Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderfråga  (läst 1257 gånger)

krikav

• Hälsingland
Foderfråga
« skrivet: 02 nov-12 kl 12:11 »
Hej!

Har i sommar gett våra två tackor och deras bagglamm hö som stöd till sitt bete.
Nu har det höet tagit slut, och planen var att köpa hösilage.

problemet är att hösilaget är från fjolåret, med lite vitmögel i.
Tackorna äter av det, men jag märker att dom inte är riktigt lika förtjusta i det som dom var i höet.

Vad bör vi göra? Ska vi ge oss ut på jakt efter något bättre foder att köpa in åt dem?

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Foderfråga
« Svar #1 skrivet: 02 nov-12 kl 12:19 »
är du säker på att det är mögel och inte är jäst http://www.ensilagenytt.se/vad_ar_prickarna.htm är det mögel så ska du inte utfodra med det.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #2 skrivet: 02 nov-12 kl 12:41 »
Även om det är jäst och inte mögel så skulle jag inte fodra med det ändå. Som det står på sidan Lorita länkar till, finns det jäst så finns det troligtvis annat gott och blandat i det också eftersom det tyder på en felaktig ensileringsprocess.

Jaga nytt foder är mitt tips!
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #3 skrivet: 02 nov-12 kl 15:55 »
Jag skulle inte heller fodra med det. Kan du få tag på fint fårhö så är det mycket bra.
Åsenfår, hundar och katter

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 04 nov-12 kl 12:04 »
Har du bara två tackor ska du inte använda hösilage alls! (ensilagebal ska vara slut på max 7 dagar).
Till till tackor räcker en ensilagebal i 2 månader  :-X
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #5 skrivet: 05 nov-12 kl 09:39 »
Många tror att hösilage, alltså torrare silage, är bättre än blött ensilage. Det är snarare tvärt om, det torra, hösilaget, har inte genomgått ensileringsprocessen lika bra som det lite blötare och därför blir det lättare mögel, listeria o d i hösilaget. Får mår egentligen bäst av hö men det kan vara svårt att få tag på fint fårhö, och då kan det bli rätt dyrt, mycket spill.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 3 användare
Ljunghonung, alternaiv, kretslopp

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser