Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekämpning av dikor  (läst 21415 gånger)

Existens!

• Gäst
SV: Bekämpning av dikor, råd, tips, erfarenheter
« Svar #60 skrivet: 13 nov-12 kl 14:03 »
Kriminalisera dom inte framför allt!  :)

Falin

• -
« Svar #61 skrivet: 14 nov-12 kl 11:00 »
Om jag förstår saken rätt så skickar ni med eran så kallade produktion 50 slaktdjur=600 000/år. Detta lär ju inte ens täcka de löpande kostnaderna. Hur jobbigt/tidsödande kan det vara att utfodra 200 djur i en nybyggd lagård? Max 1 timme, går du o klappar djur resten av dagen? Du behöver ju inte seminera, passa brunster, övervaka kalvning, klippa juver,mjölka, behandla mastiter, utfodra kalvar, cdb etc året runt. Förstår att eran koncentrerade kalvning på våren kan vara jobbig, men det är ju bara nån månad per år.

Jo, just det, att ha en bra dikobesättning är ungefär som semester, vi pillar oss i naveln mest hela tiden. Skyll dig själv som lägger ner en massa jobb för att producera mjölk som ingen vill betala för, hur korkat är inte det? Vad ska du med mera mark till, ha ännu fler olönsamma mjölkkor? Nädu, såna surpellar som du kan sitta där och vara bittra, vi andra bönder håller ihop och hjälps åt - även om vi har olika inriktning.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #62 skrivet: 14 okt-13 kl 16:31 »
ÄNTLIGEN!! Nu skär dom i de vansinniga stöden!!! Dikostödet ryker... Finns även ett förslag om att en gröda, ur bidragssynpunkt, aldrig får vara äldre än 5 år. Bye bye soffjävlar....

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #63 skrivet: 14 okt-13 kl 16:37 »
Där fångade du mig  :D En ny idol med lite ruter i till skillnad från merparten av nedslagna mjölkbönder. Bekymret är ju 'bara' konsumenterna och matpriserna. Vi får hoppas på lite ekonomisk kris och livsmedlesbrist framgent.
Ah! Jag är ju bara en liten bonde... En bonde som titulerar sig som primärproducent.... Har förresten kommit över en hel del mark sen sist.... PÅ BEKOSTNAD AV DE JÄVLA DIKORNA. Marken var ,i vanlig ordning, helt förstörd. Kalium 1, Fosfor1, PH5.2. Har VRÄKT på flyt o kalk, om några år kanske det börjar likna något.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #64 skrivet: 14 okt-13 kl 16:51 »
Hur många beteshästar finns det?
Hästen är, om möjligt, ett lägre stående djur än diko-helvetet. Ett enormt resursslöseri, enbart för förnöjelse.
 Jag känner av lite markkonkurens ifrån grovtarmsjäsmissfostrerna, men den går ändå inte jämföra med den andra farsoten.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #65 skrivet: 14 okt-13 kl 16:54 »
Men Nils Engelbrekt, det är väl inte månskensböndernas och dikoägarnas fel att du har dålig lönsamhet på din mjölkproduktion?
(Nu är jag månne inte berättigad att uttala mig, min herre, eftersom mina mjölkdjur är av den sorten med skägg, och jag dessutom är fritidsbonde...)

Många gårdar har slutat med mjölkproduktion eftersom de får så dåligt betalt för mjölken av sina egna ägandes föreningar, som blivit toppstyrda och bondefrämmande. Mjölkbönderna får betalt enligt 1989 års prislista ungefär, medan dieseln, maskinerna, fodret, lönerna och omkostnaderna sorgligt nog ligger på 2012 års nivå - kalkylen suger! Alternativet om de ändå vill hålla på med kreatur, är att skaffa dikor, eftersom det går att kombinera med ett lönearbete som en kan tjäna pengar på. Lönsamheten på köttdjur är kass, den med, förstås.
Det är inte många som står och väljer mellan mjölk- eller köttproduktion. Valet är sorgligt ofta mellan köttdjur eller granåkerplantering. Många tar arrenden mest för att vara schyssta mot markägaren, som kanske t o m tjatar på köttbonden att åtminstone slå vallarna en gång per sommar...så nog borde du kunna få fler arrenden i trakten, så du kan utöka din mjölkbesättning.

Skjut inte köttbönderna! Vi små och stora lantbrukare måste hålla ihop för att inte bli fullständigt utsugna av mejeriföreningar, slakterier, grossister och livsmedelskedjor, som alla tävlar i att sälja den billigaste maten...
Min lönsamhet hade varit bättre, för det är mark jag saknar. Mark ockuperad av skadedjur.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #66 skrivet: 14 okt-13 kl 17:06 »
Du får väl betala mer för arrendena då eller köpa mer mark :)
Är det öppna anbud, vinner jag.  Problemet är släktskap, vägar, älgjakt etc etc går före primärproduktionen, det blir nästan aldrig öppna anbud. Begreppet tillgång-efterfrågan finns nästan inte i mellanbyggd/skogsbyggd.

Charlotte

• -
« Svar #67 skrivet: 14 okt-13 kl 17:48 »
Som sagt, med lite trevlighet kommer man långt...
Vi fick 5 ha mark till utan arrende men med stöd till fåren och dikorna i år ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
« Svar #68 skrivet: 14 okt-13 kl 19:02 »
Så länge det bara är TS som lyckas utöka sin produktion så stämmer jubhans antagande att han klmmer få bättre lönsamhet i sin verksamhet. Problemet blir ju när alla andra mjölkbönder strävar efter samma sak. Det kommer sätta ytterligare press nedåt på mjölpriserna och den onda spiralen fortsätter... TS kommer få jaga ytterligare mark tills han slutligen ger upp eller står kvar som sveriges sista mjölkbonde.

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #69 skrivet: 15 okt-13 kl 09:48 »
Som sagt, med lite trevlighet kommer man långt...
Vi fick 5 ha mark till utan arrende men med stöd till fåren och dikorna i år ;)
Mvh
Charlotte
Fakta är ibland otrevligt. Ytterligare 5 Ha för utlakning/markförstörelse.... Eller analyserar du jorden och gödslar därefter? Knappast!
 Ni kanske tillhör skaran som "tror" att åkern gödslar sig själv, och när skördarna sjunker letar mer mark/bidrag? Det är xxxxx som dödar den svenska landsbygden. 7 av 10 produktionsbönder letar aktivt mer mark, för att kunna fortsätta.
« Senast ändrad: 17 okt-13 kl 22:33 av Sirpa »

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #70 skrivet: 15 okt-13 kl 10:06 »
Så länge det bara är TS som lyckas utöka sin produktion så stämmer jubhans antagande att han klmmer få bättre lönsamhet i sin verksamhet. Problemet blir ju när alla andra mjölkbönder strävar efter samma sak. Det kommer sätta ytterligare press nedåt på mjölpriserna och den onda spiralen fortsätter... TS kommer få jaga ytterligare mark tills han slutligen ger upp eller står kvar som sveriges sista mjölkbonde.
Är ju alltid kul men nya namn. TS, som står för torrsubstans, passar mig ypperligt då jag vill ha maximala skördar.... Är du medveten om att vi har lägst självförsörjningsgrad på mejeri och kött i hela jävla unionen?
 Och ja, jag kommer alltid att jaga mark. Jag kommer aldrig bli nöjd, precis som vilken småföretagare som helst.
Det är jag som är den levande landsbygden, inte Bidrags-Olof, 69,  med 4 dikor, betesputs, och 30HA kvickrot.   
« Senast ändrad: 15 okt-13 kl 10:11 av Nils Engelbrekt »

Charlotte

• -
« Svar #71 skrivet: 15 okt-13 kl 10:33 »
Fakta är ibland otrevligt. Ytterligare 5 Ha för utlakning/markförstörelse.... Eller analyserar du jorden och gödslar därefter? Knappast!
 Ni kanske tillhör skaran som "tror" att åkern gödslar sig själv, och när skördarna sjunker letar mer mark/bidrag? Det är du och dina gelikar som dödar den svenska landsbygden. 7 av 10 produktionsbönder letar aktivt mer mark, för att kunna fortsätta.
Ta nu och lugna ner dig så kanske det ringer någon till dig också och erbjuder dig mark :)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Håning

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 15 okt-13 kl 10:44 »
Ta nu och lugna ner dig så kanske det ringer någon till dig också och erbjuder dig mark :)
Mvh
Charlotte
Han är nog bara lite disträ i jakten på mera mark  ;) Här kan man få ha hur mycket mark som helst Vet inte hur mycket mark det finns just runt i kring mig men uppskattningsvis en 6o-80 ha som bara står  och folk kör överdomen gång om året  med slaghack eller va det nu dom har för att hålla det öppet . Somliga bor nog på felställen bara  :D

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #73 skrivet: 15 okt-13 kl 11:59 »
Är ju alltid kul men nya namn. TS, som står för torrsubstans, passar mig ypperligt då jag vill ha maximala skördar.... Är du medveten om att vi har lägst självförsörjningsgrad på mejeri och kött i hela jävla unionen?
 Och ja, jag kommer alltid att jaga mark. Jag kommer aldrig bli nöjd, precis som vilken småföretagare som helst.
Det är jag som är den levande landsbygden, inte Bidrags-Olof, 69,  med 4 dikor, betesputs, och 30HA kvickrot.   

Här har det varit uppfödning av tjurar till slakt men nu ska det så sakta övergå i dikor istället . Eftersom tjurarna slaktas för tidigt för att få hela djurbidrag så ger det för lite i inkomst när slaktavräkningarna sjunker .
Åkrarna sköts lika nu som då det fanns mjölkkor på gården . Kalvarna växer inget om de inte får det bästa betet likt mjölkorna inte producerar mjölk så blir det inget kött . Dock ekologiskt utan gifter eller konstgjorda gödningsämnen . Däremot så kalkas det med jämna mellanrum och i år blev det en räkning på drygt 80.000 kronor för kalken . Det blir mycket gödsel ur ligghallen som får ligga til sig i kompost uhder nåt år men det kommer ju vart år så det blir ändå många lass per år så det räcker och blir över för markerna .
Och eftersom tjurarna ska växa så krävs det en vall som ger lika bra som den för mjölk så det plöjs och harvas och sås med ca 3 års intervall .

Men det krävs mycket foder och av hög kvalitet , årets ensilage är 80 % klöver tex , så många hektar blir det om det ska finnas nog med foder åt djuren över vintern .

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #74 skrivet: 15 okt-13 kl 17:03 »
Här har det varit uppfödning av tjurar till slakt men nu ska det så sakta övergå i dikor istället . Eftersom tjurarna slaktas för tidigt för att få hela djurbidrag så ger det för lite i inkomst när slaktavräkningarna sjunker .

Men handjursbidraget är ju borttaget, tänker du på något annat?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #75 skrivet: 15 okt-13 kl 17:10 »
Åkrarna sköts lika nu som då det fanns mjölkkor på gården . Kalvarna växer inget om de inte får det bästa betet likt mjölkorna inte producerar mjölk så blir det inget kött . Dock ekologiskt utan gifter eller konstgjorda gödningsämnen . Däremot så kalkas det med jämna mellanrum och i år blev det en räkning på drygt 80.000 kronor för kalken . Det blir mycket gödsel ur ligghallen som får ligga til sig i kompost uhder nåt år men det kommer ju vart år så det blir ändå många lass per år så det räcker och blir över för markerna .
Och eftersom tjurarna ska växa så krävs det en vall som ger lika bra som den för mjölk så det plöjs och harvas och sås med ca 3 års intervall .

Men det krävs mycket foder och av hög kvalitet , årets ensilage är 80 % klöver tex , så många hektar blir det om det ska finnas nog med foder åt djuren över vintern .
NEJ. NEJ. NEJ. Har du gjort en växtnäringsbalans någon gång? Du tillför ju ingenting till gården, Utlakning big time! Hur "ekologiskt" är det att bara ta, inte ge? Känns det långsiktigt?
I min lilla värld tillför man grödan vad den vill ha, inte mer, inte mindre. Du bränner MYCKET mer diesel per kg producerat livsmedel än vad jag gör med min nästan ogräsfria intensiva konventionella  odling, dessutom så läcker det "ekologiska" mer näringsämnen. 
« Senast ändrad: 15 okt-13 kl 17:17 av Nils Engelbrekt »

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #76 skrivet: 15 okt-13 kl 17:21 »
Mvh
Charlotte
Utåt är jag lugn. Blir inte mer mark om jag bråkar. Kontraproduktivt.
 Här kan jag skriva vad jag tycker, vad många tycker.

MVH/Nils

Nils Engelbrekt

• Västergötland
« Svar #77 skrivet: 15 okt-13 kl 17:25 »
Han är nog bara lite disträ i jakten på mera mark  ;) Här kan man få ha hur mycket mark som helst Vet inte hur mycket mark det finns just runt i kring mig men uppskattningsvis en 6o-80 ha som bara står  och folk kör överdomen gång om året  med slaghack eller va det nu dom har för att hålla det öppet . Somliga bor nog på felställen bara  :D
Ja. Du har rätt, Fidel. Känns det som som en levande landsbyggd med soffjävlarna tycker du?

Håning

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 15 okt-13 kl 17:28 »
Ja. Du har rätt, Fidel. Känns det som som en levande landsbyggd med soffjävlarna tycker du?
Mej stör dom inte  :)

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #79 skrivet: 15 okt-13 kl 17:33 »
Men handjursbidraget är ju borttaget, tänker du på något annat?

Ja handjursbidraget är borta men de övriga bidragen beror på djurplatser också inte bara på arealen . Så för unga djur räknas inte som hela djurenheter utan en mindre del . Dikor är äldre och får en djurenhet och fyller upp så att det ger mer bidrag i totalen . Annars måste man ha fler djur än markerna bär sas .

Dela detta:

* Inloggade just nu

432 gäster, 3 användare
kretslopp, Besksöta, peterm

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser