Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odling som levebröd.  (läst 9203 gånger)

Kockas

• Gäst
Odling som levebröd.
« skrivet: 16 okt-12 kl 20:27 »
Hej alla glada odlare!
Nu är det såhär att jag vet att här finns mängder med kunskap intressanta åsikter bland alla er alternativare!! Det jag är ute efter i det här inlägget är att få idéer och olika vinklingar på hur man kan försörja sig på odling. Jag är en Bondpojk ifrån Halland som alltid velat driva något slags lantbruk/odling. Min far därimot som misslyckats med många försök att driva gården på ett lönsamt sätt har inte direkt stått och hejjat på mig. Snarare sågat alla idéer jag haft. Nu är det såhär att jag har tillgång till ett växthus på 400kvm med uppvärmning och bevattning, samt 20 ha brukbar åkermark (sandjord). Det måste ju finnas någon gröda som jag kan driva upp med såpass lönsamhet så att jag kan leva på det, eller har jag fel?  Så snälla hjälp mig, jag vill så gärna starta upp någon slags verksamhet hemma på gården och bevisa för min gamla bittra far att det går fortfarande att leva av marken.
Vänliga hälsningar
Johan

Malines här igen

• Gäst
SV: Odling som levebröd.
« Svar #1 skrivet: 16 okt-12 kl 21:09 »
Hur värms växthuset och vad kostar det att värma?

Börja odla grönsaker i liten skala och se vad som trivs i jordarna. Hitta din nisch. På uppgång: lokalodlad frukt, inte bara äpplen och päron. Nackdel: stora investeringskostnader och "kunskapsintensivt" för lönsamhet.

Kolla upp Kirsten Jensen på länstyrelsen i Västra Götaland. Hon har skrivit MASSOR om småskalig komersiell odling och är en otrolig inspirationskälla. Hon anordnar kurser och studieresor som i första hand är till för folk i Västra Götaland, men andra får haka på om det finns plats.

Vasa81

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 16 okt-12 kl 21:25 »
Mycket är ju ochså en fråga om vad för maskiner som står och fungerar.

Henrik Uddemar

• Gotland
« Svar #3 skrivet: 16 okt-12 kl 21:40 »
Att tjäna pengar på jordbruk handlar mindre om att odla och mer om att sälja.
I grannbyn finns ett företag som heter Röcklinger handelsträdgård.
Så vitt jag förstår så lever i alla fall en minst fyra personer på verksamheten och hemligheten tycks vara att sälja direkt till butiker och etablera ett starkt varumärke.

400 kvadrat växthus är iofs inte så jättemycket men om du kan hitta lämpliga "nisch" grödor så räcker det.
Viktigt är att tänka på vad som finns på marknaden redan.
Om närmaste tätort (som här) har landets kanske största växthus och odlar gurka är det svårt att slå sig in på den marknaden, utan då kanske det är kryddväxter som passar bäst.

Viktigt är också att sätta sig in i alla tekniska frågeställningar som bevattning, tillskottsljus, näring osv osv, förmodligen kan du få hjälp från jordbruksverket och eventuellt LRF om du är medlem.
Är du ung så finns också en del stöd och lån att söka.

Viktigast är att du satsar på något som du tycker om och intresserad av för det blir mycket jobb inte minst med de "vanliga" företagsbitarna som bokföring, skatter och annat.
Sen får du inte låta dig nerslås av din far eller andra som är negativa, om man ser världen i svart så blir världen just svart...
Är inte längre aktiv på Alternativ.
Nås på henrik.uddemar@gmail.com eller 0733-368438

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 16 okt-12 kl 21:42 »
Det är väl lite beroende på läget men här ett förslag som garanterat gjort succé:
http://www.tirupsortagard.se/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Gullebarnet

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 16 okt-12 kl 21:42 »
Odla hampa!

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 okt-12 kl 20:55 »
Rent spontant tänker jag på potatis. Den växer bra i sandjord! Som tidigare sagts beror det ju åxå på vilka maskiner som finns och som måste skaffas. Varför inte börja småskaligt med ett deltidsjobb för en "säker" inkomst och sen ägna dej åt odling och förkovring och utöka vartefter? Grönsaksodling är nog det som skulle fungera bäst på ett jordbruk av den storleken, och du har ju då åxå fördelen med värmt växthus för förkultivering!

Sen är den svåraste biten att sälja. En duktig försäljare kan ju sälja sand i Sahara och is på Grönland :P (Själv är jag helt värdelös på att sälja ::)) Så lyckas du med den biten så lyckas du med att leva på gården!

Här i sörmland har LRF startat med mentorverksamhet där äldre lantbrukare tjänar som bollplank och rådgivare för yngre förmågor. Finns det några andra odlare i närheten? Nätverka! Gå ihop för att peppa varann och kanske förädla det ni odlar själva för bättre lönsamhet! "Våga vara liten" är åxå ett projekt här i krokarna, som hjälper folk att hitta sin egen försörjning utan "krav" på att utöka och bli större än "nödvändigt".

Rabarberodlare har dragit igång en rabarberfestival med lokala resturanger som samarbetspartners, med lyckat resultat.
Uppfinningsrikedomen flödar!

Så jag säger bara: låt inte farsgubben slå ner modet på dej. Kör hårt, men "våga vara liten" och hamna inte i "dyra investerings-fällan" så kommer du att fixa detta! Alla gånger! Hejja! :)
man harnte roliare´n man jörse

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 18 okt-12 kl 21:18 »

Att sälja potatis i Halland är väl ungefär som att sälja sand i Sahara.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Vitis

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 okt-12 kl 23:28 »
Att sälja potatis i Halland är väl ungefär som att sälja sand i Sahara.

;D

Sparris trivs på sandig jord. Mycket handarbete med ogräsrensning men kan vara ett komplement till annat. 20ha låter sig nog inte skötas ensam men 0,2ha skulle kunna ge ett bidrag till verksamheten.

Att driva upp plantor och sälja på torgmarknad, alt. i parti till andra torghandlare kan vara lönsamt och till måttlig investering om växthus redan finns.

fishyerik

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 23 okt-12 kl 13:35 »
Odling av konventionella grödor för konventionellt bruk har väl alltid den nackdelen att det är väldigt konkurrensutsatt, bra odlingsår ger lågt pris.

Jag skulle väl kunna dra in en hygglig inkomst på 10 kvm uppvärmt växthus på att odla akvarieväxter, akvariefiskar och dyligt, efter avdragen belysningsel, men då till konsument via postorder. Till butiker skulle jag nog behöva ca 30 kvadratmeter eftersom priset blir lägre. 

Visst är det lättare när man redan är kunnig, men det är ju inte direkt hjänkirurgi, och det är inte så svårt om man är läskunnig att ta reda på vilka arter som är både lättodlade och lättsålda. 

Nygaards odlar akvarieväxter och gurkor, och det verkar ju gå bra för dom om man kollar upp dom på allabolag.se trots att de inte använder möjligheten att odla akvariefiskar under växterna, vilket i princip skulle kunna dubbla avkastningen och innebära påtagliga positiva synergieffekter. 

En ännu galnare idé som beror på en rad faktorer hur bra det kan bli, är att göra ett "tropiskt" besöksväxthus, med entré-avgift, kafé och försäljning av sticklingar/småplantor och diverse små djur. Där sticklingarna tas från växter som växer "fritt", och små djur, så som exempelvis bönsyrsor och pilgiftsgrodor som lever och förökar sig fritt i växthuset, och samlas för försäljning efter behov. Men det förutsätter i princip att det inte ligger för långt från något stort samhälle eller stor väg.

Det är helt klart svårt att göra någon säker lönsamhetskalkyl på ett besöksväxthus, de som bara tar betalt för entré, fika, vykort och eventuella plastleksaker har naturligtvis svårt att få lönsamhet i det,  och de som bara säljer växter och tillbehör skär inte heller guld med täljkniv i normalfallet.

Jag är väl kanske inte representativ, men jag är både djur och växtintresserad, men tycker att det inte är så väldigt kul att besöka besöksväxthus och djurparker eftersom man inte kan köpa de spännande växterna eller djuren, inte ens frön av de roliga växtarterna brukar gå att köpa. Kommersiella växtförsäljare av klassiskt tråkig typ är nästan ändå roligare, men det nästan alltid samma tråkiga skit-hybrider och mutationer över allt, ska man ha något annat än "säsongens färger" får man importera själv. 

Kött är delar av djur!

Oftast gott och alltid näringsrikt!

Malines här igen

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 okt-12 kl 14:43 »
Just krukväxter är det ont om, i synnerhet ätliga sådana, trots att det finns massor som går.

vidar b

• Halland
« Svar #11 skrivet: 23 okt-12 kl 16:44 »
Jo men visst finns det saker som går fint i sandjord, och där 20 ha är en stor yta. Havtorn trivs i sand, men de måste ju säljas de också.
 Letar just efter sandjord att odla det i. Kanske skulle skulle slå ihop våra planer... 

Malines här igen

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 okt-12 kl 16:56 »
Svartrötter och japansk rättika blir oxå bra i sand.

Dela detta:

* Inloggade just nu

610 gäster, 2 användare (1 dolda)
Allt i allo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser