Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höns i stan  (läst 3370 gånger)

sarmob

• Höns och ankor i Göteborg
    • Västergötland
Höns i stan
« skrivet: 04 okt-12 kl 23:18 »
Vi bor ganska centralt i Göteborg och ville skaffa djur. Eftersom de flesta djur går bort av allergiskäl så frågade jag kommunen vilka regler som gäller för att skaffa fjäderfän. Jag fick då reda på att man får ha upp till 9 fjäderfän i Göteborg utan några särskilda tillstånd  ;D
Vi började genast planera, röja och bygga. I augusti flyttade fyra hönskycklingar in. Sedan lyckades vi kläcka fram, tyvär endast en anka och en kyckling från ett ekologiskt ägg från affären. Vi köpte två Pekingankor i  väntan på att lyckas kläcka fram ett par till egna.  Nästan alla som går förbi stannar och tittar på våra fåglar och pratar en liten stund med oss om hur trevligt dom tycker att det är. Det är jättekul! Än så länge håller de sig hyfsat innanför tomtgränsen. Det är inte mycket traffik utanför huset och jag har aldrig sett dem ute på vägen. Vi släpper ut dem varje dag när vi är hemma. Ett par gånger har de smitit över till en granne men vi har satt upp några låga nätstaket för att hindra dom och för att begränsa dom till en mindre del av trädgården. Jag kan verkligen rekomendera fler i stan att skaffa egna höns. Dom äter matrester, vi använder torv som strö som vi sedan lägger direkt i landet och det luktar ingenting. Dom äter massor av insekter och även sniglar om de inte är för stora. Men framförallt är dom helt underbart sällskap när man är ute i trädgården och dom lockar till många skratt.
Det kan kackla och kvacka i Hisings Backa

Jacob.

• Skåne
SV: Höns i stan
« Svar #1 skrivet: 24 okt-12 kl 21:47 »
Hade gärna fått vara lika generösa regler överallt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 25 okt-12 kl 07:36 »
Jättekul för dig och din familj att Göteborg har så generösa regler och att du verkar ha grannar som tycker det är trevligt för det är det ju  ;D Tyvärr är reglerna inte lika överallt och grannarna är definitivt inte lika tillmötesgående...

Men ibland ska man ha tur som dom säger  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

sarmob

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 okt-12 kl 08:14 »
Jag hoppas på att inspirera fler till att skaffa sig ett par hönor även om man bor i tätbebyggt område. Det borde vara naturligt att ha ett par hönor att ge sin överblivna mat till och att få några ägg ifrån. Det blir mycket godare ägg och bättre samvete när man vet att hönsen har det bra och lever naturligt. Dom kräver ju verkligen inte mycket skötsel och dom är otroligt avkopplande att sitta och titta på. I söndags stod det nästan hela tiden små grupper med barnfamiljer och hundägare och tittade på våra fåglar. Vuxenzoo var det någon som sa  :) Hoppas verkligen att fler tar efter. Då kan vi hjälpas åt.

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #4 skrivet: 25 okt-12 kl 09:08 »
Det var roligt att läsa om dina höns i stan, det vore väl något att ta efter, framförallt för kommunerna att se över regelsystemet så fler kan skaffa höns utan allt för mycket krångel. Och som du säger är det ett utmärkt sätt att bli av med matrester!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

melongurka

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 10 feb-13 kl 14:26 »
Storstadskommunerna verkar generösa. Jag är glad för er skull, här i vår kommun som är en jordbrukskommun har vi betalat 2250 kr för tillståndet. Med tanke på samhällets ekologiska tänk med kretslopp och miljö mm så borde reglerna ses över så de blev både enklare och mer enhetliga.

Kelpie

• Västergötland
    • 'Höna Hem'  hönshus inredning
« Svar #6 skrivet: 10 feb-13 kl 15:35 »

.. Att det ska variera så mycket mellan kommunerna! Vi fick ge ännu mer för vårat tillstånd - och då gick gränsen vid 5 hönor och ingen tupp! Vi bor I Hjo så det är knappast stor stan heller.. Roligt  att det är bättre på annat håll - jag har hört att det ska vara smidigt i Stockholm också..
Hönshus inredning
Höna Hem
www.honahem.com

flindra

• -
« Svar #7 skrivet: 10 feb-13 kl 18:06 »
Ååå vad det ser mysigt ut!

Jag måste genast upplysa alla mina vänner i Götlaborg om att de kan ha 9 fjäderfä.

sarmob

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 18 apr-13 kl 21:02 »
Japp
Nu har jag tagit kontakt med kommunen igen och de har tagit bort gränsen helt och hållet. Enligt kommunen så inkräktar det för mycket på friheten att ha sådana regler för just höns. Det finns andra regler som tar hand om problemet om det blir sanitär olägenhet. Det är bara att skaffa så många höns och ankor man vill så länge ingen blir störd. Så här spenderas det! ;D

Wanima

• Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 19 apr-13 kl 21:16 »
Vilket litet gulligt höns/ankhus! Blev bra sugen på att skaffa ankor jag också.
ung tant med handarbete, trädgård och djur som stora intressen.

Photoniq

• Norrbotten
« Svar #10 skrivet: 23 apr-13 kl 11:46 »
Vad härligt, ser himla fint ut :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 4 användare
torbjorn, johber, javill, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser