Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Går i vagns-byggar-tankar, lite funderingar!  (läst 7885 gånger)

padus

• Skåne
Går i vagns-byggar-tankar, lite funderingar!
« skrivet: 21 okt-12 kl 16:48 »
Jag vet att ämnet är startat många gånger om, men jag finner inte riktigt vad jag söker i svaren. Så jag startar en ny tråd istället.

Så jag går alltså och funderar på att bygga mig en vagn att bo i.
Först på agendan är alltså att skaffa mig en husvagn att riva. På blocket hittar jag vagnar för otroligt låga priser, allt från tvåtusen till en femhundring.

Så mina första frågor lyder;
Vad ska jag tänka på i val av husvagn?
Finns det några 'absolut inte'n att se upp för?
För att, i slutändan, kunna dra vagnen med personbil så kan jag ju inte bygga för stort och tungt. Någon med erfarenhet med råd att ge här?
En bra areal att satsa på?
Funderar på om det går att använda sig av Lastpallar till panelen. Tänker att man kanske kan överlappa plankorna om varandra för att få en täckande panel trotts plankornas längd. Kan detta vara möjligt?

Tack på förhand!

Edit:
Kom på att det kan vara bra att förtydliga vissa saker!
Jag är mycket öppen för förslag angående modell och alla möjliga sätt man kan tänkas göra på. Har du en idé så dela gärna med dig!
Men ett par måsten finns för mig:

-Den måste gå att och vara tillåten att köras med personbil på landsväg. Kanske kan tänka mig att ligga i 30... kanske.
-Jag tänker komma billigt undan och återanvända så mycket jag kan. Så inga större vändor till bygghandeln! Något tips på var jag kan hitta material som duger? Det behöver inte vara gratis såklart!
-
« Senast ändrad: 21 okt-12 kl 18:33 av Environ »

Snickarn

• One does not need destination to have direction
    • Dalarna
    • Att leva det levande livet
SV: Går i vagns-byggar-tankar, lite funderingar!
« Svar #1 skrivet: 22 okt-12 kl 17:03 »
*Köp ett husvagnsunderrede på skroten istället så slipper du allt jobb med att riva och sortera en husvagn.

*Att få till en vagn du får köra i 80km/h med är i stort sett omöjligt pga vikten om du ska ha en vagn som är bättre isolerad och robust än en husvagn. Det finns en anledning till att de är så lätta och tunna. Men du får gladeligen motbevisa mig :)

*Panelen går absolut att få till med lastpallar och kan göras på en mängd olika sätt. Klura på hur du vill att det ska se ut så löser det sig nog.

*Sno material på tippen är olagligt men på alla andra sätt väldigt bra.

*boogietrailer är att föredra då de klarar lite mer vikt.

Lycka till
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.
http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/

padus

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 22 okt-12 kl 17:50 »
*Köp ett husvagnsunderrede på skroten istället så slipper du allt jobb med att riva och sortera en husvagn.

*Att få till en vagn du får köra i 80km/h med är i stort sett omöjligt pga vikten om du ska ha en vagn som är bättre isolerad och robust än en husvagn. Det finns en anledning till att de är så lätta och tunna. Men du får gladeligen motbevisa mig :)

*Panelen går absolut att få till med lastpallar och kan göras på en mängd olika sätt. Klura på hur du vill att det ska se ut så löser det sig nog.

*Sno material på tippen är olagligt men på alla andra sätt väldigt bra.

*boogietrailer är att föredra då de klarar lite mer vikt.

Lycka till

Tackar vänligast!

Ja, det är ju klart jag ska leta efter ett underrede på skroten! Tänkte inte så långt.
Men boogietrailer... jag hittar inget vettigt om detta. Är detta ett vanligt lastsläp till personbil? Annars har jag ingen aning om vad det är! :) Hade en tanke på att leta efter ett något större underrede som kanske kunde ta mer vikt. Har såklart lusläst din gamla hederliga tråd om ditt vagnsbygge nu. Jag såg att vagnen du rev var ganska liten. Så om jag hittar ett större underrede utan att bygga större, borde inte viktproblemet lösa sig då? Eller tänker jag helt fel nu?
Annars får jag se till att läsa ner mig om boogietrailers :)

Tanken med panelen var att den skulle sitta med längden horisontellt... alltså såhär.
 _________   _________  _________   _________   
|_________||_________||_________||_________|

Helt av estetiska anledningar. Det vertikala utrymmet mellan panelen tänkte jag ska vara tunna reglar. Tror att detta skulle få vagnen att se mindre ut än den faktiskt är och därav skapa en illusion av utrymme när man går in i den.

Men var sak i sin tur :)
Tippen är ju en guldgruva såklart! Ska forska lite mer och se var jag kan hitta material.

Snickarn

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 22 okt-12 kl 18:18 »
Du kan kolla in det här gamla inlägget så kanske du blir klokare: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/08/03/vagnsbyggarskola-del-1-valja-underrede/

Din ritning för panelen ser ju riktigt fin ut! Med luftspalt bakom kommer det där klara sig hur fint som helst :)
//Snickarn
Har pluggat ekologisk odling i Skattungbyn,Byggt om en husvagn till permanent boende. Pluggat Hållbar Utveckling på CEMUS - Centrum för miljö och utvecklingsstudier. Pluggar Permakultur, och bor, i skattungbyn. Bor i en liten vagn.

queer

« Svar #4 skrivet: 22 okt-12 kl 18:37 »
Den här länken handlar om att bo bra på samma yta som en friggebod ...
Klart intressant antingen man vill bygga permanent eller ha något flyttbart ...

http://cornucopia.cornubot.se/2012/08/examensarbete-bostad-i-en-15m2-friggebod.html

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #5 skrivet: 22 okt-12 kl 18:56 »
Tack för den länken queer där fanns det mycket intressant sällan jag läser avhandlingar bara sådär för att det är intressant :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

padus

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 okt-12 kl 13:08 »
Du kan kolla in det här gamla inlägget så kanske du blir klokare: http://attlevadetlevandelivet.wordpress.com/2011/08/03/vagnsbyggarskola-del-1-valja-underrede/

Din ritning för panelen ser ju riktigt fin ut! Med luftspalt bakom kommer det där klara sig hur fint som helst :)

Tackar!
Har sett din blogg innan, men jag hade helt missat detta!

Boggietrailers är svindyra helt enkelt :) Bara att konstatera.
Men kanske kan det vara värt det. Eller jag tror att det faktiskt skulle vara det.
Jag vill kunna bo i vagnen året om och samtidigt vara mobil. Dessutom skulle dom pengarna komma tillbaka om jag läser någon kurs, liknande skattungekursen. I form av att jag på sätt och vis betalar hyra till mig själv, och jag skulle slippa ytterligare csn-lån!
Min STOOORA plan är att köpa mark och bo i vagnen tills... ja, tills något annat blir aktuellt. Så jag skulle få stor användning av den.
Helt klart värt att investera i... Jag som övertalar mig själv? Kanske... :)

Jag funderade på isolering.
I ett inlägg på din blogg, Snickarn, står det att några klasskamrater till dig isolerade en vagn med fårull.
Vet du hur det håller sig idag? Och isåfall, hur behandlade dom ullen? Tvättade den bara antar jag?
Har haft mycket tankar på att jag ska isolera med fårull, jag behöver ju inte ens gå in på hur förnybar den resursen är.
Vet någon om det faktiskt funkar med lavendel mot mal och diverse små rackare?

Snickarn

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 okt-12 kl 16:17 »
Boogietrailers svindyra? Menar du den typen de använder sig av vid alla tinyhousebyggen i USA då? Har du hittat sådana till försäljning är jag intresserad av att veta var för jag har inte lyckats hitta några :)
Boogie-husvagnsunderrede kan jag köpa för en tusenlapp på skroten här bredvid så det är ganska överkomligt. Sen finns det kraftigare doningar som exempelvis vissa biltransportsläp som kan kosta mer och vissa båttrailers som kan kosta 10.000kr och uppåt.

Fårull har jag skrivit om lite här och var på forumet. De har lite besök av mal men inga större problem. Det beror såklart på hur stort problem man tycker det är med mal i boendemiljön. De rensade lite, med betoning på lite och mulade sen bara in ullen i väggarna. :)
//Snickarn

padus

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 okt-12 kl 16:40 »
Mja, dom jag hittat har legat runt 20.000.
Nu är det ju nya jag hittat, eftersom de enda begagnade resultaten var båtsläp. Och ja, typ, den typen dom använder till tinyhouse's i USA... tror jag.

Här finns ett gäng.
severins transporter

Och här en annan, dock dansk säljare.
Boggietrailer.dk

Jag är inte så jätte insatt i släp-träsket, inte alls faktiskt! Men jag har förstått att boggie betyder att upphängningen vilar på två hjul-par, eller?
Så jag ska leta efter ett husvagnsunderrede med två hjul-par... så enkelt var det, seg i starten här! :D

En mal här och där gör väl inget. Tycker dom är ganska söta! Skulle dom börja tugga kläder och böcker så får jag väl lösa det då. Tror det blir fårull i väggarna för mig med, det känns som min stil :) Ska se till att hitta dom trådarna, har säkert läst någon av dom redan.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #9 skrivet: 24 okt-12 kl 17:32 »
boggi är ju att det är dubbla axlar. låter lite som att de blir lite fel i sökandet :) hitta en adria här i örebro på blocket med dubbla axlar för 2500. finns säkert delar i dem så kan va bra till vagns bygget med som man inte får med när man köper ett underrede. typ panna, element, kyl, diskbänk mm.. vill man inte ha dessa så är de inte omöjligt att sälja delarna. och riva en vagn tar ju inte många minuter när man plockat bort de man vill spara ;)

padus

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 okt-12 kl 18:34 »
boggi är ju att det är dubbla axlar. låter lite som att de blir lite fel i sökandet :) hitta en adria här i örebro på blocket med dubbla axlar för 2500. finns säkert delar i dem så kan va bra till vagns bygget med som man inte får med när man köper ett underrede. typ panna, element, kyl, diskbänk mm.. vill man inte ha dessa så är de inte omöjligt att sälja delarna. och riva en vagn tar ju inte många minuter när man plockat bort de man vill spara ;)

Ja, det jag förstod efter lite sökande att det var. Säkerligen finns det något att ta tillvara på. Men saker som element går bort eftersom jag inte tänker ha någon permanent el i vagnen, möjligtvis till belysning om jag kan producera egen el på ett vettigt sätt. Ifall jag bygger en vagn så kommer jag definitivt ha en vedeldad spis i den och absolut inget kylskåp. Det är en massiv miljöförstörare och en stor inbillning att man måste ha kylskåp i varje hus och hem. Dessutom så tar det för stor plats.

scorpio_xri

• Oscar
    • Närke
« Svar #11 skrivet: 24 okt-12 kl 18:55 »
elementen är ju vattenburna oftast. kan ju utan för stora insatser funka ihop en solfångare tex. och ett kylskåp för gasol 12v och 230 som de brukar vara i vagnar är lätt sålt och kan om de är fräscht inbringa 1000 1500 spänn. och då är inte vagnen dyr alls längre :) menar ju inte att man måste använda allt själv. :D

padus

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 24 okt-12 kl 19:01 »
elementen är ju vattenburna oftast. kan ju utan för stora insatser funka ihop en solfångare tex. och ett kylskåp för gasol 12v och 230 som de brukar vara i vagnar är lätt sålt och kan om de är fräscht inbringa 1000 1500 spänn. och då är inte vagnen dyr alls längre :) menar ju inte att man måste använda allt själv. :D

Det är förvisso sant. Får kolla noggrannare på detta tror jag. Problemet jag måste lösa först och främst är någonstans att bygga vagnen. Jag är mer eller mindre hemlös... eller rotlös om jag får säga det själv :)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 24 okt-12 kl 20:44 »
Undrar om man inte kommer billigast undan genom att flukta på blocket och köpa en redan byggt, typ manskapsvagn för byggen. När jag tänkte bo i vagn hittade jag en skit fin på 7x2 m för 11 000 som var fräsch med träpanel och allt.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Sjaunja

• -
« Svar #14 skrivet: 24 okt-12 kl 21:11 »
Undrar om man inte kommer billigast undan genom att flukta på blocket och köpa en redan byggt, typ manskapsvagn för byggen. När jag tänkte bo i vagn hittade jag en skit fin på 7x2 m för 11 000 som var fräsch med träpanel och allt.

Det är en bra idé. Så gjorde jag. Den innehöll en massa gasoldrivna saker så de sålde jag och fick rätt bra betalt. Rev ut precis allt och la in trägolv och byggde inredning. Skitkul var det. Men en fördel med att bygga på husvagnsunderrede är att du enkelt flyttar den med vanlig bil, om du bygger lätt vill säga. Har bott i min vagn i 12 år och trivs finemang :)  Lycka till Environ! Det är enklare än man tror att bygga vagn och mycket roligare!

padus

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 24 okt-12 kl 23:05 »

Det har du säkerligen rätt i! Och vad snabbt jag skulle få verklighet i min dröm.
Men känslan jag vill åt är den av att ha gjort det själv. Att skapa är det vackraste jag vet och om det betyder att det kostar mig 10.000 så spelar det ingen roll. I slutändan ska jag känna att det är mitt eget, helt och hållet. :)
Men tack för tipset Micke! Det är ytterst välkommet och ligger i baktankarna hos mig!

Det är en bra idé. Så gjorde jag. Den innehöll en massa gasoldrivna saker så de sålde jag och fick rätt bra betalt. Rev ut precis allt och la in trägolv och byggde inredning. Skitkul var det. Men en fördel med att bygga på husvagnsunderrede är att du enkelt flyttar den med vanlig bil, om du bygger lätt vill säga. Har bott i min vagn i 12 år och trivs finemang :)  Lycka till Environ! Det är enklare än man tror att bygga vagn och mycket roligare!

Tack för uppmuntran! Precis som du säger så är det viktigt för mig att kunna vara mobil och där finner jag fördelen med att bygga en liten vagn själv. Behöver man inte en högre klass på körkortet för att köra manskapsvagnar? För visst är dom väl för tunga för ett b körkort?
Du skriver på ett fantastiskt sätt måste jag säga. Av någon oklar anledning har jag funnit alla dina inlägg fyllda med harmoni. Tack!

Sjaunja

• -
« Svar #16 skrivet: 25 okt-12 kl 00:10 »

Tack för uppmuntran! Precis som du säger så är det viktigt för mig att kunna vara mobil och där finner jag fördelen med att bygga en liten vagn själv. Behöver man inte en högre klass på körkortet för att köra manskapsvagnar? För visst är dom väl för tunga för ett b körkort?
Du skriver på ett fantastiskt sätt måste jag säga. Av någon oklar anledning har jag funnit alla dina inlägg fyllda med harmoni. Tack!

Och jag som har känt mej som en riktig bråkstake här på sistone. Tack för att du fokuserar på det braiga! Jo manskapsvagnar behöver traktor när man flyttar.

padus

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 25 okt-12 kl 00:14 »

Och jag som har känt mej som en riktig bråkstake här på sistone. Tack för att du fokuserar på det braiga! Jo manskapsvagnar behöver traktor när man flyttar.

Äsch! Bara å se det positiva istället för att fokusera på det negativa. Dom flesta verkar vara på bråkhumör här verkar det som.
På tal om att bygga vagnar... ;)

Snickarn

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 25 okt-12 kl 06:37 »
Äsch! Bara å se det positiva istället för att fokusera på det negativa. Dom flesta verkar vara på bråkhumör här verkar det som.
På tal om att bygga vagnar... ;)

Även om det är off-topic så måste jag bara säga att jag tycker att vagnsbyggartrådarna är ganska fredliga och harmoniska mestadels. Och det är ju kul för oss :)
//Snickarn

padus

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 25 okt-12 kl 11:07 »
Även om det är off-topic så måste jag bara säga att jag tycker att vagnsbyggartrådarna är ganska fredliga och harmoniska mestadels. Och det är ju kul för oss :)

Håller med till fullo! Tycker bara det är kul om vi hamnar lite off-topic faktiskt. Har jag något att fråga eller säga ang. vagnar så skriver jag väl det, antar att ni gör detsamma. :) Sen om vi pratar om snö eller rostiga spikar under tiden spelar väl ingen roll. Så länge det är liv i tråden och man kan använda den till dess ändamål så är jag nöjd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

633 gäster, 1 användare
sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser