Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  nyanläggning av odlingsland, första växtval  (läst 5621 gånger)

manna

• -
nyanläggning av odlingsland, första växtval
« skrivet: 24 okt-12 kl 13:55 »
Ska göra nytt odlingsland där det nu är grovvuxen gräsmatta med inslag av bl a lupin, nässla och skräppa.
Fräser upp ytan i höst, ska finbearbeta jorden till våren.

Landet ska användas till odling av grönsaker och rotfrukter. Vad mer än potatis går bra som "förstaväxt" i relativt obearbetad jord?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: nyanläggning av odlingsland, första växtval
« Svar #1 skrivet: 25 okt-12 kl 13:03 »
kål, majs, spannmål, solros.
i nybruten vall kan knäpparlarverna gå hårt åt potatisen.

Wisse

• livetheltenkelt.se
    • Dalarna
    • blogg om min gård
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 17:41 »
Perfekt. Är i samma läge så jag får snegla på vad det blir för svar.

fräsen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 17:57 »
bönor

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #4 skrivet: 25 okt-12 kl 18:35 »
Så gröngödsling till våren och sen potatis nästa år, då har du nästan fritt från gräs år tre och kan odla vad du vill...
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

kurt

« Svar #5 skrivet: 25 okt-12 kl 18:53 »
Jag har aldrig förstått varför man skall så gröngödsling och inte skörda något? Man kan ju lika gärna odla bondbönor eller något annat som skuggar bra och som ändå ger skörd.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #6 skrivet: 25 okt-12 kl 19:22 »
Jag har odlat squash med framgång på nybrutna land. I början av säsongen är det lätt att rensa ogräs mellan planterna och i juli och kväver dom ut allt annat. Jag har "punktgödslat" just där jag planterar.

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #7 skrivet: 25 okt-12 kl 19:46 »
Jag har aldrig förstått varför man skall så gröngödsling och inte skörda något? Man kan ju lika gärna odla bondbönor eller något annat som skuggar bra och som ändå ger skörd.

Det positiva med att gröngödsla är att man får ett väldigt bra liv nere i jorden fler år framöver. Men visst kan du så bondbönor och sedan gödsla med koskit efteråt, då får du också ganska bra odlingsförutsättningar.

Håller md Albin också angående squash, jag dundrade förra hösten på ett lass dynga på en gräsplätt och satte i sommar squash där. Växte så det knakade och nästan inget ogräs kom igenom dyngan. Lite fröogräs men det är som sagt lätt att dra bort.
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 27 okt-12 kl 23:27 »
Jag vill helst inte vänta några säsonger på att börja skörda, så jag försöker väl med era förslag om bl a majs, kål och bönor.

Vad tror ni om att fräsa landet och därefter lägga ett lass kompostjord ovanpå? Är det lönt mödan att skyffla en massa, eller gör det kanske ingen skillnad att "krydda" med den nya jorden?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 27 okt-12 kl 23:53 »
Till skillnad från andra så säger jag potatis potatis potatis, och lite annat. Har brutit nytt två år på raken. Även om det kan bli en del knäppisar tycker jag potatisens förmåga att bekriga allt ogräs väger upp. I år blev det inga käppisangrepp även om jag bröt i våras. Fräste, öste på kodynga och spadvände potatislandet. Skräppen får du nog jaga ändå, men den är ju inte så svårt att rycka.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 28 okt-12 kl 00:02 »
Nässlorna som växer där du tänkt bryta ny odlingsjord tyder på att du redan har en kväverik jord. Du lär kunna odla ett par år utan att tillskottsgödsla ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

manna

• -
« Svar #11 skrivet: 29 okt-12 kl 14:56 »
Nu är det igång! Den största delen av landet är schaktad (lite ojämnt var det allt), det ska bara jämnas till lite på ena hörnet där det sedan tidigare ligger ett stort lass matjord. Sedan fräses ytan, och därefter är det väl bara att längta sig värkig efter våren, antar jag.

Detta är zon 2-3. Landet har en större uthusbyggnad mot norr och är delvis skyddat mot väster av boningshuset och två större fruktträd. I övrigt är det "fritt blås". Fungerar alla era tidigare tips på grödor under dessa förutsättningar? Något särskilt jag bör tänka på vid stundande frököp? Har ni tips på var jag kan hitta sättor till trevliga potatisar och jordärtskockor? Gärna äldre sorter, och gärna för skörd både tidigt och sent på säsongen.

poze

• Östergötland
« Svar #12 skrivet: 31 okt-12 kl 10:58 »
Har precis plöjt en yta på 1 hektar som skall odlas på nästa år, 20% blir lökväxter där harvas det nu i höst och tillsättes massa organiskt material, kompost, träkol m.m för att få en bra bädd när det reder sig.
20% blir gröngödsling som jag kan slå en gång,  20% potatis med stora radavstånd och täckning i form av ensilage och hö. resterande 40% harvas och harvas till frostrisken är över och där plantas ut bönor, rödbetor och allt som går att förskola effektivt... kommer köpa en flistugg nästa vecka så jag får flis för att täcka, för att blanda i ensilaget så det inte blir för tätt och för skarpt.

på detta sätt har jag gjort innan, inga problem med knäpparlarver (första året, skippa rotfrukter i större utrsträckning andra året om du ser mycket larver) eller ogräs då jag täckt allt i omgångar.

runt det hela rullar jag ut ensialagebalar och gödslar lite för att odla pumpa/gurka. några perenna bäddar med örter, jordärtskockor, m.m kommer att odlas upp runt om, men behöver några lass med sand/kompost och några omgångar i kolmilan för att få till en tillräckligt tjockt lager för att täcka..

om det är tjockt lager täckmaterial, som pumpan och kålväxterna så använder jag en arder eller isborr nästa år för att luckra och få upp matjord där plantorna skall så.

täcker på vintrarna så det alldrig behövs plöjas, harvas eller fräsas, löv och annat lätt materal täckes på de plättarna som skall direktsås, detta räfsas bort när snön smälter så jorden värms upp och det blir en såbädd,
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

Smajsan

• -
« Svar #13 skrivet: 31 okt-12 kl 11:18 »
Jag ska bryta ett land till nästa år nu tänkte jag.Min andra hälft säger att man kan fräsa dirrekt genom gräsmattan och det skulle brytas ner till nästa år,och jag tycker man ska ta av gräs torven innan man fräser. Vad säger ni????( Jag har trädgårds utbildning det har inte han)  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

manna

• -
« Svar #14 skrivet: 31 okt-12 kl 11:28 »
Jag ska bryta ett land till nästa år nu tänkte jag.Min andra hälft säger att man kan fräsa dirrekt genom gräsmattan och det skulle brytas ner till nästa år,och jag tycker man ska ta av gräs torven innan man fräser. Vad säger ni????( Jag har trädgårds utbildning det har inte han)  ;)

Mitt snabba svar är att grästorven ska bort innan man fräser. Att hacka sönder varenda rottråd kan inte vara bra, det borde resultera i ett merjobb nästa säsong. Jag kan förstås ha fel. I likhet med din partner saknar jag trädgårdsutbildning. :)

Har precis plöjt en yta på 1 hektar som skall odlas på nästa år, 20% blir lökväxter där harvas det nu i höst och tillsättes massa organiskt material, kompost, träkol m.m för att få en bra bädd när det reder sig.
20% blir gröngödsling som jag kan slå en gång,  20% potatis med stora radavstånd och täckning i form av ensilage och hö. resterande 40% harvas och harvas till frostrisken är över och där plantas ut bönor, rödbetor och allt som går att förskola effektivt... kommer köpa en flistugg nästa vecka så jag får flis för att täcka, för att blanda i ensilaget så det inte blir för tätt och för skarpt.

Är dessa odlingar om en hektar för ditt privata hushåll?

besk

• Omplacerad Sudetskåning.
    • Skåne
« Svar #15 skrivet: 31 okt-12 kl 11:53 »

De varianter jag har prövat har varit bara fräsa och odla direkt eller att fräsa och sedan spadvända. Det första blir en hel del jobb. Iofs inte oöverkomligt i min mening. Det andra sättet fungerade utmärkt. På en mindre del tog jag bort svålen och spadvände men det var inte särskilt mycket mindre ogräs där. Dessutom är det jäkligt jobbigt att gräva bort massa svål. Jag tycker det är enklare att fräsa sönder den först och sedan vända ner. Men jag har tillgång till en mycket bra fräs.

Smajsan

• -
« Svar #16 skrivet: 31 okt-12 kl 12:06 »
ok! jag som ville ha rätt  :-[ men han behöver ju inte läsa detta heller  ;) Jag tror jag låter han få som han vill så är jag snäll också,fast jag vet att hans sätt är enklare  o:)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

poze

• Östergötland
« Svar #17 skrivet: 01 nov-12 kl 09:05 »
Citera

Är dessa odlingar om en hektar för ditt privata hushåll?
näe då hade jag fått äta många ton potatis och några hundra kilo dill 2 ton pumpor och 1 ton jordärtskockor m.m m.m :)
Why make it fast when you can make it beautiful ? Jag har alltid rätt, är min provisoriska bedömning tills motsatsen gjorts trolig.

manna

• -
« Svar #18 skrivet: 01 nov-12 kl 10:27 »
näe då hade jag fått äta många ton potatis och några hundra kilo dill 2 ton pumpor och 1 ton jordärtskockor m.m m.m :)

Jo, jag tyckte nog att det verkade bli ett ganska rejält överskott...  ;)

Driver du gårdsbutik eller liknande? Här finns möjligheter att odla på en relativt stor areal, och jag har funderat i banor om att sälja ett ev. överskott under sommarhalvåret. Första säsongen blir det emellertid fokus på mat till enbart det egna hushållet. Ev. kan grannarna få köpa några knippen morötter, rädisor och liknande för den händelse jag känner att det finns råd till det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

728 gäster, 1 användare
Vegarissla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser