Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tryckfat till cider  (läst 4544 gånger)

dubbel-gustaf

Tryckfat till cider
« skrivet: 13 okt-12 kl 18:25 »
Funderar på att köpa en sån här för att enkelt göra cider av äppelmust:
http://www.fruktpress.se/?29,se_tryckfat-for-appelcider-eller-must

Någon som har erfarenhet av metoden? Det verkar arbetsbesparande jämfört med att brygga på vanligt sätt. Dessutom inga tillsatser.

Hagbard Handfast

• -
SV: Tryckfat till cider
« Svar #1 skrivet: 13 okt-12 kl 19:08 »
Hej

Jag har ingen erfarenhet av detta tryckfat men har däremot lite funderingar:

Du kan inte ta ur bottensatsen som bildas i fatet. Detta kommer göra att smaken på din cider kommer förändras över tiden.  Till det bättre eller till det sämre är svårt att säga.

"...Du kan bevara juicen under flera månader om du tillsätter kolsyra via sifonen. Det förebygger juicens jäsning..."
Högt tryck i fatet, som behövs för att juicen inte ska jäsa, kommer göra att juicen blir kolsyrad varesig du vill det eller inte.

Men för att förvara färdig dryck är det säkert utmärkt.

Mvh
Hagbard

dubbel-gustaf

« Svar #2 skrivet: 12 nov-12 kl 20:21 »
Har nu köpt och testat fatet (eller börjat testa rättare sagt). Redan efter en vecka blev det så högt tryck att man kunde tappa upp ett glas god, kolsyrad äppeldryck. Nu ca en månad senare börjar drycken bli mer jäst, och det är svårt att veta hur mycket alkohol som är i. Har inte erfarenhet av att brygga cider tidigare, men den dryck som är just nu är mer som en läsk än de cider jag smakat. Kan man mäta alkoholhalten på något enkelt sätt? Väntar med spänning på dryckens transformation, hittills har den varit mycket god. ;D

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 15 nov-12 kl 19:16 »
Att använda en oeshlemätare borde vara enklast...mäta musten innan,sedan efter jäsning. Minns jag inte fel ger ca 17gram socker runt 1 procent,äppelmust innehåller nog runt 100gram socker per liter så din dryck borde hamna mellan 4-6 procent om det är krut i vildjästen :D...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 15 nov-12 kl 19:21 »
bara äppelmust ger 4-8%.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

• -
« Svar #5 skrivet: 15 nov-12 kl 19:38 »
bara äppelmust ger 4-8%.
... :D Japp man får tänka på procenten  ;D...

dubbel-gustaf

« Svar #6 skrivet: 16 nov-12 kl 14:16 »
Oj, det var mer än jag trodde. Jag får köpa en mätare till nästa år...

Solklart

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 18 nov-12 kl 17:54 »
Det är inte säkert att din cider blir så stark. När det jäser så ökar halten kolsyra i din cider och till slut så klarar inte jästen mer. Den kommer alltså inte att jäsa ut allt socker. Din cider är därför troligen ganska så söt eller hur?

Vill du få upp procenten på en 6-7% så får du släppa ut kolsyran allteftersom och jäsa din cider tills all sötma försvunnit. Då är den helt torr (sur). Om du bara tappade i all must och jäste direkt i tryckfatet så borde cidern bli söt och alkoholhalten betydligt lägre än så. Den borde också bli rejält kolsyrad.

Jag tror att ditt tryckfat är ganska smart och gör det enkelt att få till en lagom söt cider utan att riskera flaskexplosioner. men jag tror att det är bra att låta det jäsa några veckor, ner mot 15-20 oechslegrader innan du täpper till och börjar jäsa tryck.

Skriv gärna mer om dina erfarenheter av fatet.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

dubbel-gustaf

« Svar #8 skrivet: 21 nov-12 kl 09:33 »
Jag kunde inte låta bli att börja smaka redan efter en vecka, och då tyckte jag att det var väldigt gott, som en kolsyrad äppelmust ungefär.

Efter typ två-tre veckor smakade den som en "blandning av gotlandsdricke, äppelmust och Zingo" som min sambo uttryckte det.

Nu efter drygt en månad har den faktiskt blivit ganska torr, smakar mer som en vanlig cider fast mer smak av jäst (konstigt när man inte tillsatt jäst?) Just nu tycker jag inte att den är så god, hoppas den fortsätter förvandlas.

Du har rätt i att det blivit väldigt mycket kolsyra. Drycken är också helt klar, vad har hänt med grumligheten - har jästen ätit upp partiklarna eller ligger de på botten i en sörja...?

Ett problem med kärlet är att det inte går att bedöma hur mycket som finns kvar, ska nog ställa det på en våg nästa år.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #9 skrivet: 21 nov-12 kl 10:19 »
Det hade nog varit bra med en trattformad botten, och en avtappningskran där. Då hade man kunnat tappa ut bottensatsen av jäst smidigt, när det jäst ut. Jag gissar att man inte kan uppnå samma effekt genom att vända fatet uppochner och låta stå lite?

tinna.m

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 21 nov-12 kl 10:23 »
Det hade nog varit bra med en trattformad botten, och en avtappningskran där. Då hade man kunnat tappa ut bottensatsen av jäst smidigt, när det jäst ut. Jag gissar att man inte kan uppnå samma effekt genom att vända fatet uppochner och låta stå lite?
Jag tror inte det funkar att få ut bottensatsen utan att cidern får lufta av sig kolsyran.
När trycket sjunker pga att kranen öppnas, frigörs mer kolsyra och virvlar upp bottensatsen.
Det går inte så bra att dekantera kolsyrabemängda drycker.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #11 skrivet: 21 nov-12 kl 10:31 »
Man kunde anta att sifonen skulle hålla trycket konstant? Men förmodligen är den monterad i toppen, då fungerar det inte att vända uppochner på fatet...

Man kunde kanske jäsa ut det mesta sockret i en annan behållare och sedan tappa över till fatet och den vägen slippa så mycket jäst i fatet. Men då tappar man ju en del av smidigheten...
« Senast ändrad: 21 nov-12 kl 10:35 av sɹǝpuɐ »

Solklart

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 22 nov-12 kl 22:30 »
Du har rätt i att det blivit väldigt mycket kolsyra. Drycken är också helt klar, vad har hänt med grumligheten - har jästen ätit upp partiklarna eller ligger de på botten i en sörja...?

Jästen klarar inte hur mycket kolsyra som helst så jäsningen upphör och partiklarna faller till botten och cidern klarnar.

Det blir en sörja på botten av kärlet men det är inget problem med det. T.ex. champagne jäses i  flaska och lagras på sin jästfällning upp till 36 månader, ibland längre. Ju finare champagne desto längre lagring på "sörjan"...

Om trycket sjunker, som det gör när du tappar ut cider kan nog jäsningen komma igång igen för jästen dör inte utan går ner i dvala.
Ta alltid ut glädje i förskott! Det värsta som kan hända är att du varit glad i onödan! :-)

dubbel-gustaf

« Svar #13 skrivet: 14 dec-12 kl 13:08 »
Hmm, den senaste utvecklingen har inte varit bra alls. Första månaden visade tryckmätaren inget utslag (trots att det var tryck nog att pressa upp dryck), men efter det ökade trycket till ca två bar, dvs rejält sprutt. Sedan avtog trycket och nu har den goda drycken fått ett tydligt drag av vinäger. Knappt någon kolsyra är kvar heller.

Nu är det även så lågt tryck att det knappt går att fylla ett glas.

Jag funderar på vad som gått fel. Det känns inte så kul att ha typ 40 liter äppelcidervinäger som dessutom inte går att få upp.

dubbel-gustaf

« Svar #14 skrivet: 10 sep-13 kl 14:14 »
Uppdatering... Förra årets vinäger är sedan länge uthälld på komposten. Jag frågade leverantören av fatet vad som gått snett och fick svaret att vildjäsningen nog inte kommit igång ordentligt. Jag blev rekommenderad att köpa prylar för att trycksätta kärlet till nästa gång. Nu har jag beställt gasflaska och regulator och grejer så nu ska det trycksättas hej vilt. Dyr must blir det...

dubbel-gustaf

« Svar #15 skrivet: 12 nov-13 kl 22:21 »
Uppdatering... Nu är det trycksatt med en gammal brandsläckare (ett jäkla meck var det att få tag på, jag hade först en tom flaska som skulle fyllas på men det visade sig vara dyrt och omständligt) och det funkar finfint. Det är trycksatt med 8 bar. Mycket gott blev det. Jag borde ställt en våg under fatet så att det går att se hur mycket som går åt (går ner i källaren för jämnan och tappar upp :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

519 gäster, 2 användare
Lena Maria, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser