Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färsk hästgödsel?  (läst 3104 gånger)

KjellX

• Västergötland
Färsk hästgödsel?
« skrivet: 14 okt-12 kl 12:35 »
Hej,

Jag får av en hästägare i närheten, ta hur mycket hästgödsel jag vill ha, men den är ju färsk.. Men den är uppblandad med torv och kutterspån, skulle tro att hälften är hästskit en tiondel spån o resten torv.

Tror ni det blir för starkt att slänga på grönsakslandet? Om det läggs på nu, så får det ju ligga ett tag innan växtligheten börjar dra åt sig näringen. (lägger åxo runt äppelträd och bärbuskar)

Tacksam för era synpunkter,

kurt

SV: Färsk hästgödsel?
« Svar #1 skrivet: 14 okt-12 kl 13:11 »
Får det ligga över vintern så är det inga problem.

Sedan skall man tänka på att det främst är den kväverika urinen man vill ha från all gödsel. Det får man med gödsel från stall/ladugård, men inte i samma grad med gödsel från hagar.

KjellX

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 14 okt-12 kl 14:14 »
Tack för svaret, då tänkte jag inte helt fel då :)

Eftersom de har rätt många hästar, och jag får ta så mycket jag vill, funderade jag ett tag på att täcka hela grönsakslandet med ett 5-10 cm lager, och sen så rätt i det till våren... Men då blir det nog för bra va?

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #3 skrivet: 14 okt-12 kl 21:18 »
Blir nog bra bara du vänder eller fräser ned det till våren. Det kommer lakas ur en hel del under vintern men det är ju helt klart en jordförbättring som heter duga!

Dela detta:

* Inloggade just nu

488 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser