Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hjälp oss med vår för varma/kalla jordkällare  (läst 10880 gånger)

S00L

• Norrtäljebo med Hedemorahöns och svensklantras get
    • Uppland
hjälp oss med vår för varma/kalla jordkällare
« skrivet: 09 okt-12 kl 18:38 »
Hej
Vi har en fin gammal jordkällare byggd i valvform av stora stenar. Den är stor och fräsch och vi vill kunna odla rotfrukter så vi klarar oss året runt. Dock är den för varm på sommaren (ca 15 grader) och på vintern nån minusgrad. På jordkällaren står ett hundra år gammalt hus så vi tror att jordkällaren är gammal. För att komma in i jordkällaren går man igenom vårt garage som är uppvärmt till 10 + på vintern. Ventilationen består av lufthål i trädörren (och en del springor) och i motsatt ände av källaren finns en bred stenklädd gång på ca 1.5 meter upp till en ventil i marknivå i ostlig riktning.
På sensommaren var den riktigt fuktig så det droppade vatten från taket.
Det vi tänker är problemet är att luften från ventilationen ut inte hinner kylas ner eller värmas upp ordentligt då det bara är ca 1.5 meter så vi planerar att vi ska gräva ner ett ventilationsrör en längre bit i marken. Detta rör tänkte vi ev bygga in i den befintliga gången så det inte är lika brett som i dag och gräva ner den och rikta röret nordligt. Ev sätta en skorsten för att få ordentligt drag i den. Vad tror ni om det? Är vi inne på rätt spår eller tänker vi helt fel? Behöver vi kanske sätta in en till dörr så det blir en luftsluss in till jordkällaren. Kanske ventilationen till garaget även är för stor? eller ska ventilationen i dörren kanske tas bort helt så vi bara har ventilation från ett ställe så inte all luft strömmar ut igen?

Tack snälla för hjälpen.

S00L

• Uppland
SV: hjälp oss med vår för varma/kalla jordkällare
« Svar #1 skrivet: 17 okt-12 kl 18:21 »
Har jag skrivit i fel forum eller vet ingen hur man fixar till en jordkällare? Får istället ställa frågan; vilket forum hör min fråga hemma i?  ;)

vindensbonig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 okt-12 kl 18:39 »
Börja med att lägg på ett ordenligt jordlager  för det värkar ju saknas en hel del jord  om det fryser på vintern  och varmt på sommaren  och har du dubbeldörrar vilket det ska vara  sen ska det finnas ventilation någonstans . I alla fall så har det vare så på alla dom ja sett.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 17 okt-12 kl 21:20 »
Det kan ju också vara frågan om att ventilationen är för kraftig, så att uteluftens temperatur bidrar för mycket till att värma och kyla källaren.

Är dörren alltså mellan boningshusets källarvåning och jordkällaren? Förekommer det att det är över- eller undertryck där (t ex kan det ju bli undertryck i källaren när man eldar i pannan om det inte finns bra ventilation till pannrummet, det kan också påverka var husets övriga dörrar och ventiler ligger i förhållande till vindriktningen, och inte minst om huset har mekanisk ventilation).

Sitter ventilerna så till att det kan blåsa rakt in i jordkällaren (eller luften sugas rakt ut) när det blåser hårt i vanliga vindriktningar?

S00L

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 21 okt-12 kl 17:59 »
Tack för era svar. Huset ovanpå jordkällaren är nu bara ett förråd med grusgolv helt ouppvärmt. Ingången till källaren är inte genom det huset utan i ett garage snett under/bredvid detta hus. Undertryck, uppvärmning mm kan inte bero på huset och det går inte i och med det lägga på ett till jordlager. Får börja med att mixtra med antalet dörrar och hur stor ventilationen är

Existens!

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 21 okt-12 kl 18:39 »
Här är ventilationen en 20x30 cm kanal upp till ytan, och den är för det mesta mer eller mindre övertäckt.

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 19 nov-12 kl 09:50 »
Hur ser golvet ut?

/M
Ät kött - må bra - lev länge.

pyromanen

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 19 nov-12 kl 10:59 »
När det blir riktigt kallt (under ca 16-18 minus flera dagar i rad) brukar vi täppa igen ventilationen helt genom att stoppa en trasa i hålet.

Om ni bara har én dörr in och den är så otät att det är springor i den som du skriver då tycker jag ni ska börja med att sätta in en till dörr som är ordenligt tätt men med reglerbart "lufthål"så ni kan styra hur mycket luft som kan passerar källaren.

Mycket kondens på sensommaren beror väl på att varm fuktig uteluft kommer in och kyls ner. Kan styras genom att släppa in mindre uteluft eller tvärtom vädra ut källaren på sensommaren genom att öppna alla dörrar några veckor.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #8 skrivet: 19 nov-12 kl 12:34 »
Det man är ute efter i en jordkällare är att ta in den mesta luften genom den omgivande marken. Luften får då både rätt temperatur och fuktighet. Det låter som att det kommer mycket luft andra vägar, det är det som ger kondens på sommaren och för kallt på vintern.

Att täta dörren till det varma garaget låter som en bra tanke, om mycket luft från garaget sugs in i jordkällaren, ändå mer om ventilationen i garaget suger ut luft från jordkällaren.

Vintertid skall man normalt ha det varmare i jordkällaren än ute. Det går då bra att ha en liten ventilation högt placerad som släpper ut varm källarluft (plusgrader) i den ändå kallare utomhus luften. Ofta räcker det med att varm luften stiger och läcker ut genom taket. Det blir då ett svagt undertryck som sakta suger in ny luft genom jorden, som någon meter ner håller sig frostfri. 5-6 plusgrader. Man skall absolut inte ha ett kallras genom ventilationen, då kyler det. Eventuellt kan man behöva stänga ventilationen ut eller sätta in en liten fläkt för att styra det hela. Det skall verkligen vara en liten fläkt, så att undertrycket inte blir så stort att man suger in kall uteluft genom taket, utan fortfarande genom golv och väggar runt om.
« Senast ändrad: 19 nov-12 kl 12:45 av sɹǝpuɐ »

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #9 skrivet: 21 nov-12 kl 13:20 »
Ja, eller nja.

Principen bygger på förångning av markfukt.

Det betyder att det måste finnas markfukt. Luft med lägre fuktighet tas in längs med det fuktiga golvet, vilket gör att vattnet förångas och kyler. Sen måste det ventileras ut.

Därför kan inte golvet vara täckt med något kapillärbrytande lager av t.ex. singel eller liknande.

Under vintern handlar det mest om att hålla värmen, då är det andra principer. Jag antar att man då kan täppa till ventilationen och köra värme helt enkelt.

/M

systermicke

• Snusande sjuksyster som trivs i komposten.
    • Uppland
« Svar #10 skrivet: 28 jan-13 kl 14:30 »
Ja, eller nja.

Det betyder att det måste finnas markfukt. Luft med lägre fuktighet tas in längs med det fuktiga golvet, vilket gör att vattnet förångas och kyler. Sen måste det ventileras ut.

Därför kan inte golvet vara täckt med något kapillärbrytande lager av t.ex. singel eller liknande.

Under vintern handlar det mest om att hålla värmen, då är det andra principer. Jag antar att man då kan täppa till ventilationen och köra värme helt enkelt.

/M

Aha! Detta var intressant!
Jag är karln i denna jordkällare och det ligger grus och stenplattor på golvet, då kanske vi har lösningen där.
Vad det gäller värmen, så har jordkällarn fungerat utmärkt denna vinter, tror att det beror på att all snö täppt till ventilationen.

/M

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 28 jan-13 kl 15:24 »
Ja, där fick jag svaret angående vår jordkällare också. Den är också för varm på sommaren (15) och på vintern kryper det ner runt noll om det är riktigt kallt. Där är gjutet golv så jag gissar på att det inte fungerar som det ska då.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 25 feb-13 kl 07:08 »
Aha! Detta var intressant!
Jag är karln i denna jordkällare och det ligger grus och stenplattor på golvet, då kanske vi har lösningen där.
Vad det gäller värmen, så har jordkällarn fungerat utmärkt denna vinter, tror att det beror på att all snö täppt till ventilationen.

/M

Snön är ju dessutom en bra isolering som förmodligen bara den höjer temperaturen i källaren avsevärt.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Pukared

• Halland
« Svar #13 skrivet: 25 feb-13 kl 09:43 »
Ja, eller nja.

/M

Men det gäller alltså för kyla på sommaren, så om jag har en jordkällare som INTE har problem med sommartemperatur, men däremot fukt på vintern så är det ok att golvet är av singel eller?  :-\ Är inte så sugen på att skotta ut golvet  ::)

Jag har en glasfiberkällare med djupt singellager och trätrall på det. Den är bara ett år, men sommartempen var rätt ok i somras. Däremot har jag haft fuktproblem i vinter. Några tips där?
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #14 skrivet: 25 feb-13 kl 10:21 »
Vad menar du med "problem med fukt"?

Det vanligaste problemet är att en jordkällare inte är fuktig nog, så att man inte kan lagra rotfrukter bra i den. Normalt dränerar marken bort överflödig fukt, men hur det fungerar i en glasfiberarmerad plastkällare vet jag inte riktigt. Är den dränerad i botten?

Hur fungerar ventilationen? Hur tas luft in respektive ut?

poe5

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 25 feb-13 kl 19:37 »
I min fantastiska bok "Stora hjälpredan" från 1949 så talar man om "Fruktkällare", "Mat källare" och "Rotfruktskällare". I matkällaren skall det vara cementgolv och kalkade stenväggar eller putsade väggar. Inredning bör vara löstagbar och fast inredning fernissad. Ja väldränerad etc. Ingen fukt eller mögel i matkällaren!
Rotfruktskällaren som används till potatis, morötter, palsternacka lök etc. Produkterna sätts i lådor på jordgolvet.  Man poängterar att man INTE bör ha betonggolv då dessa produkter kräver hög luftfuktighet. Om man av hygieniska skäl vill ha cementgolv kan man ha en jordremsa runt om längs väggen och ev vattna denna om det blir för torrt. Man kan även täcka jorden med granris.
Sen kan man även ha en Fruktkällare, där man endast har frukt. Golvet bör vattnas för att hålla 85-90%RF inredningen måste vara fristående och uttagbar för rengörning. Helst stampt jordgolv...
Tyvärr inga råd i boken om att få ner värmen på sommaren, mer än att ha ett ishus.
Ja så har man också en visthusbod för torrvaror...
Kan varmt rekommendera boken! Stora hjälpredan : Boken om bostad och bohag, 1949, Wezäta förlag, Göteborg.

Pukared

• Halland
« Svar #16 skrivet: 28 feb-13 kl 13:41 »
Problemet med fukten är väl mest att väggarna är alldeles våta och det droppar från ventilerna i taket. Källared är från Sandströms (jordkallare.se) och är som en stor tunna med en öppen bit där golvet är. Vi grävde ur ganska ordentligt och lade dränering, sedan fyllde vi på med sand och singel och lade ett trallgolv. Det kanske helt enkelt är så att man får stå ut med väggfukt... Hade väggarna varit av jord eller betong hade det ju sugits in där. Hur blir det på stenväggar? Blir de våta?
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

Markus_Almroth

• Medelpad
« Svar #17 skrivet: 28 feb-13 kl 13:49 »
Men det gäller alltså för kyla på sommaren, så om jag har en jordkällare som INTE har problem med sommartemperatur, men däremot fukt på vintern så är det ok att golvet är av singel eller?  :-\ Är inte så sugen på att skotta ut golvet  ::)

Jag har en glasfiberkällare med djupt singellager och trätrall på det. Den är bara ett år, men sommartempen var rätt ok i somras. Däremot har jag haft fuktproblem i vinter. Några tips där?

Ökad ventilation kanske. Men blir det för mycket blir det väl för kallt. Hm.

/M

sɹǝpuɐ

• -
« Svar #18 skrivet: 28 feb-13 kl 17:53 »
Sommartid brukar det vara problem med fukt i jordkällare. Orsaken är att varm luft bär mycket vatten. När den varma luften kommer in i jordkällaren så kyls den, och fukten kondenserar ut på väggar och inredning.

Det borde vara precis tvärtom vintertid. Att det har en tendens att bli förkyld torrt. Den kalla uteluften bär lite vatten, och när den kommer in i den (relativt sett) varma jordkällaren blir luften ändå torrare.

Jag utgår från att det är varmare i jordkällaren än utanför i luften, just nu?

Normalt hanterar man enkelt båda situationerna genom att begränsa ventilationen. Vintertid kan man öka fukten och skydda mot frost genom att hälla ut vatten på jordgolvet/sandgolvet.

Är din jordkällare byggd i anslutning till ett uppvärmt utrymme? Isf kan varm inneluft, som bär vatten, vara orsaken till kondens.

Pukared

• Halland
« Svar #19 skrivet: 02 mar-13 kl 23:46 »
Sommartid brukar det vara problem med fukt i jordkällare. Orsaken är att varm luft bär mycket vatten. När den varma luften kommer in i jordkällaren så kyls den, och fukten kondenserar ut på väggar och inredning.

Det borde vara precis tvärtom vintertid. Att det har en tendens att bli förkyld torrt. Den kalla uteluften bär lite vatten, och när den kommer in i den (relativt sett) varma jordkällaren blir luften ändå torrare.

Jag utgår från att det är varmare i jordkällaren än utanför i luften, just nu?

Normalt hanterar man enkelt båda situationerna genom att begränsa ventilationen. Vintertid kan man öka fukten och skydda mot frost genom att hälla ut vatten på jordgolvet/sandgolvet.

Är din jordkällare byggd i anslutning till ett uppvärmt utrymme? Isf kan varm inneluft, som bär vatten, vara orsaken till kondens.

Hmmm, så långt har jag inte tänkt.  :-[ Källaren befinner sig mitt i gräsmattan halvt nergrävd med en kulle över, så ingen varm luft. Det var nog iofs mest fukt så länge det var regnigt och fuktigt ute... Ska hålla vidare koll och tackar så länge för påminnelsen om hur naturlagarna funkar ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

410 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser