Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blekt Blekingeanka hona/hane?  (läst 3272 gånger)

Vilkhyttan

• Östergötland
Blekt Blekingeanka hona/hane?
« skrivet: 18 okt-12 kl 08:33 »
Hej hopp, jag har börjat misstänka att min ena blekingehona är en hane då hon/den har börjat para sig med de andra honorna. Vet att det kan finnas en blekt variant så om det är så så är det väl så.  8)

Men till frågan då, det finns ingen chans att det kan vara ngt annat beteende typ dominans eller ngt (fast jag är tveksam då det var en regelrätt parning i bäcken som jag såg ::)) vilket isåfall innebär att min perfekta grupp på 2 hanar och 4 honor är 3+3 istället :o, får väl vända upp och ner på ankan för å vara säker ;D. Vad skulle ni göra? ta bort en hane, skaffa fler honor, vänta till våren??.

Dessa är födda i april - maj i år och har inte värpt än (vad jag har sett), jag har inte drivit dem med en massa proteinfoder och ljus, de får blandsäd och så är de ute hela dagarna och äter vad de hittar ;)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Blekt Blekingeanka hona/hane?
« Svar #1 skrivet: 18 okt-12 kl 10:59 »
I normalfallet värper inte ankor förrän till våren, oavsett foder. Och någon som med flit driver sina ankor med ljus osv känner jag inte till. Däremot behöver högvärpande ankor tillgång till rätt aminosyror, annars kommer de att försöka värpa för många ägg, och inte sluta förrän de får näringsbrist. Det tycker jag är värre än att "driva" dem med proteinfoder. Däremot ska de inte ha något värpfoder eller liknande förrän de värper.

Det finns pekinganka inkorsat i belkingeankorna, även i dem i genbank. Själv har jag inte blekingeankor, men hade jag det skulle jag selektera bort alla vita eller på annat sätt felaktiga i färgen. Det är ju den fina färgen som är kännetecknade för blekingeankan.

Vill du ha fler ankor till nästa år? Då kan du ju behålla draken, om du vill, förutsatt att den är rastypisk. Annars är det ju bäst att ta bort den nu, finns ingen anledning att ge den en massa foder över vintern om du inte ska behålla den.

Bilder skulle underlätta, på rättfärgade blekingeankor ser man skillnad på kön på färgen. Och är de kläckta så tidigt, så bör man även se tjusarlocken på hanarna.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 18 okt-12 kl 14:45 »
Hej tror ni missuppfattat, det är alltså INTE en vit anka utan isåfall en blekt anka dvs en hane som är ljusbrun och saknar det mörkt blågröna huvudet. För mig får det gärna finnas vad som helst, jag struntar faktiskt fullständigt i färgen utan var mest intresserad av huruvida detta verkligen var en blekt hane eller en hona med ngn "udda" beteende.
Om det är en blekt en så blir den kvar då har jag alla genkombinationer som är tänkvärda inom Blekingeankan i min flock. Mångfalden är tjusningen med att ha en lantras och färgvariationen är en del av mångfalden. Retar ibland färgnördar inom "min" rasförening (häst) med att om alla ska se lika dana ut kan man skaffa fjording ;D  (sorry fjordfolket) :-[. Vill man renavla på färg eller ngt annat ytligt tycker jag man lika gärna ha en utställningsras 8) eller så väljer man de djur man tycker passar sig själv, jag själv väljer aldrig (inte väljer bort heller för den delen) ett djur pga dess färg.

Självklart vill jag ha fler ankor  ;D älskar mina ankor :-* de har dessutom visat sig vara bra barnvakter då sonen gärna sitter och tittar på dem länge lääänge ;D

Sandy1ss

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 18 okt-12 kl 15:21 »
Om du vill kolla kön på ankan så tycker jag att lätet är det bästa sättet. Lyssna på hur hon/han låter. Är det ett högt "ankkvackande" är det en hona. Ett tystare, lite hest läte tyder på att det är en hane. (Ibland är det lättast att höra om man fångar ankan så du lätt hör vem som gör lätet.)
Angående om du ska spara eller inte tycker jag att du kan avvakta med att minska på flocken.
Om det däremot blir bråkigt mellan hanar eller om hanarna "trakasserar" honorna så kanske du måste minska men annars tycker jag det inte känns så bråttom. Det brukar ju vara på våren som det blir mest känslostormar. Det är ju även så att det ofta finns ankägare som är på jakt tidigt på våren då deras egna djur blivit tagen av rovdjur under vintern t.ex.
Hoppas att detta kan hjälpa.  :)
Mvh
Sandra
P.s. Från ca. 6 veckors ålder går det att könsbestämma ankor utifrån hur de låter.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 18 okt-12 kl 16:03 »
Ja, det förekommer att en hona kan sätta på en annan hona (och gnugga rumpa) liksom en drake kan få för sig att gå på en annan drake. Tolkar det som någon form av dominans.

Som Sandy skriver så lär du utan problem kunna könsbestämma dina ankor genom att lyssna på lätet. Tjejerna kvackar högljutt, killarna är hesa.

Male and Female duck
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Vilkhyttan

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 18 okt-12 kl 17:48 »
Hehe ;D jag får väl gå ut å vända upp och ner på henne och sen skaka na så hon låter lite då >:D för säkerhetsskull ;) (och till alla forum poliser NEJ jag är aldrig elak mot mina djur men lite ironisk i text kanske  (:) >:D ;) )

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 2 användare (1 dolda)
stromback

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser