Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekämpning av dikor  (läst 20382 gånger)

Nils Engelbrekt

• Västergötland
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #40 skrivet: 30 okt-12 kl 20:38 »
Mjölkproducenterna skär inte direkt guld just nu. Ytterligare ett antal mjölkkor måste kämpas ner och ersättas med dikor innan det blir balans i mjölkmarknaden.
Beror på vilket mejeri man har..

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 30 okt-12 kl 20:46 »
Nä men kalven väger väl inte 40 kg när den tas ifrån kon?
Nä. Med du kanske kan förklara den omöjliga ekvationen att föda 2 djur för att sälja 1.  Jag har ställt den här frågan i flera år nu, tyvärr har jag inte fått något svar...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 30 okt-12 kl 20:51 »
Ja.. och pensionärerna kan vi exportera till Kina... Sverige är ett mjölkland.
Och bondeeliten kvar då menar du  ;) Ja tror det blir billigare att importera all mat än att ge bönderna en massa bidrag och göra konst jord andning på dom  .

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 30 okt-12 kl 20:59 »
Och bondeeliten kvar då menar du  ;) Ja tror det blir billigare att importera all mat än att ge bönderna en massa bidrag och göra konst jord andning på dom  .
Som sagt. EU utgör endast 8% av min omsättning. Jag klarar mig utan. Utan EU skulle jag få tillgång till nästan obegränsat med mark. Vilket alternativ tror du jag skulle föredra om jag fick välja?
« Senast ändrad: 30 okt-12 kl 21:01 av Nils Engelbrekt »

Existens!

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 30 okt-12 kl 21:00 »
Beror på vilket mejeri man har..

Vilket mejeri finns det som går bra nu?  Gäsene?

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #45 skrivet: 30 okt-12 kl 21:04 »
Vilket mejeri finns det som går bra nu?  Gäsene?
Vet inte hur det är med skåne, resten ligger 35-40 öre över marknadsledaren. Gäsene.. ja vad ska man säga... 1 krona. över.

vindensbonig

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 30 okt-12 kl 21:06 »
Som sagt. EU utgör endast 8% av min omsättning. Jag klarar mig utan. Utan EU skulle jag få tillgång till nästan obegränsat med mark. Vilket alternativ tror du jag skulle föredra om jag fick välja?
Jo det förstår ja men du producerar ju främst mjölk och det kan ingen leva på  allså vi som är konsumenter .

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 30 okt-12 kl 21:11 »
Jo det förstår ja men du producerar ju främst mjölk och det kan ingen leva på  allså vi som är konsumenter .
Du menar självförsörjning av livsmedel, Sverige? Det är bara backa klockan 25 år. Då var vi där. Nu är vi sämst i Europa. Fantastiskt vad 200 år med fred kan förstöra ett helt folks uppfattning av vad som är mest basalt, MAT. 
« Senast ändrad: 30 okt-12 kl 21:15 av Nils Engelbrekt »

vindensbonig

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 30 okt-12 kl 21:22 »
Du menar självförsörjning av livsmedel, Sverige? Det är bara backa klockan 25 år. Då var vi där. Nu är vi sämst i Europa. Fantastiskt vad 200 år med fred kan förstöra ett helt folks uppfattning av vad som är mest basalt, MAT.
Håller inte fans en bidrags sväng då med  så inte tror ja att det det går och hålla drägliga priser utan bidragen  och i å med det så  går det häller inte att sälja Och då är vi där åter till baks till värdmarknads priserna . Men det hade ju vare fint om det skulle fungera .

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #49 skrivet: 30 okt-12 kl 22:17 »
Håller inte fans en bidrags sväng då med  så inte tror ja att det det går och hålla drägliga priser utan bidragen  och i å med det så  går det häller inte att sälja Och då är vi där åter till baks till värdmarknads priserna . Men det hade ju vare fint om det skulle fungera .
Bidragen på 80-talet var väldigt låga, obetydliga. Däremot hade vi tull, som skyddade den inhemska produktionen. Och tull är ju ett indirekt bidrag.
 Men! om du tittar dig runt i samhället så är ju det mesta subvensionerat, alla offentliga arbeten, rut, rot, press, militär, gruvindustri, pappersindustri, delar av verkstadsindustrin. Många snickare är idag indirekt helt avlönade genom  rot-avdraget, detta är det aldrig någon negativ debatt om. Bara folk får sina högst nödvändiga verandor tillfixade är dom nöjda.... Men att livsmedelsproducenten vill ha en dräglig tillvaro, det fnyser dom åt!
De flesta bidrag förstör den fria konkurensen och den fria rörligheten, tycker de flesta. Jag håller med. Men om nån billig och arbetsam polack kommer o tar deras jobb är det helt plötsligt förjävligt. Varor och tjänster är samma sak! Försök att förstå detta, och tänk efter, gott folk.

mwson

• Dalsland
    • Storuddens Gård
« Svar #50 skrivet: 30 okt-12 kl 22:26 »
Du får väl betala mer för arrendena då eller köpa mer mark :)
Fru, Barn, Hereford, Nordiska bin och Katt

vindensbonig

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 30 okt-12 kl 22:33 »
Bidragen på 80-talet var väldigt låga, obetydliga. Däremot hade vi tull, som skyddade den inhemska produktionen. Och tull är ju ett indirekt bidrag.
 Men! om du tittar dig runt i samhället så är ju det mesta subvensionerat, alla offentliga arbeten, rut, rot, press, militär, gruvindustri, pappersindustri, delar av verkstadsindustrin. Många snickare är idag indirekt helt avlönade genom  rot-avdraget, detta är det aldrig någon negativ debatt om. Bara folk får sina högst nödvändiga verandor tillfixade är dom nöjda.... Men att livsmedelsproducenten vill ha en dräglig tillvaro, det fnyser dom åt!
De flesta bidrag förstör den fria konkurensen och den fria rörligheten, tycker de flesta. Jag håller med. Men om nån billig och arbetsam polack kommer o tar deras jobb är det helt plötsligt förjävligt. Varor och tjänster är samma sak! Försök att förstå detta, och tänk efter, gott folk.
Jo ja håller  med dig att en masa bidrag hit och dit är inge bra. Men omvärlden pressar oss att öppna tullarna och vi kan nog inte isoleras oss genom att vägra  det får vi nog äta upp i andra ändan misstänker ja.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #52 skrivet: 30 okt-12 kl 22:49 »
För mig är dikorna=amkorna ett skadedjur, en meningslöst inproduktivt kräk skapat av EU, jämnställt med vildsvin/råttor/brysselbyrokrater. Ett djur som inte har ett existensberättigande.

Där fångade du mig  :D En ny idol med lite ruter i till skillnad från merparten av nedslagna mjölkbönder. Bekymret är ju 'bara' konsumenterna och matpriserna. Vi får hoppas på lite ekonomisk kris och livsmedlesbrist framgent.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #53 skrivet: 30 okt-12 kl 23:24 »
Ja, jag håller med TS, det är improduktiv med dikor, så därför håller jag beteshästar på min av eu sponsrade mark, vallackar, då slipper jag skicka den ena till slakt.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #54 skrivet: 01 nov-12 kl 21:50 »
Jaså... Hur många av de sk djuren fanns 1995? .

1994 fanns ca 50 000 Dikor i sverige.

(2010 fanns 185 000 Dikor och 349 000 Mjölkkor.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #55 skrivet: 04 nov-12 kl 17:38 »
Men Nils Engelbrekt, det är väl inte månskensböndernas och dikoägarnas fel att du har dålig lönsamhet på din mjölkproduktion?
(Nu är jag månne inte berättigad att uttala mig, min herre, eftersom mina mjölkdjur är av den sorten med skägg, och jag dessutom är fritidsbonde...)

Många gårdar har slutat med mjölkproduktion eftersom de får så dåligt betalt för mjölken av sina egna ägandes föreningar, som blivit toppstyrda och bondefrämmande. Mjölkbönderna får betalt enligt 1989 års prislista ungefär, medan dieseln, maskinerna, fodret, lönerna och omkostnaderna sorgligt nog ligger på 2012 års nivå - kalkylen suger! Alternativet om de ändå vill hålla på med kreatur, är att skaffa dikor, eftersom det går att kombinera med ett lönearbete som en kan tjäna pengar på. Lönsamheten på köttdjur är kass, den med, förstås.
Det är inte många som står och väljer mellan mjölk- eller köttproduktion. Valet är sorgligt ofta mellan köttdjur eller granåkerplantering. Många tar arrenden mest för att vara schyssta mot markägaren, som kanske t o m tjatar på köttbonden att åtminstone slå vallarna en gång per sommar...så nog borde du kunna få fler arrenden i trakten, så du kan utöka din mjölkbesättning.

Skjut inte köttbönderna! Vi små och stora lantbrukare måste hålla ihop för att inte bli fullständigt utsugna av mejeriföreningar, slakterier, grossister och livsmedelskedjor, som alla tävlar i att sälja den billigaste maten...
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #56 skrivet: 04 nov-12 kl 18:46 »
Hur många beteshästar finns det?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Movitz.

« Svar #57 skrivet: 12 nov-12 kl 20:39 »
Hur många beteshästar finns det?

ja det undrar jag också, en jävla massa är det i alla fall. Tänk så många hektar åker och bete dom tar i anspråk!! Och vad producerar dom? just det, inget! Dom flesta blir ju inte ens mat när dom dör, folk krimerar ju hästar till och med. Improduktivt så det förslår! Så hästar är ju mycket värre syndabockar än dikor på det viset. Dock har jag inget emot varken hästar eller dikor, hade inte dom funnits i mina trakter hade vi bott mellan trädor och buskmarker. Dikor kanske inte är det optimala sättet att utnyttja åkrar, men det finns värre...

vindensbonig

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 12 nov-12 kl 21:05 »
Har sett någon siffra på 400 000 men vet inte om den stämmer .

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #59 skrivet: 12 nov-12 kl 21:09 »
Ja, ät mer häst gott folk!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 4 användare
Nataks, Staem, emilar03, tcub

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser