Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga nätbotten  (läst 18979 gånger)

MrBridgeflax

• Västergötland
Bygga nätbotten
« skrivet: 01 nov-12 kl 17:02 »
Någon som kan dela med sig av tips och idéer när det gäller att snickra ihop sina egna nätbottnar?

Jag har tittat bland annat på vilken sorts nät det finns men vad "ska" man ha? Så stora maskor som möjligt utan att t.ex. möss kommer in (kanske 6 mm) eller ett riktigt finmaskigt så att bina lan gå på det (ca 1.5-2 mm)?

Och finns det några enkla och bra tips för att göra bottnarna såväl bra som billiga och praktiska?

Tack på förhand!

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Bygga nätbotten
« Svar #1 skrivet: 01 nov-12 kl 21:35 »
Max 4 mm bör det vara, annars kommer bina ut genom nätet. Sedan brukar det vara problem med rost om man behandlar mot Varroa med syra. Det bör alltså vara plast eller rostfritt nät. Det är inte alla sorters plastnät som håller och rostfria nät till bra pris kan vara svårt att hitta. Mitt tips är att ändå att bygga med plastnät, håller det inte så får man lösa det då. Det är rätt många som byggt egna bottnar som fungerar bra så det är ett tacksamt snickeriprojekt.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 01 nov-12 kl 22:09 »
Max 4 mm bör det vara, annars kommer bina ut genom nätet. Sedan brukar det vara problem med rost om man behandlar mot Varroa med syra. Det bör alltså vara plast eller rostfritt nät. Det är inte alla sorters plastnät som håller och rostfria nät till bra pris kan vara svårt att hitta. Mitt tips är att ändå att bygga med plastnät, håller det inte så får man lösa det då. Det är rätt många som byggt egna bottnar som fungerar bra så det är ett tacksamt snickeriprojekt.

Tack olof, du är en ständig källa till information och snabba svar! :D

Plastnät är alltså bättre än galvat nät? Vilken hållfasthet bör plastnätet ha i så fall? Jag har kollat in en del plastnät och de verkar kort och gott lite klena, oavsett maskstorlek.

Rostfritt verkar svårt att hitta som du säger, finns på Biredskapsfabriken i Töreboda men där var det dyrt...

Jag vet och har sett att det finns massor av idéer kring bottenbygge, jag hoppas bara att det finns någon eller några här som vill dela med sig av sina idéer. Jag har för övrigt Törebodakupan LN om det skulle vara någon som har ritningar på botten som passar till det! :P

olof

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 nov-12 kl 22:25 »
Ett alternativ är att inte sätta nät över hela botten utan ha en formplyfa som botten och borra 4 hål med dosborr och klä hela botten underifrån med plastnät. Två längsgående lister på undersidan klämmer fast nätet och några häftklamrar hjälper till (om du har klamrar som biter i formplyfa). Tre lister 8-9 mm tjocka lagda i ett U på ovansidan skapar fluster fram. Formplyfa kostar 35-40 kr till en botten och lite trälister bara några kr (om du har bordscirkelsåg) och ett myggnät är billigt. Det blir mycket billigare än t.o.m. en billig frigolitbotten.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-12 kl 00:13 »
Ett alternativ är att inte sätta nät över hela botten utan ha en formplyfa som botten och borra 4 hål med dosborr och klä hela botten underifrån med plastnät. Två längsgående lister på undersidan klämmer fast nätet och några häftklamrar hjälper till (om du har klamrar som biter i formplyfa). Tre lister 8-9 mm tjocka lagda i ett U på ovansidan skapar fluster fram. Formplyfa kostar 35-40 kr till en botten och lite trälister bara några kr (om du har bordscirkelsåg) och ett myggnät är billigt. Det blir mycket billigare än t.o.m. en billig frigolitbotten.

Ja, det här tipset fick jag av en man i vår förening också. Men jag undrar hur det blir med döda nedfallna bin då, det måste väl bli stopp och dålig genomdrag på vintern, eller?  ???

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 03 nov-12 kl 21:47 »
Det är ganska precis så en Nacka-nätbotten fungerar förutom att hålet som är nätat är djupare än en formplyfa så det får plats lite fler döda bin. Och nej, det är inga problem med döda nedfallna bin, åtminstone inte i mina kupor. Jag har hittills inte haft något samhälle som har kvävts trots nackabottnar, trots att jag (ve och fasa) har bina på tvärbygge och trots att jag inte har en tomlåda underst för ventilationen. Vill du ha mer avstånd under så komplettera beskrivningen ovan med 4 lister till som ligger ovanpå de tre som ligger i U-form. Då får du 2 cm under ramarna och dessutom om du börjar använda frigolitkupor så eliminerar du risken för gnag i nederkanten på lådan. Å andra sidan så blir det svårare att stänga flustret och komplexiteten i bottenbygget ökar mycket. Jag röstar inte för det.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 08 nov-12 kl 10:43 »
Det är ganska precis så en Nacka-nätbotten fungerar förutom att hålet som är nätat är djupare än en formplyfa så det får plats lite fler döda bin. Och nej, det är inga problem med döda nedfallna bin, åtminstone inte i mina kupor. Jag har hittills inte haft något samhälle som har kvävts trots nackabottnar, trots att jag (ve och fasa) har bina på tvärbygge och trots att jag inte har en tomlåda underst för ventilationen. Vill du ha mer avstånd under så komplettera beskrivningen ovan med 4 lister till som ligger ovanpå de tre som ligger i U-form. Då får du 2 cm under ramarna och dessutom om du börjar använda frigolitkupor så eliminerar du risken för gnag i nederkanten på lådan. Å andra sidan så blir det svårare att stänga flustret och komplexiteten i bottenbygget ökar mycket. Jag röstar inte för det.

Hur tycker du att det är lämpligt att göra då olof, om jag nu ska bygga en botten med något större höjd på för att få bättre utrymme fär döda och nedfallna bin vintertid?

Och varför menar du att det blir svårare att stänga flustret om botten blir en "våning" högre?

olof

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 08 nov-12 kl 11:47 »
Om flustrets ovankant är första lådans underkant så kan man som flusterstängare ha en lös trälist som är lika bred som flustret och aningen tjockare än flustret är högt så kläms den fast av första lådan.

Som jag skrev så har mina bin hittills aldrig kvävt sig själv med en nackabotten. Jag hade borrat hålen max 5 cm in från flustret och nästan i bakkanten och varit nöjd med det.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 08 nov-12 kl 16:34 »
Om flustrets ovankant är första lådans underkant så kan man som flusterstängare ha en lös trälist som är lika bred som flustret och aningen tjockare än flustret är högt så kläms den fast av första lådan.

Som jag skrev så har mina bin hittills aldrig kvävt sig själv med en nackabotten. Jag hade borrat hålen max 5 cm in från flustret och nästan i bakkanten och varit nöjd med det.

Ja, det låter väl vettigt med hålen men varför skulle det inte gå att ha samma sorts flusterstängare om man har en högre botten, med en våning lister till?

olof

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 08 nov-12 kl 17:39 »
Jo visst går det, men antingen får "nästa våning" vara lös som ramen till ett spärrgaller, eller får nästa våning också vara U-formad (med alltför högt fluster enligt mig) eller får det vara bottenvåningen som går hela vägen runt. Eller missar jag någon bra idé som jag inte fattat?

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 08 nov-12 kl 22:51 »
Jo visst går det, men antingen får "nästa våning" vara lös som ramen till ett spärrgaller, eller får nästa våning också vara U-formad (med alltför högt fluster enligt mig) eller får det vara bottenvåningen som går hela vägen runt. Eller missar jag någon bra idé som jag inte fattat?

Varför inte bygga en "bottenvåning" i U-form och ovanpå den en ram med fyra sidor och sedan fästa dessa båda i varandra? Då får man ju bättre höjd mellan nederdelen av lådan och botten med hål i plus att du fortfarande har samma storlek på flustret och samma möjlighet att reglera detta på önskat sätt. Eller är det JAG som tänker galet?  ???

olof

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 08 nov-12 kl 23:46 »
Du menar att sätta ihop bottenvåningen och ovanvåningen med varandra, men inte med bottnen? Fiffigt, då borde det fungera att ha en extra list som flusterstängare till det som kläms fast. Det blir precis tillräckligt med plats inuti att lyfta lådan och lägga in ett varroainlägg också, något som inte fungerar på Nackabotten med LN-ramar.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 09 nov-12 kl 09:34 »
Njae, så går det ju så klart att göra men jag menade att bottenvåningen (U-formad) och övervåningen (ram) skulle sitta ihop både med varandra och med bottenskivan, då blir det inte en massa lösa delar som kanar på varandra utan sitter ihop för lättare hantering samtidigt som det går att få in en varroabotten som du säger och att luftspalten upp till ramarna i den nedre lådan bli något högre utan varroabotten eller densamma när varroabotten finns.

På så sätt har du ju fortfarande en höjdbegränsad flusteröppning på 8-9 mm och kan korrigera bredden på den som du vill med t.e.x. en kilformad träbit, list eller vad du nu väljer för metod.

Vad tror du?

olof

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 09 nov-12 kl 19:56 »
Jag tror att den kilformade träbiten antingen är så lös att den blåser bort (vid torka) eller sväller och fastnar så du behöver kofot för att få loss den när det regnat. Med den konstruktionen tror jag att stängaren/förminskaren behöver vara t.ex. en vertikal plåtbit.

Neon Knight

• -
« Svar #14 skrivet: 10 nov-12 kl 11:12 »
Massproduktion av bottnar, billigt.

MrBridgeflax

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 12 nov-12 kl 22:56 »
Massproduktion av bottnar, billigt.

Är det samma dimension på materialet i dina båda "u-formar" bara att de står på högkant i bottenvarianten?

Och hur får du dit flusterbrädorna och hur gör du dem?  ???

har du mått och dimensioner lätt tillgängliga att redovisa här också vore det toppen!  ::)

Neon Knight

• -
« Svar #16 skrivet: 23 nov-12 kl 14:41 »
Är det samma dimension på materialet i dina båda "u-formar" bara att de står på högkant i bottenvarianten?

Och hur får du dit flusterbrädorna och hur gör du dem?  ???

har du mått och dimensioner lätt tillgängliga att redovisa här också vore det toppen!  ::)

Ja, det är samma dimension: bärläkt 23x36.

Flusterbrädorna är bara brädor vilka som helst som kapas i lagom längd och förses med två stumpar hålband. Dessa hängs sedan i varsin spik som sätts fast i bottnen.

Måtten beror på lådformatet. Utgå ifrån lådornas innermått (382 mm för lågnormal) samt väggtjocklek.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #17 skrivet: 01 jan-13 kl 20:23 »

Vad ska man ha extra tomlåda underst för? Låter bökigt.
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

olof

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 01 jan-13 kl 21:09 »
Vad ska man ha extra tomlåda underst för? Låter bökigt.
Jag håller med, därför har jag det inte.  Men de som har det säger att det är bra för ventilationen och vinternedfallet möglar inte bland ramarna och det är mindre risk att flustret blir igentäppt. Må så vara, men bina verkar klara sig fint ändå.

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
« Svar #19 skrivet: 06 jan-13 kl 09:44 »
Jag håller med, därför har jag det inte.  Men de som har det säger att det är bra för ventilationen och vinternedfallet möglar inte bland ramarna och det är mindre risk att flustret blir igentäppt. Må så vara, men bina verkar klara sig fint ändå.

Då delar vi den erfarenheten. Har aldrig haft problem med nackabottnar. Har aldrig haft problem med nackakupor överhuvudtaget faktiskt. =)

För att vara plastkille måste jag säga att din bottenlösning verkar fungera med min träsmak. Mycket möjligt att jag testar den i år i avläggarbigården. Har du någon liknande billig/enkel lösning på tak? Tänkte helt sonika köra en bit byggplast och en plyfaskiva och inget mer som tak i avläggarbigården i år, fram till hösten. Men det vette sjutton om det duger till att övervintra på. Fast det skulle definitivt inte förvåna mig om det gjorde det.

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
Stengrim, köksträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser