Hej!
Hade i förra veckan besök av en räv(?) som tog tre ungdjur. De hade blivit kvar i hönsgården när min automatiska lucka stängdes (jag släpper alltid in dem innan kvällen blir riktigt sent och stänger då även den manuella luckan.) Men när jag kom dit var jag för sen;-( Jag bättrade på hönsgården där den objudna tagit sig in.
I onsdags kom "räven" tillbaka - då fick han med sig hälften av de kvarvarande i flocken - han hade då tryckt undan en stor, lång marmorsten som legat på det uutvikta nätet!
Nu är hönsen instängda i hönshuset - jag vågar inte ha dem ute.
Jag har samma hönsgård som jag haft i 10 år och har aldrig tidigare haft besök av "någon" i hönsgården. En duvhök har suttit på ena stolpen en gång, men då fanns jag hemma och jagade bort den.
Jag bor i tätort i villaområde och trodde min hönsgård skulle räcka, utan utvikt nergrävt nät i nederkant. Tyckte mina 10 år hade visat det.
Ikväll förbättrade vi med mer nät och ett otroligt tungt och långt järnrör på det. Vi hoppas ju kunna släppa ut djuren igen - någpogång...
När jag skulle kvällsmata djuren hade "räven" tagit sig in i hönsgården igen, han har grävt sig in under röret, brutit upp en träkant vi haft i nederkant samt bänt upp en stor del av nätet! Nu verkar det som om den ska ta sig in oavsett vad vi gör. Nu var det inga höns ute, en kanin sitter i sin kaninbur i hönsgården, så hennes bur är nu ytterligare extra förstärkt med kompostgaller utanpå vanliga minkgallret.
Är det verkligen en räv som kan göra allt detta? Att vi gissar på räv beror på att man sett mycket räv här den senaste tiden, att det bara var lite fjädrar och inget blod i hönsgård och hönshus(andra gången var den även inne i hönshuset trots att klockan inte var 18 ännu...), och att det inte fanns några döda djur kvar på platsen - räven tar väl en i taget och bär "hem" och kommer tillbaka?
Hur gör man en säker hönsgård på ojämn/backig mark? Har sökt på nätet men hittar bara hönsgårdar på jämna snygga underlag! Dessutom sticker det upp berg på flera ställen hos oss - så gräva överallt går inte heller. Just nu känns inte kostnaden som det viktigaste - finns det *något* säkert och bra sätt att bygga på?
Funderar på att lägga/mura lecablock runt hela hönsgården och t.ex fästa träregel uppe på dem och där fästa nätet, men räcker hönsnät? Tror inte det längre...
Några konstruktiva förslag?
//Ce