson

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser