Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fjäderätning, kanibalism och lantmännens foder Penna  (läst 1346 gånger)

Attes matte

• Jämtland
Nu gäller inte detta höns, utan mest vaktlar, och då främst mina kinesiska dvärgvaktlar.
Där kan det förekomma att någon får ett "ryck" och börjar plocka på de andra. Inte hacka dom andra blodiga men äta dom helt rena på fjädrar på ryggen. Jag har då upptäckt att ett extra tillskott av Biotin gör susen!

"Biotin t.ex. vid användning av foder med ojämn kvalitet. Motverkar bl.a hackningsproblem och kannibalism effektivt."

Dessutom har de andra positiva engenskaper. Biotin aktiverar bakteriebekämpande enzymer. Förbättrad fertilitet

Jag köper det på Högberga.

http://www.hogbergaab.se/?page=product&ProductID=348

Det var ju faktiskt lite intressant. Ger du det hela tiden, eller ger du i vattnet nån gång i veckan, eller?
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Fjäderätning, kanibalism och lantmännens foder Penna
« Svar #1 skrivet: 16 sep-12 kl 21:10 »
Eftersom Biotin är vattenlösnlig går översottet ut med urinen och binds inte i inre organ, Så ja, jag har börjat ge en liten skvätt jämt.
Alla får det nu, hönsen, vaktlarna (Japaner, Bobwhite, Kineser & Harlekin)  ;)

Men om problemet återkommer hos Kineserna så ökar jag dosen lite ett tag. Det hjälper!

Vår Granngårdsbutik har slutat ta in Biotin, så kolla om er närmaste har det. Annars får ni ta det via Högberga.
Granngården ska kunna tillhandahålla hela Nordpost sortiment. Så säg till så ska dom ta hem det åt dig. Det gäller alla produkter i Nordpostkatalog  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #2 skrivet: 16 sep-12 kl 22:31 »
 :o ja, nu då du säger det azoo-lina, så har mina vaktlar börjat hacka ihjäl varandra. det har de aldrig gjort förut. jag har aldrig haft problem med hackning öht förut. sedan har de nästan slutat värpa också trots värpfoder. och nykläckta vaktlar dör också oftare för mig än de brukade göra och jag tycker att det går mer foder än vanligt  >:( det nya kalkonstartfodret innehåller dessutom mindre protein än det nya kycklingstartfodret.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 16 sep-12 kl 23:01 »
jag brukar handla på lantmännen mariestad. var köper jag bäst då istället och vad för nåt?

vill förtydliga nedan. de hackar ju inte bara ihjäl varandra nu helt plötsligt, utan igår kväll hittade jag en halv uppäten vaktelhöna hos de andra vaktlarna. det kändes förjävligt. jag började undra om det var fel på mig, men jag har ju inte gjort nåt annorlunda, bara köpt ny mat  :'(
« Senast ändrad: 16 sep-12 kl 23:04 av LillaSophie »
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

FM

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 16 sep-12 kl 23:14 »
LillaSophie du är inte ensam med att hackningsprob på vaktel, jag har det oxå. Lungt dör stunden men jag är som på nålar att jag ska komma ut o hitta ett nyff offer. Dock har dom inte ätit på varann  :o

Granngården kan vell ta hem annat foder? Tror jag har frågat och att dom då sa att dom inte är knytna till att endast ta hem lantmännenens sortiment? Om jag nu inte minns heltokit  :P
Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #5 skrivet: 16 sep-12 kl 23:25 »
LillaSophie du är inte ensam med att hackningsprob på vaktel, jag har det oxå. Lungt dör stunden men jag är som på nålar att jag ska komma ut o hitta ett nyff offer. Dock har dom inte ätit på varann  :o

Granngården kan vell ta hem annat foder? Tror jag har frågat och att dom då sa att dom inte är knytna till att endast ta hem lantmännenens sortiment? Om jag nu inte minns heltokit  :P

jo, att de är ganska argsinta små varelser har jag förstått, men som sagt. det är ett stort steg från aldrig hackat på varann till ihjälhackade och halvt uppätna polare ... :-/

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 17 sep-12 kl 06:53 »
:o ja, nu då du säger det azoo-lina, så har mina vaktlar börjat hacka ihjäl varandra. det har de aldrig gjort förut. jag har aldrig haft problem med hackning öht förut. sedan har de nästan slutat värpa också trots värpfoder. och nykläckta vaktlar dör också oftare för mig än de brukade göra och jag tycker att det går mer foder än vanligt  >:( det nya kalkonstartfodret innehåller dessutom mindre protein än det nya kycklingstartfodret.
Det stämmer inte. Pytte (fd kalkonstart) innehåller 26%råprotein Penna (fd allfoder start) innehåller 19% råprotein.

Även vaktlar ruggar så värpstopp  kan bero på det. Angående värpfoder så har jag inte koll på om det har ändrat sig så mycket.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #7 skrivet: 17 sep-12 kl 15:49 »
Det stämmer inte. Pytte (fd kalkonstart) innehåller 26%råprotein Penna (fd allfoder start) innehåller 19% råprotein.

Även vaktlar ruggar så värpstopp  kan bero på det. Angående värpfoder så har jag inte koll på om det har ändrat sig så mycket.

ok, då var det felsorterat i min hylla, för jag köpte penna, men det låg där kycklingstart ligger och var prissatt som det. min vaktlar är för unga för att rugga, annars hade det varit logiskt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 1 användare
Odlargubben

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser