Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Blanda vita och pärlgrå silkes?  (läst 1700 gånger)

Pukared

• Halland
Blanda vita och pärlgrå silkes?
« skrivet: 27 sep-12 kl 11:37 »
Jag har köpt en grupp med pärlgrå silkeshöns. Jag kan verkligen inget om färgerna, men hon jag köpte av sa att de är den färgen och det stämmer säkert. Jag har också en grupp med vita som jag har kläckt själv. Vad händer om jag blandar dem och kläcker ägg efter blandad grupp? Hur blir det med färgerna då?

Främsta anledningen till frågan är att en kompis vill ha tre hönor och en tupp, och det blir vit tupp där. Vi funderar då på om det är bäst med bara vita hönor till henne, eller om hon kan ta av båda färgerna.

KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

sonja på slätten

• Halland
SV: Blanda vita och pärlgrå silkes?
« Svar #1 skrivet: 27 sep-12 kl 12:44 »
Det beror på vad man vill med sin avel.
Att korsa vitt med annan färg är synnerligen oberäkneligt. De kan bära på vilken annan färg som helst,  och det kommer inte fram förrän man korsar med någon annan färg, vilken som helst.
Om de vita ´t.ex bär på gult ellet viltfärgat, får man någon blandfärg som visserligen kan vara lustig,  men inte standardenlig.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #2 skrivet: 29 sep-12 kl 08:40 »
Men jag tycker det kan vara roligt med lite olika färger :) Skaffa lite fler färger du :) Man har ju höns för att få ägg och i viss mån kött :) Lycka till :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

Pukared

• Halland
« Svar #3 skrivet: 29 sep-12 kl 19:28 »
Ok, så den vita färgen dominerar alla andra då? Och de gråa har bara grå gener eller? Tycker iofs att det är kul med fler färger också, och har möjlighet att dela dem om jag vill ha färgrent. Frågan är mest för att jag inte vill kläcka kycklingar utan att veta att det är något jag vill ha.  :)
KRAV-bonde med man och 4 barn. För en tidvis ojämn kamp mot räven om mina hönors liv, men just nu vinner jag!! :) Elstaket rules!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #4 skrivet: 30 sep-12 kl 05:43 »
Det vanligaste vita anlaget hos hobbyhöns är "recessivt vitt".   För att djuret ska bli vitt krävs anlaget i dubbel uppsättning.  Färgade djur  kan alltså vara anlagsbärare utan att det syns på dem. Men det vita anlaget,  i dubbel uppsättning, puttar inte ut färganlagen,  det bara döljer dem.  Så de vita djuren har en färg,  som nedärvs enligt den färgens regler,  helt utan att det syns eftersom det döljs av det vita.  Men så fort man avlar dem ihop med något färgat djur och då alltså tar bort det ena  vit-anlaget,  kommet det vita djuret att nedärva som om det vore färgat.
Alltså: om de vita bär på pärlgrått  eller kanske svart eller blått, går det bra att avla dem ihop med pärlgrått.  Men om de har någon gul-röd-brun färg är det inte lämpligt om man vill avla efter standard.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Pukared

• Halland
« Svar #5 skrivet: 02 okt-12 kl 14:04 »
Aha, då tror jag att jag förstår! Tack  ;D

mymlan65

• Småland
« Svar #6 skrivet: 02 okt-12 kl 20:06 »
Njaej.... Sonja - menar du att vit recessiv kodas av ett annat genpar än övriga färger? Det är ju förutsättningen för att vitt i så fall ska kunna dölja andra färger... Såvitt jag förstår så sitter det på samma genpar, och i så fall blir ju avkomman från pärlgrå och vit 100% pärlgrå med anlag för vitt... Möjligen kunde man kanske tänka sig att avkomman skulle bli blå, med anlag för både vit och pärlgrått, om det är en annan gen som bleker ner det blåa till pärlgrått, en gen som den vita fågeln saknar...
Livet består inte av att vänta ut stormarna.
Det handlar om att lära sig dansa i regnet.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 02 okt-12 kl 21:17 »
Ja,  jag menar att det sitter på en annan plats.  Detta har jag läst,  och även erfarit själv vid avel med vitt plus färgat.
Så är det för övrigt med många färganlag.  Det är därför det är så svårt med avel och färger.
Det speciella med recessivt vitt är att det verkar på alla färger och teckningar.
Dominant vitt förvandlar svart till vitt medan bruna toner är kvar.  Färgen "pyle" är ett exempel på detta.
Och så finns det silverfaktorn som är ett kapitel för sig, förvandlar brunt till vitt och nedärvs könsbundet. Finns på många olika teckningsformer t.ex bandat och columbia.

Dela detta:

* Inloggade just nu

523 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser