Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tips på vinkelslip  (läst 8406 gånger)

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
Tips på vinkelslip
« skrivet: 19 nov-12 kl 16:00 »
Hej! Håller på att kapa ner 4 st stora portar som legat och skräpat på gården. Är ovan att använda vinkelslip och har bara tillgång till en billig slip (bruksbo) som jag fått av farsgubben och det känns minst sagt vådligt att använda den. Finns det någon slip som det kan kännas lite säkrare att jobba med? Helst ska den inte kosta en förmögenhet men jag betalar hellre lite extra för bra (och säkra) verktyg än att behöva stå och svära över min dumsnålhet.

Halte

• Gäst
SV: Tips på vinkelslip
« Svar #1 skrivet: 19 nov-12 kl 16:03 »
Hej! Håller på att kapa ner 4 st stora portar som legat och skräpat på gården. Är ovan att använda vinkelslip och har bara tillgång till en billig slip (bruksbo) som jag fått av farsgubben och det känns minst sagt vådligt att använda den. Finns det någon slip som det kan kännas lite säkrare att jobba med? Helst ska den inte kosta en förmögenhet men jag betalar hellre lite extra för bra (och säkra) verktyg än att behöva stå och svära över min dumsnålhet.
Vad är det som känns vådligt med den? Min erfarenhet är att bra/dåliga märken är ungefär lika farliga..

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-12 kl 16:09 »
Dels så känns den osmidig så jag var tvungen av med "skydskåpan" i vissa lägen sen vore det trevligt om det fanns någon form av "kastskydd".

Strajder

• Aspegården
« Svar #3 skrivet: 19 nov-12 kl 16:18 »
Skyddet är till för att hindra metall och havererande skivor att träffa dina ögon. Är din vinkelslip för stor/liten för jobbet eller kanske en tigersåg passar bättre?

Leifem

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 nov-12 kl 16:23 »
Nej.. det finns inga säkra, men säkrare.. det är de med brytare även i handtaget, så maskinen stoppar om du tappar greppet om den.
Farligheten för dej, är att du plockat av sprängskyddet !
På med det igen, o vrid det efterhand efter behov !   
 Om du visste vad en "sprängd" skiva kan ställa till...   :'(

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 19 nov-12 kl 16:27 »
Det skall genast på till imorgon! Är brytaren i handtaget det närmaste ett "kastskydd" man kan komma?

Misse

• nr 9424
« Svar #6 skrivet: 19 nov-12 kl 16:29 »
Jag gör av med ett antal vinklelslipar per år i mitt pysslande och den som jag tycker ger mest för pengarna just nu är den 125 mm vinkelslip som Biltema har för typ 289 spänn eller nåt. 
Fungerar förvånansvärt bra och är verkligen tillräckligt stark om man använder tunna skivor (använder 0,8  eller 1,0 millimeter tunna metallkapskivor)
Och den funkar märkligt nog lika bra som min braiga DeWalt maskin som säkert ligger kring 2000 spänn nånting.  o:)

Fick för övrigt en sprängd skiva i magen nyligen (är ibland så trångt att man måste ta bort både handtag och skydd..)
Det händer inget men gör lite ont när det är en tunn kapskiva.  En tjock slipskiva gör MYCKET ondare >:D
  Har hänt mig ett antal ggr men händer oftast med tunna slipskivor när de belastas i sidled  *AjaBaja inte slipa med kapskiva*

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Neon Knight

• -
« Svar #7 skrivet: 19 nov-12 kl 16:33 »
Just vinkelslipar tycker jag inte är ett verktyg man behöver snåla på. Det går ofta att få tag på DeWalt eller blå Bosch för sisådär 500 kronor.

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 19 nov-12 kl 16:34 »
Det kanske är så att jag i minst lika stor grad skulle behöva tips på HUR man använder vinkelslip som vilken... :S :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 19 nov-12 kl 16:36 »
Jag gör av med ett antal vinklelslipar per år i mitt pysslande och den som jag tycker ger mest för pengarna just nu är den 125 mm vinkelslip som Biltema har för typ 289 spänn eller nåt. 
Fungerar förvånansvärt bra och är verkligen tillräckligt stark om man använder tunna skivor (använder 0,8  eller 1,0 millimeter tunna metallkapskivor)
Och den funkar märkligt nog lika bra som min braiga DeWalt maskin som säkert ligger kring 2000 spänn nånting.  o:)

Fick för övrigt en sprängd skiva i magen nyligen (är ibland så trångt att man måste ta bort både handtag och skydd..)
Det händer inget men gör lite ont när det är en tunn kapskiva.  En tjock slipskiva gör MYCKET ondare >:D
  Har hänt mig ett antal ggr men händer oftast med tunna slipskivor när de belastas i sidled  *AjaBaja inte slipa med kapskiva*
Det säger du inte när en 180  eller 230skiva far upp i  pannfläsket på dig  då håller man sig för skratt .

vindensbonig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 19 nov-12 kl 16:37 »
Det kanske är så att jag i minst lika stor grad skulle behöva tips på HUR man använder vinkelslip som vilken... :S :)
Börja med skydds glasögon :)

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 19 nov-12 kl 16:42 »
Börja med skydds glasögon :)
Lektion nr ett klarade jag av idag i varje fall :)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 nov-12 kl 16:49 »
Lektion nr ett klarade jag av idag i varje fall :)
nästa får väll bli skyddshanar  och något som inte är så brännbart  och täcker hela kroppen när du använder maskinen täckjackor och dylikt brukar lätt brinna. 

Brukspatronen

• Hälsingland
« Svar #13 skrivet: 19 nov-12 kl 16:56 »
Var väl hyggligt med där också, förutom att jag är lite osäker på hur brandsäkra mina kläder var...

Huggorm

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 nov-12 kl 16:56 »
Dels så känns den osmidig så jag var tvungen av med "skydskåpan" i vissa lägen sen vore det trevligt om det fanns någon form av "kastskydd".
Det gjorde jag i påskas när jag inte kom åt riktigt. Sedan nöp det och skivan sprack, en bit träffade mig på läppen och höll på att göra mig harmynt, hade den träffat i ögat hade jag garanterat varit blind idag. Dessutom ryckte det till när skivan sprack så jag tappade greppet och satte handen rätt i den bit av skivan som ännu satt kvar på maskinen. Det ärr jag har i handen gör att jag inte kan använda den fullt ut längre, och det kommer hänga med mig resten av livet.

Så ta det försiktigt  ;)

Huggorm

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 nov-12 kl 16:57 »
nästa får väll bli skyddshanar  och något som inte är så brännbart  och täcker hela kroppen när du använder maskinen täckjackor och dylikt brukar lätt brinna.
Flamsäkra kalsonger känns som det viktigaste skyddsplagget när man står och kör med vinkelslip  ;D

Misse

• nr 9424
« Svar #16 skrivet: 19 nov-12 kl 16:58 »
Det säger du inte när en 180  eller 230skiva far upp i  pannfläsket på dig  då håller man sig för skratt .

o:) o:) o:) Vis av egen erfarenhet så sätter jag aldrig ansiktet/pannan i linje med skivan. Pannan gör ondare än magen att få en skiva i... o:) o:) o:)

Däremot så har en 230skiva samma periferihastighet som tex en 125skiva så en 125skiva av samma tjocklek är samma smekning som en 230skiva i därför avsedd maskin.

Däremot när man sätter en 5tusenvarvs 230skiva i en 11tusenvarvs 125-maskin, dåå jäddrar gör det ONT om den går sönder :o :o ::)

han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.

Misse

• nr 9424
« Svar #17 skrivet: 19 nov-12 kl 17:00 »
Flamsäkra kalsonger känns som det viktigaste skyddsplagget när man står och kör med vinkelslip  ;D
Om man mekar naken på sommaren så känner man BUMS att slipstrålen träffar fel regioner >:D     Rakning är då överflödigt o:) ;D

Huggorm

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 19 nov-12 kl 17:03 »
Om man mekar naken på sommaren så känner man BUMS att slipstrålen träffar fel regioner >:D     Rakning är då överflödigt o:) ;D
Kör man vinkelslip naken är man antingen en tuffing eller en galning  ;)

Misse

• nr 9424
« Svar #19 skrivet: 19 nov-12 kl 17:08 »
 ;) Är man inte naken när man mekar i fullt solsken under verksta'ns svarta plåttak med 28 grader i skuggan utomhus så är man helt galen (eller en frusen kvinna)  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser