Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan skyggar och backar..???  (läst 4301 gånger)

Noone

• -
Hönan skyggar och backar..???
« skrivet: 17 nov-12 kl 14:11 »
Hej!
Har för mig att jag läst om dessa symptom här på Alternativ förut men kan inte hitta.

Jag har en Brahmahöna som liksom skyggar till, drar ner huvudet mellan benen och backar några steg???  Nästan som om hon tycker att något står i vägen för henne.

Någon som har en aning? Hon värper och äter och är pigg annars, lite risig i fjäderdräkten men hon ruggar väl nu  :)
Life is like a dick, it´s short but seems long when it gets hard.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Hönan skyggar och backar..???
« Svar #1 skrivet: 17 nov-12 kl 14:27 »
E-vitaminbrist kan det vara. Ge flytande E-vitamin/selen i några dagar tills hon slutar göra så.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Noone

• -
« Svar #2 skrivet: 17 nov-12 kl 14:32 »
E-vitaminbrist kan det vara. Ge flytande E-vitamin/selen i några dagar tills hon slutar göra så.

Tack så mycket Grimla  :) det ska jag prova. Hon får ju ett "allfoder", jag trodde att det var komplett med alla vitaminer  :-[

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 17 nov-12 kl 14:41 »
Det är det om du bara ger Allfoder.
Men om man ger hönsen feta matrester eller solrosfrö eller vete så behövs mera E-vitamin.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Noone

• -
« Svar #4 skrivet: 17 nov-12 kl 14:46 »
Det är det om du bara ger Allfoder.
Men om man ger hönsen feta matrester eller solrosfrö eller vete så behövs mera E-vitamin.

Okej  :) ska börja att prova med E-vitamin!

Mimie

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-12 kl 16:19 »
 ??? Solrosfrön är ju en av de bästa e-vitaminkällorna (liksom mandel). Då förstår jag inte varför man måste tillföra e-vitamin bara för att man ger feta matrester, vete eller just solrosfrön.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 17 nov-12 kl 20:40 »
??? Solrosfrön är ju en av de bästa e-vitaminkällorna (liksom mandel). Då förstår jag inte varför man måste tillföra e-vitamin bara för att man ger feta matrester, vete eller just solrosfrön.
Solrosfrön innehåller inte bara e-vitamin.
Utan också väldigt väldigt mycket fleromättat fett! och däri ligger förklaringen.

Noone

• -
« Svar #7 skrivet: 18 nov-12 kl 21:37 »

Finns det flytande E-vitamin receptfritt på apoteket? Ska jag avskilja hönan och ge henne eller är det OK om alla får i sig? Hur stor dos ska man ge?

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #8 skrivet: 18 nov-12 kl 21:51 »

Finns det flytande E-vitamin receptfritt på apoteket? Ska jag avskilja hönan och ge henne eller är det OK om alla får i sig? Hur stor dos ska man ge?
Flytande vitaminer har du på Lantmännen/granngården. Det finna E-vitamin/selen men också multivitamin som innnehåller de flesta vitaminer. D-vitaminbrist kan också ge motoriska störningar.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 18 nov-12 kl 22:44 »
Jag skulle ge alla höns normaldos i vattnet i några dagar och den sjuka hönan ca 5 gånger normaldos direkt i näbben i ett par dagar tills du ser att hon börjar bli bättre.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Noone

• -
« Svar #10 skrivet: 19 nov-12 kl 18:39 »
Jag skulle ge alla höns normaldos i vattnet i några dagar och den sjuka hönan ca 5 gånger normaldos direkt i näbben i ett par dagar tills du ser att hon börjar bli bättre.

Då gör jag så  :)!

Mimie

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 16 dec-12 kl 17:05 »
Hur går det Noone med din höna? Har vitaminerna hjälpt? Det är alltid roligt att följa upp åtgärder och resultat.
Det vore trevligt med ett svar då vi tycks vara fler som har hönor som ryggar.
Hoppas att din höna mår bättre nu!  :)

Noone

• -
« Svar #12 skrivet: 08 jan-13 kl 21:12 »
Hur går det Noone med din höna? Har vitaminerna hjälpt? Det är alltid roligt att följa upp åtgärder och resultat.
Det vore trevligt med ett svar då vi tycks vara fler som har hönor som ryggar.
Hoppas att din höna mår bättre nu!  :)

Ursäkta ett sent svar. Ja hönan mår bättre, vitaminerna hjälpte och hon backar inte längre  :) men hon ruggar nåt fruktansvärt, har knappt en fjäder kvar i rumpan  :-\

Mimie

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 jan-13 kl 21:24 »
Tack för svaret! Åh vad skönt att hönan mår bättre! :-) Då kommer nog fjädrarna tillbaka snart också. Får försöka mig på vitamintricket på min höna också som har samma symtom. Ibland värre och ibland ingenting. Just nu värre. Hur lyckas ni spruta vitaminer direkt i halsen på dem? Något trick att hålla dem?

flindra

• -
« Svar #14 skrivet: 08 jan-13 kl 22:19 »
Tack för svaret! Åh vad skönt att hönan mår bättre! :-) Då kommer nog fjädrarna tillbaka snart också. Får försöka mig på vitamintricket på min höna också som har samma symtom. Ibland värre och ibland ingenting. Just nu värre. Hur lyckas ni spruta vitaminer direkt i halsen på dem? Något trick att hålla dem?

Jag hade nyss en sjukling som jag klämde fast i höger armhåla. Sedan bände jag upp näbben med vänster hand och höll fast överdelen av näbben med tumme och pekfinger. Då gick det att trycka in vitaminvatten med högerhanden (med en såndär vitamindoserare som man har till barn). Näbben var inte alls vass på min höna, så handskar behövdes inte. Kändes stabilt att hålla fast kroppen under högerarmen och sköta pippetten med högerhanden. (Jag är högerhänt.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser