Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vem är det som stjäl äggen??!  (läst 5162 gånger)

Emushka

• Try again. Fail again. Fail better.
    • Skåne
    • Fjädergårdens höns och lantrasdjur
Vem är det som stjäl äggen??!
« skrivet: 29 sep-12 kl 19:37 »
Vet inte om jag lägger detta rätt...moderator får gärna flytta annars.

Vi har ett märkligt problem här på gården. Vi har ett gäng vaktlar som går i en stor utomhusvoljär tillsammans med mina duvor, och vi har upptäckt att någon ganska liten individ gräver sig in på nätterna och stjäl äggen. Ingen fågel har blivit attackerad, jag har kollat noga, men små gångar (diameter kanske 7-10 cm) har grävts under väggarna.

Vi har idag lagt galvaniserat finmaskigt hönsnät som golv och spänt fast ordentligt, men VAD i hela världen är det som tar sig in?? Och varför tar den bara äggen och inte fåglarna?? Min första tanke är råttor, men råttor hade väl dödat vaktlarna allra minst? Annars kunde det kanske vara en mård, men hade mården verkligen bara tagit äggen? Dessutom bor vi bokstavligt talat mitt ute bland åkrar, och som jag förstår vill mård ha lite skog och vatten i närheten...eller?  ??? ??? ??? ???
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

siken

• Blekinge
SV: Vem är det som stjäl äggen??!
« Svar #1 skrivet: 29 sep-12 kl 20:01 »
Det är nog en gnagare. Den har nog inte fattat att det går att äta vaktlar - ännu. Jag skulle nog prova med att stoppa in några ägg i en råttfällebur för att se vad som händer.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Emushka

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 20:33 »
Det är nog en gnagare. Den har nog inte fattat att det går att äta vaktlar - ännu. Jag skulle nog prova med att stoppa in några ägg i en råttfällebur för att se vad som händer.

Vi laddade en råttfälla med köttfärs, men det brydde han sig inte om. Ska prova med ägg också, tack för tipset!
Här finns en liten flock får, ett gäng höns, några kaniner och två bedårande minigrisar. En hund såklart (terrierblandning), tre stallkatter och en jädra massa ungar har vi också!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 20:41 »
Går det att ställa råttburen intill ett rede, så att han slipper bryta sina ingrodda vanor?  För ni vill ju gärna ha ett litet samtal med gunstig herrn!  ;)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Emushka

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 sep-12 kl 20:47 »
Går det att ställa råttburen intill ett rede, så att han slipper bryta sina ingrodda vanor?  För ni vill ju gärna ha ett litet samtal med gunstig herrn!  ;)

Ja, där är ju dilemmat...för jag vet inte om jag vågar ställa fällan inne i voljären? Vaktlarna lägger gärna sina ägg i små gropar under granris som vi satt upp, men mina vaktlar är inte jättesmarta, risken är att vi fångar en vaktel och ingen bov om vi ställer fällan där... ::) Vi har ställt den utanför, baktill där den grävt innan. Fångade som sagt ingenting.

Trollmor

• -
« Svar #5 skrivet: 29 sep-12 kl 20:51 »
Å, så dumt av mig, jag glömde att det var vaktlar ...   :-[ :-[ 

Emushka

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 29 sep-12 kl 21:02 »
Å, så dumt av mig, jag glömde att det var vaktlar ...   :-[ :-[

Ingen fara...de glömmer det själva ibland...tror de är duvor... ;D

Nina K

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 29 sep-12 kl 21:36 »
säkert möss. Vi liknande problem men där vi förvarar äggen. Har du möjlighet att förvara vaktlarna någon annanstans över natten. Ha vaktlarna säkert och fälla framme över natten. Köpte en suverän fälla nyligen för att ha inne hoss hönsen när jag inte våga ha vanlig traditionell. denna. man lägger bete på marken och fälla över. Ost och leverpastej funkar kanon.

Trollmor

• -
« Svar #8 skrivet: 29 sep-12 kl 21:46 »
Möss som bär iväg med ägg?

Nina K

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 30 sep-12 kl 20:21 »
Har möss som listat ut att de kan gnaga genom skalet på vakteläggen. Vi trodde i början att vi varit klantiga och lagt trasiga ägg i äggkarton men sen börja vi hitta dem på golvet. I samma veva börja vi känna musdoften i garaget och hitta annat otrevligt. Lyckats fånga ett par i fälla och vi köpte plastlådor med lock att förvara äggen i. Tycker det är ovanligt mycke möss i år här i alla fall. Skulle tro någon liten gnagare är där och hällsar på under natten. Du skriver att du har åkrar runt om där du bor. Om det odlats mycke säd så lockar det endel gnagare som möss, sork m.m

Lycka

• Ångermanland
« Svar #10 skrivet: 30 sep-12 kl 21:01 »
Köpt fällorna var ?
Kan väl alltid prova ngn ny variant.
Tycker de gamla slagfällorna är bäst.
Vi har möss inne på vintern,Inte i hönshuset  8)
Hedemorahöns

Nina K

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 30 sep-12 kl 21:35 »
Köpte mina på granngården för 65kr /2pack. Har nästan fasnat själv ett par gånger i slagfällan och får hjärtklappning var gång jag behöver ladda dem :P Köpte denna bruna och en grå (som krokodil käft) och den bruna vinner. Har nu på två dagar fått fast 29st i hönshuset. Antar att det är konsekvens efter att gjort det rymningsäker och inte katt tillgänglig :S

Lycka

• Ångermanland
« Svar #12 skrivet: 30 sep-12 kl 22:03 »
Krokodilkäften har vi i två storlekar.
Inget att ha bara "rat"
Hedemorahöns

Trollmor

• -
« Svar #13 skrivet: 01 okt-12 kl 18:21 »
Hur var det Emushka, fanns dina äggskal kvar, eller är äggen borta helt och hållet?

Emushka

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 01 okt-12 kl 21:50 »
Hur var det Emushka, fanns dina äggskal kvar, eller är äggen borta helt och hållet?

Mina ägg är som borttrollade, inga äggskal nånstans, så det är nån som bär iväg med äggen snarare än snaskar i sig dem på plats. Känns också som att mössen hade kunnat ta sig igenom hönsnätet, de hade inte behövt gräva sig under som vår lille besökare har gjort.

Men vi kom fram till att vi chansar inte, galvaniserat finmaskigt nät är numera golv i voljären, fastspikat med klamrar på utsidan så det sitter under reglarna, sen ett rejält lager jord på det så vaktlarna slipper gå och få ont i fötterna.

Trollmor

• -
« Svar #15 skrivet: 01 okt-12 kl 21:56 »
Bravo!  Så ska dom tas, inkräktarna!   >:D  Nu ser vi fram emot rapporter om ägg som ligger där dom ska!

Torry

« Svar #16 skrivet: 01 okt-12 kl 22:02 »
Kan det vara en ekorre? Dom äter ju fågelägg men inte fåglar.
//Torry

Emushka

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 04 okt-12 kl 21:25 »
Kan det vara en ekorre? Dom äter ju fågelägg men inte fåglar.
//Torry

Ja, kan det vara det?? Nån liten smidig jävel är det iaf, för trots att vi nu lagt golv som har förhindrat inkräktare det hållet (NÅGON har försökt gräva men gett upp när hen stötte på nät...) så finns det lik förbannat inte ett ägg att hämta! Kan en ekorre ta sig in igenom hönsnät?? En riktigt smal liten ekorre kanske?

Bravo!  Så ska dom tas, inkräktarna!   >:D  Nu ser vi fram emot rapporter om ägg som ligger där dom ska!

Jag ser också fram emot det... Fortsätter det så här får vi flytta in vaktlarna i ladan och det vill varken de eller vi.  :'(

Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser