Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Döende kaninunge  (läst 3104 gånger)

Elvan

• Bohuslän
Döende kaninunge
« skrivet: 08 okt-12 kl 13:57 »
Jag har en döende kaninunge och vill veta lite hur jag skall tänka/göra. Ungen är drygt fem veckor, är en av sex ungar i en kull som varit pigg och frisk. Det har inte varit några foderbyten eller annat senaste tiden. Mamman har fått en kull tidigare (förra året) där alla varit friska och klarat sig bra till slaktålder.

Ungen låg inne i lådan på sidan och var blöt om baktassarna (gissar på nedkissning). Huvudet var något bakåtlutat och den hade lite hö i munnen som stack ut. Magen var inte svullen och jag märkte inget som kändes som orsak till det hela.

Hur vanligt är det att enstaka ungar dör såhär? Ska jag räkna med att det kommer drabba fler av ungarna eller kan jag städa ur buren och hoppas på det bästa.

Jag är mycket tacksam för svar, har inte tidigare blivit av med kaniner i okända sjukdomar så jag känner mig osäker.
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Döende kaninunge
« Svar #1 skrivet: 08 okt-12 kl 16:54 »
Avliva den och kolla inre organ. Vita fläckar på levern? Svullen tarm? Mask? Andra konstigheter eller andra symptom?

Går ju inte att veta vad som är orsaken efter den beskrivningen, men coccidios, eller någon annan otrevlig sjukdom som den smittats av från vildkaniner är en möjlig förklaring.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 09 okt-12 kl 10:23 »
Tack så mycket för svaret. Såvitt jag vet finns det inga vilda kaniner här så det bör inte vart en smitta utifrån. Jag har ju tidigare läst många trådar om sjuka kaniner, men nu var det svårt att hitta dem, dock hittade jag en där symptomen påminde om dessa och då hade Gösta skrivit att det var förgiftningssymptom, hoppas verkligen det var något som bara den ungen fått i sig och inget smittsamt...

Efter att jag hade städat ur burarna grundligt igår och kom in igen så hade kaninen fortfarande inte somnat in (vilket var vad jag hoppats på för att slippa avliva) så jag avlivade den vid 15 ungefär.

Dock har jag inte kollat inre organ, men skall göra idag. Just nu fasar jag för att gå ut till kaninerna idag, är verkligen rädd att hitta fler sjuka/döda idag.

Hittills har jag aldrig haft sjuka kaniner (som ev kan smitta) så jag vet inte riktigt hur jag skall hantera de döda. Vart gör jag av dem för att inte riskera att sprida smitta?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 09 okt-12 kl 10:26 »
Släng den i brännbart i soptunnan.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 09 okt-12 kl 10:36 »
Tack så mycket för svaret. Såvitt jag vet finns det inga vilda kaniner här så det bör inte vart en smitta utifrån. Jag har ju tidigare läst många trådar om sjuka kaniner, men nu var det svårt att hitta dem, dock hittade jag en där symptomen påminde om dessa och då hade Gösta skrivit att det var förgiftningssymptom, hoppas verkligen det var något som bara den ungen fått i sig och inget smittsamt...

Efter att jag hade städat ur burarna grundligt igår och kom in igen så hade kaninen fortfarande inte somnat in (vilket var vad jag hoppats på för att slippa avliva) så jag avlivade den vid 15 ungefär.

Dock har jag inte kollat inre organ, men skall göra idag. Just nu fasar jag för att gå ut till kaninerna idag, är verkligen rädd att hitta fler sjuka/döda idag.

Hittills har jag aldrig haft sjuka kaniner (som ev kan smitta) så jag vet inte riktigt hur jag skall hantera de döda. Vart gör jag av dem för att inte riskera att sprida smitta?
Gick du verkligen och väntade på att den skulle själv dö för att du skulle slippa avliva den ? ett sådant egoistiskt tänkande får absolut inte en djurägare ha, kan man inte själv avliva så ser man till att det finns någon annan som omedelbart kan, vill du att dina djur ska behöva lida?
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Elvan

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 09 okt-12 kl 10:46 »
ieenilorac: Tack igen!

ängesgården: Tack för att du bedömer min person och mina egenskaper, det är en mycket trevlig samtalston som lyfter och gör att människor blir mycket mer benägna att lyssna på bedömarens åsikter!

Jag väntade en kort stund (ca 1 h) då den inte verkade lida. Jag hade lyft in den och lagt den på en filt dragit ut några grässtrån som fastnat i halsenoch droppat lite vätska i munnen på den. Den verkade helt lugn och andades så lätt att jag trodde det var några minuter kvar. Hellre än att plåga den med att bära runt den för att hitta en bra plats att avliva osv. När jag såg att den inte piggnade till, inte fått något tips här på vad jag kunde göra för att rädda den så avlivade jag den direkt.

Visst hoppades jag att den skulle dö själv, där den låg lugnt, jag hoppades lika mycket på att den skulle kvickna till. Hade den varit i uppenbara plågor hade jag avlivat direkt, men jag vill heller inte göra något förhastat och avliva i onödan.

Nu kanske du är en fantastisk person som kan göra snabba bedömningar och hugger direkt och alltid, men jag är nybörjare och söker information först.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #6 skrivet: 09 okt-12 kl 10:53 »
Haha... nu blev det kul. Kollade ängesgårdens gamla inlägg och det visar sig att du har elnät till dina kaniner!? Det låter verkligen som rent djurplågeri och dessutom har du skrivit såhär:

"jag håller med dig, det är inte lönt att ställa en fråga här, det blir omedelbart dissikerad och ifrågasatt på det mest förunderliga sätt, och inte är det positivt, de flesta tycks tycka om att hugga och slå på en som är ny i stället för att komma med goda råd. Men vi får hoppas på en förändring, det blir ju trevligare då. Lycka till med kaninerna"

Min personliga erfarenhet är att man får mycket trevliga svar och mycket hjälp här på kanindelen av alternativ, just nu minns jag inget tillfälle när jag blivit så otrevligt bemött som jag precis blev av dig. Men flisa och bjälke et cetera....

Elvan

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 09 okt-12 kl 11:39 »
De andra ungarna är pigga och friska fortfarande, vilket känns mycket bra och jag har nu öppnat kaninungen som jag avlivade igår.
Jag har ganska liten erfarenhet av hur kaniner ska se ut inuti men det var i vart fall ingen mask, eller vita fläckar som du nämnde ieenilorac.

Dock tyckte jag tarmen var svullen och det var hårda pluttarna väldigt långt upp i tarmen, om jag minns rätt sedan tidigare slakt så
brukar det vara mycket kortare än nu. Dock var inte själva kaninen uppsvullen över magen.

Jag har funderat lite kring fodret och även om jag inte bytt foder så har det varit lite varannandagsmat. De dagar det varit fint väder
och inget regn har de fått gräs och de andra, regniga dagarna har jag gett dem hö. Är det för blandat för små ungar? Det är ju inte så
att de fått bara hö i en vecka och sedan bara gräs, men det har ju som sagt varit vissa dagar med bara hö och vissa dagar med gräs.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #8 skrivet: 09 okt-12 kl 11:43 »
Låter inte som att det är något fel på utfodringen.

Hade hjärtat normal storlek, färg, form? Kan ha varit någon form av medfött eller förvärvat fel. Kan ha varit hjärta, epilepsi eller annat fel på hjärnan - stroke osv. Det är vad jag gissar, utan att ha sett kaninen.

Elvan

• Bohuslän
« Svar #9 skrivet: 09 okt-12 kl 12:34 »
Det var ingenting jag reagerade på när det gällde hjärtat eller annat, men det var längesedan jag slaktade och då var det större kaniner så jag känner mig inte särskilt säker.

Jag får avvakta och se hur de andra mår, tror jag ska beställa hem förpackning från SVA med så jag har hemma.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 09 okt-12 kl 13:51 »
Haha... nu blev det kul. Kollade ängesgårdens gamla inlägg och det visar sig att du har elnät till dina kaniner!? Det låter verkligen som rent djurplågeri och dessutom har du skrivit såhär:

"jag håller med dig, det är inte lönt att ställa en fråga här, det blir omedelbart dissikerad och ifrågasatt på det mest förunderliga sätt, och inte är det positivt, de flesta tycks tycka om att hugga och slå på en som är ny i stället för att komma med goda råd. Men vi får hoppas på en förändring, det blir ju trevligare då. Lycka till med kaninerna"

Min personliga erfarenhet är att man får mycket trevliga svar och mycket hjälp här på kanindelen av alternativ, just nu minns jag inget tillfälle när jag blivit så otrevligt bemött som jag precis blev av dig. Men flisa och bjälke et cetera....
ja humor har vi ju alla ,fast vi skrattar åt olika saker. När man läste ditt inlägg som jag kommenterade så stod det inget om 1 h, men man lär sig ju av sina misstag. Elnät till kaniner är förträffligt bra, kan inte förstå vad du menar med att det skulle vara djurplågeri? förklara dig lite närmare är du snäll, och så får jag väl hoppas på att dina kaniner mår bra nu ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

Elvan

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 09 okt-12 kl 15:43 »
Eftersom du är så bra på att dra egna slutsatser lämnar jag det till dig att fundera över.

Det är smart att vara lite försiktig med att ge utlåtande om hur egoistisk någon är, om man inte vet allt kan man fråga, särskilt om man som du innan efterfrågat en trevligare forummiljö.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 09 okt-12 kl 18:29 »
Har du någon erfarenhet av elstängsel och kaniner? Jag tål kritik :-) gör du? Jag är iallafall ödmjuk nog att hoppas att dina andra kaniner mår bra, och ber om ursäkt om jag trampat dig på tårna:-(
« Senast ändrad: 09 okt-12 kl 18:34 av ängesgården »

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser