Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trossbotten  (läst 2854 gånger)

ockelboy

• Norrbotten
Trossbotten
« skrivet: 16 okt-12 kl 20:52 »
Har några frågor, hade tänkt använda brädor som trossbotten, men bör man behandla dom på undersidan(utsida) med något, själva byggnaden(hönshus) står på plintar 15cm höga,luften passerar under.
Sedan isolering brädgolv(innergolv), och en plastmatta på det, vad tror ni är det okej? Ångspärr behöver man väl ej då man har plastmatta eller har jag missupfattat det?

Tacksam för svar

Henrik Uddemar

• Gotland
SV: Trossbotten
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 21:47 »
Nix, ingen behandling.
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 23:56 »
Okej då slipper jag det iallafall. Ska nog inte bli nån röta då det luftas under.
Vad tror du ni om ångspärr då?

Vasa81

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 okt-12 kl 00:28 »
Kommer du få stånde vatten under hönshuset?

Jag förstår att i ett hönshus av hygieniska orsaker vill ha en plast matta, detta begränsar dock livslängden ordentligt.

........

Jag hade lagt en platst direkt på marken under hönshuset sedan hivat på ett lager singel.

Av följande orsaker:

Växtlighet underifrån.
Ånga underifrån.

albinh

• Västerbotten
    • albinholmgren.se
« Svar #4 skrivet: 17 okt-12 kl 08:35 »
Jag förstår att i ett hönshus av hygieniska orsaker vill ha en plast matta, detta begränsar dock livslängden ordentligt.
Varför skulle det begränsa livslängden?

Det enda du ska tänka på är att om möjligt lägga en hel plastmatta utan skarvar. Om plastmattan läcker kan det bli kvar vatten under.

Har du plastmatta ska du absolut inte ha någon annan ångspärr - då finns risk att fukt kondenserar mot det yttre av de två lagren.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 17 okt-12 kl 15:50 »
Det begränsar livslängden på grund av att värmen i hönshuset ger värme i golvet vilket ger utfällning av vätska inne i golvet, med röta som konsekvens.
Men begränsad kanske är 15-40år inte hundra år.

jag föreslog inte en ångspärr på trossbotten, utan på marken, inte för att de får bort så mycket vatten utan på grund av att få bort växtlighet.

Jag hadde använt en burk mögelfritt/olja och strykit innan jag satte upp, men det hjälper nog inte så mycket.

ockelboy

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 19 okt-12 kl 00:55 »
Tack för tipsen

trädman

« Svar #7 skrivet: 21 okt-12 kl 16:44 »
Nu hänger jag inte med. Varifrån skulle vätskan som faller ut i golvet komma? Är plastmattan tät så att det inte kommer vätska innifrån huset så är den källan borta. Är golvet, på grund av värmen i hönshuset, varmare än uteluften under golvet kondenserar inte vattnet i uteluften.

Det begränsar livslängden på grund av att värmen i hönshuset ger värme i golvet vilket ger utfällning av vätska inne i golvet, med röta som konsekvens.
Men begränsad kanske är 15-40år inte hundra år.

jag föreslog inte en ångspärr på trossbotten, utan på marken, inte för att de får bort så mycket vatten utan på grund av att få bort växtlighet.

Jag hadde använt en burk mögelfritt/olja och strykit innan jag satte upp, men det hjälper nog inte så mycket.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 21 okt-12 kl 20:39 »
jag kanske tänker fel, men stugor om jag har renovert, man ser där det varit plastmattor.

smedpeter

• Jämtland
    • smedpeters hemsida
« Svar #9 skrivet: 23 okt-12 kl 22:51 »
Vasa81 har rätt - eftersom huset står på plintar, kommer det inte att komma ned tillräckligt med värme från hönshuset ned i golvet vintertid. Det blir kondens i den s.k. nollpunkten, och golvet ruttnar. Tyvärr  :'(
Hade grunden varit konstruerad så, att man kunde stänga till ventilationsluckor under den kalla årstiden, hade saken varit annorlunda.
Jag har också stött på samma problematik i många husrenoveringar.
The early bird may get the worm, but the second mouse gets the cheese

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser