Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nätbotten  (läst 18980 gånger)

vikensnickaren

• Djur och natur älskande man. Boendes på landet
    • Skåne
SV: Bygga nätbotten
« Svar #20 skrivet: 14 jan-13 kl 17:50 »
Jag håller på att bygga bikupor efter ritningen som finns på biodlarnas hemsida. Nu har jag kommit så långt så jag ska tillverka bottnen. Den ritningen som finns där är ju inte nätbotten. Men vad jag har försökt att läsa mig till så är det bäst och ha nätbotten. Jag är ny som biodlare så jag har inte så stor erfarenhet ännu. Så till min fråga hur mycket ska "bigången" vara? På den ritningen jag har står det 15 mm. Men när jag läser en del av svaren i denna tråden så står det 26 mm. Har det någon betydelse hur mycket? Jag har tänkt en plywood botten som jag borrar 2 håll vid varje sida 30mm sen i mitten sågar jag bort ca 250x250 mm. Över det läger jag nät och under ursågningen gör jag en utdragbar härdad masonit skiva. Vad tror ni om det ? :)
boendes på mindre gård med skånska blommehöns.Ett stort trädgårds och hantverks intresse.Instruktör i brukshundklubben med två egna rottisar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 14 jan-13 kl 18:14 »
Jag gjorde nätbottnar ifjr, två ramar i trä, insektsnät (nylon) emellan, skruva ihop. Tunnare trä vid "flustersidan".
Bottenplatta under nätet har jag inte, luftigt ska va bra.

När du har avstånd utöver bigång finns risk för vildbygge.
När du bara har bigång vintertid, finns risk för att döda bi'n täpper igen och omöjliggör rensningsflykt, samt ligger och möglar mm.
Patentbottnar av olika slag finnes.
En tom låda underst, vintertid, är svar för vissa, rensa och kolla ett par ggr på vårvintern är ett sätt.
Alla sätt är bra, tänk efter hur DU vill det ska funka.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

knutte

• -
« Svar #22 skrivet: 14 jan-13 kl 18:21 »
Jag gjorde nätbottnar ifjr, två ramar i trä, insektsnät (nylon) emellan, skruva ihop. Tunnare trä vid "flustersidan".
Bottenplatta under nätet har jag inte, luftigt ska va bra.

När du har avstånd utöver bigång finns risk för vildbygge.
När du bara har bigång vintertid, finns risk för att döda bi'n täpper igen och omöjliggör rensningsflykt, samt ligger och möglar mm.
Patentbottnar av olika slag finnes.
En tom låda underst, vintertid, är svar för vissa, rensa och kolla ett par ggr på vårvintern är ett sätt.
Alla sätt är bra, tänk efter hur DU vill det ska funka.
Hur har det gått med insektsnätet, inga möss som äter sig igenom?

tinna.m

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 14 jan-13 kl 20:39 »
Nu är vintern inte slut.. har kikat underifrån på hemmakupan och den är OK. Nu har jag iof katter så några möss trivs inte så bra.
Danskarna har kört med helöppet neråt ett antal år, och det är nära Danmark här. Många är ju överens om att fukt är problem, kyla är det inte. Mina kupor står däremot skyddade från vind i alla fall utom ett.. så utvärdering i vår om både plast-myggnät och foderåtgång i lä.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Neon Knight

• -
« Svar #24 skrivet: 14 jan-13 kl 20:47 »
Jag provade att bygga några bottnar med plastnät, men ungefär hälften var så skadade efter första vintern att det lika gärna kunde varit öppet undertill. Jag bytte ut allihop mot metallnät på våren.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 09 mar-13 kl 15:18 »
Har idag snickrat till grunderna till mina nätbottnar och tänkte lägga upp några bilder här men det fungerar inte! Hur gör man...?  ???

larsanderss

• Fin figur som jag måste hägna mina ankor från
    • Östergötland
« Svar #26 skrivet: 09 mar-13 kl 16:42 »
"Bilagor och andra tillval" strax under textrutan funkar nog...........

Gideon i Roslagen

« Svar #27 skrivet: 09 mar-13 kl 18:35 »
Problemet är antalet pixlar. På forum av den här typen så måste det begränsas för att det inte ska svälla för mycket! Jag har väl också en massa åsikter när det gäller bottnar men varför förvirra debatten ännu mer.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 10 mar-13 kl 08:45 »
Problemet är antalet pixlar. På forum av den här typen så måste det begränsas för att det inte ska svälla för mycket! Jag har väl också en massa åsikter när det gäller bottnar men varför förvirra debatten ännu mer.

Det skulle ju ändå vara intressant att höra vad du har för åsikter. I min mening är alla åsikter välkomna och för min del kan de inte förvirra (åtminstone inte just nu!), bara berika! ;D
« Senast ändrad: 10 mar-13 kl 09:05 av MrBridgeflax »

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 10 mar-13 kl 09:01 »
Nu fungerade det i alla fall!

Första och mest tidskrävande delen av bottenbygget avklarat, nu är det mycket finlir kvar. Lägger ut några bilder sen när de är helt klara också.
« Senast ändrad: 10 mar-13 kl 09:05 av MrBridgeflax »

Gideon i Roslagen

« Svar #30 skrivet: 10 mar-13 kl 16:24 »
Vintertid så är det bra att ha högbotten med spärrgaller fram och bak. Om det lägger sig ett lager döda bin på en nätbotten så tar det bort ventilationen med fuktproblem som följd. Kylan är inte något problem för ett samhälle med bra med bin och gott om mat. Men fukt skapar problem.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #31 skrivet: 10 mar-13 kl 19:40 »
Jag ska visa bottnarna när de är helt klara sedan Gidde så får du se vad du tycker om dem då. Jag har tagit in massor med information och tips innan jag väl kom igång med byggandet av dessa bottnar och jag har vägt in de saker du påpekar, men jag ska förklara mer sedan när jag visar hur de färdiga bottnarna ser ut.
« Senast ändrad: 10 mar-13 kl 21:16 av MrBridgeflax »

Gideon i Roslagen

« Svar #32 skrivet: 10 mar-13 kl 19:56 »
De flesta bikupor byggs inte för bin utan de byggs för biodlare. Det är bland annat därför som vi har så stor vinterdödlighet!

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 10 mar-13 kl 21:20 »
Det är mycket möjligt att det är så...

Jag har i alla fall försökt att göra det så bra som möjligt för bina OCH för biodlaren med den information jag fått och tagit till mig. Sen tror jag ju inte att det går att få alla eller ens merparten av de som håller på med biodling att samsas om vad som är bra eller dåligt då det verkar som att biodlare är ett särskilt släkte där den enes absoluta favorit som är "bäst" är något som den näste aldrig skulle ta i med tång...

Jag får helt enkelt låta bina utvärdera mitt bygge och hoppas att de trivs!  :P Gör de det så är ju målet nått i alla fall.

Jano

• Halland
« Svar #34 skrivet: 11 mar-13 kl 15:19 »

Jag får helt enkelt låta bina utvärdera mitt bygge och hoppas att de trivs!  :P Gör de det så är ju målet nått i alla fall.

Helt rätt tänkt. Om en nätbotten med nät över hela ytan skulle bli så full med döda bin så att lufttillförseln hindras, då är det något annat som är fel. Det beror  inte på nätbottnen.

Gideon i Roslagen

« Svar #35 skrivet: 11 mar-13 kl 21:16 »
Vad jag kunde se så gjorde Mr B.. ingen hel nätbotten. Felet med biodlingen är att det inte finns några riktlinjer för hur en kupa borde se ut. Det borde provas och testas. Bara för att du och jag har åsikter så behöver det inte vara rätt. Och om någon tror att de kupor som säljs har testat så är det en önskedröm. Är det verktygsmässigt enklare att göra kupan på ett visst sätt så blir det så. Även om det egentligen är fel. Vi använder kupor som ser lika ut sommar som vinter och det säger sig själv att detta är helt vansinnigt.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #36 skrivet: 11 mar-13 kl 23:04 »
Vad jag kunde se så gjorde Mr B.. ingen hel nätbotten. Felet med biodlingen är att det inte finns några riktlinjer för hur en kupa borde se ut. Det borde provas och testas. Bara för att du och jag har åsikter så behöver det inte vara rätt. Och om någon tror att de kupor som säljs har testat så är det en önskedröm. Är det verktygsmässigt enklare att göra kupan på ett visst sätt så blir det så. Även om det egentligen är fel. Vi använder kupor som ser lika ut sommar som vinter och det säger sig själv att detta är helt vansinnigt.

Nä, det gjorde jag inte men som jag skrev är jag heller inte klar, så det kommer mera!  :P Har jag skrivit någonstans att jag ska ha hel nätbotten förresten? Kan inte minnas det men det är möjligt...

De bottnar jag bygger kommer inte heller att se likadana ut sommar som vinter, jag kan förklara hur och varför när jag är klar och lägger upp bilderna.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #37 skrivet: 11 mar-13 kl 23:12 »
Vi använder kupor som ser lika ut sommar som vinter och det säger sig själv att detta är helt vansinnigt.
Jag är inte så säker på att det är vansinnigt eftersom bina inte verkar bry sig.

Jag upptäckte förresten förra veckan att jag råkat övervintra ett par starka samhällen på nackalock istället för nätbotten, dessutom stod de på 1 låda och tvärbygge. Som dömda att kvävas med andra ord enligt en del, men de mådde prima och nu ångrar jag att jag bytte locken till ventilerad botten, de ville kanske ha det tätt neråt.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #38 skrivet: 12 mar-13 kl 00:12 »
Och sen har vi han som övervintrade några samhällen helt utan några bottnar och hade ställt dom på en pall.

Dom levde och producerade honung oxå  ;D

mvh edward  :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Gideon i Roslagen

« Svar #39 skrivet: 13 mar-13 kl 09:48 »
Jag är inte så säker på att det är vansinnigt eftersom bina inte verkar bry sig.

Jag upptäckte förresten förra veckan att jag råkat övervintra ett par starka samhällen på nackalock istället för nätbotten, dessutom stod de på 1 låda och tvärbygge. Som dömda att kvävas med andra ord enligt en del, men de mådde prima och nu ångrar jag att jag bytte locken till ventilerad botten, de ville kanske ha det tätt neråt.
Att bina överlever våra dumheter innebär inte att de skulle mått ännu bättre om vi gjort på ett annat sätt. Och att det fungerade för dig gör mig inte förvånad! Du har säker gjort rätt när det gäller andra saker som tillför plusvärden för överlevnad. Ha det bra! Hälsningar Gidde

Dela detta:

* Inloggade just nu

453 gäster, 1 användare
Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser