Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rex + angora?  (läst 5290 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
rex + angora?
« skrivet: 17 nov-12 kl 13:27 »
kan nån snabbt beskriva för mig vad som händer med pälsen om en kanin har dubbla anlag för rex och angora? går det ens? kan man sedan pressa in satin också eller funkar det bara med max 2 stycken "specialanlag"? (typ satinangora, satinrex)
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
SV: rex + angora?
« Svar #1 skrivet: 17 nov-12 kl 19:32 »
Har kaninen enkelt angoraanlag, ser pälsen ut som vanlig päls.  Likaså rexanlaget. De är recessiva anlag, och normalpäls är dominant.

Alltså måste angora- eller rexanlagen vara dubbla för att pälsen ska avvika.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 17 nov-12 kl 20:28 »
ja, jag vet. jag ville veta hur pälsen ser ut när de har dubbelt anlag för rex och angora och om det ens är möjligt. det är ju möjligt med dubbelt anlag för satin och rex samt för satin och angora. sedan ville jag veta om de kan ha dubbelt anlag för alla tre egenskaper.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #3 skrivet: 17 nov-12 kl 21:26 »
Du menar hur en kaninpäls ser ut, vars ena förälder är rex o den andra föräldern angora? Det vet jag inte nu. Ska läsa på vid tillfälle.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 17 nov-12 kl 21:38 »
Om man parar en rex med en angora så ärver ungarna endast ett anlag av varje pälstyp (1 rex från rexföräldern och 1 angora från angoran). Det lillasophie undrar är om det är möjligt att få fram ett djur som bär dubbla anlag för rex OCH angora, att man har 2st individer vars föräldradjur är ren rex och angora vilket betyder att de båda bär ett anlag för rex och ett för angora och att man sedan korsar dessa 2 med varandra. Är det då möjligt för deras avkommor att ärva så att de får dubbel uppsättning för båda pälstyperna (1 rex från mamman, 1 rex från pappan, 1 angora från mamman, 1 angora från pappan) och hur ser isf. pälsen ut hos ett sådant djur?

Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 17 nov-12 kl 22:13 »
Här är en gammal tråd i ämnet:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=66572.0;wap
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #6 skrivet: 17 nov-12 kl 22:44 »
pudelkaniner ;D kanske man borde prova. nån bild hittade jag inte, finns det nån som har? tror ni att det går att pressa in ett dubbelt satinanlag också?

tack för tolkningen förresten, linkoso  ;D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #7 skrivet: 18 nov-12 kl 13:45 »
Googla astrex rabbits!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #8 skrivet: 18 nov-12 kl 14:05 »
ja jisses, vilka kaniner. men det finns ju en viss charm över den pälsen ::) ;D

tessg

• -
« Svar #9 skrivet: 20 nov-12 kl 06:24 »
I den gamla tråden som länkats här står det att fördelningen är 9:3:3:1 mellan normalhårad, tex, angora och rexangora.(om man parar två avkommor från en tex-angora korsning) Intressant! Jag fick fram papper och penna och letade fram lite Mendeliansk genetik från högstadiet ur bakhuvudet, och jag fick ihop det! :)
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #10 skrivet: 20 nov-12 kl 14:54 »
men om både mamman och pappan bär dubbla anlag av rex och angora bör väl ändå alla avkommor bli små pudlar? om man tänker nästa generation alltså.  o:)

tessg

• -
« Svar #11 skrivet: 20 nov-12 kl 18:13 »
Ja, om du först korsar en rex och en angora så du får normalhåriga avkommor, och sedan korsar avkomman så att en av 16, statistiskt sett alltså, får dubbelt angora och dubbelt rexanlag, och sedan korsar två sådana så måste avkomman också bli 'pudlar'
Rödkullor och Fjällkor, Gotlandsfår, Nordsvensk häst, Hedemorahöns, Fransk Vädur och Svensk Päls kaniner, vaktlar, hund & katter.
Nästa projekt: skaffa grisar!

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #12 skrivet: 20 nov-12 kl 20:04 »
bra, då är det som jag trodde  ;D låter som ett projekt för kommande årens kaninlekstuga  o:) fast utan den inavelsbiten i exemplet.  ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #13 skrivet: 20 nov-12 kl 23:29 »
Jag vill oxå ha en pudelkanin... Innebär det att jag måste starta med kaninavel?

Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #14 skrivet: 21 nov-12 kl 02:39 »
japp  ;D

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 23 nov-12 kl 18:27 »
japp  ;D

Typiskt... Nu måste jag skaffa kaniner till mina kaninburar  >:( Jag som trodde att jag skulle kunna ha dem tomma ett tag till
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #16 skrivet: 24 nov-12 kl 22:58 »
 ;D vad hade du tänkt ha i dina tomma kaninburar annars då? ;D

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #17 skrivet: 27 dec-12 kl 12:32 »
synd bara att du bodde så långt ifrån. men om det är fler som håller på, så kan man ju skapa en byteskedja där hanarna cirkulerar eller nåt. jag ska bara få plats över för en, två angoror - när det nu blir ::)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #18 skrivet: 27 dec-12 kl 21:41 »
då ska vi nog prata lite närmare om det, för jag tycker att det låter som ett roligt projekt. jag har både rexpälsade honor och hanar, men det är svårt att hitta angora, tycker jag.

Pamilla

• Västergötland
Sv: rex + angora?
« Svar #19 skrivet: 31 dec-12 kl 09:52 »
Jag har uppfödning av renrasig rex och har djur i olika färger. Har varit sugen på en angora för ullens skull. Kan ev tänka mig att vara med i projektet. Bor i Göteborg. Hör av er om det är intressant och om ni vet vart man kan hitta en angora inom rimligt avstånd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

499 gäster, 1 användare
jws jws

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser