Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Eklöv och ekollon  (läst 4928 gånger)

Syster Yster

Eklöv och ekollon
« skrivet: 24 sep-12 kl 21:28 »
Hur är det med får och ek?  Vet att hästar kan bli sjuka om de knaprar i sig för många ekollon. Kan det var farligt även för får?  Vi har fällt en stor ek i fårhagen och alla rusade rakt på den för att mumsa löv och en tacka siktade direkt in sig bara på ekollonen. Jag blev lite orolig för detta och flyttade på dem till en annan hage, så att de inte skulle föräta sig på något sätt.  Tål de ek, eller skall man vara försiktig med detta?  (Det är Gotlandsfår förresten)

zeina66

• Värmland
SV: Eklöv och ekollon
« Svar #1 skrivet: 25 sep-12 kl 06:13 »
Ekollon innehåller tannin som är giftigt,det är frätande i magen och skadar lever & njurar. Finns ingen behandling mot ekollonförgiftning.
Har en vän med mkt ek och tråkiga erfarenheter av ekollon
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #2 skrivet: 25 sep-12 kl 16:41 »
Vi har också gotlandsfår och mycket ek i hagarna. De äter inte eklöven men, däremot ekollon. Är det inte så mycket ekollon så har jag inte gjort något alls men, om det är ekollonår så har jag stängt av de värsta hagarna. Har hästar också och de verkar bli mer besatta av ekollon än vad fåren blir.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

siken

• Blekinge
« Svar #3 skrivet: 26 sep-12 kl 17:35 »
Ja, det här med ekollon är märkligt. Enligt all information man kan få så är ekollon giftigt och skall undvikas. Hästar och nötkreatur kan dö.

Tydligen vet inte fåren om det, och de äter med god aptit. Mina får tycker att ekollon är kraftfoder och äter så mycket de kan tills alla ekollon i hagarna tagit slut. Och ingen har någonsin dött av detta.

Förr släpte man ollonsvin i skogarna för att de skulle äta sig feta på ek- och bokollon. Det är därför som plockning av ekollon inte ingår i allemansrätten, ollonen skulle ju ligga kvar så gårdens djur, främst grisarna, fick äta upp dem.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
« Svar #4 skrivet: 26 sep-12 kl 19:48 »
Ja, det här med ekollon är märkligt. Enligt all information man kan få så är ekollon giftigt och skall undvikas. Hästar och nötkreatur kan dö.

Tydligen vet inte fåren om det, och de äter med god aptit. Mina får tycker att ekollon är kraftfoder och äter så mycket de kan tills alla ekollon i hagarna tagit slut. Och ingen har någonsin dött av detta.

Förr släpte man ollonsvin i skogarna för att de skulle äta sig feta på ek- och bokollon. Det är därför som plockning av ekollon inte ingår i allemansrätten, ollonen skulle ju ligga kvar så gårdens djur, främst grisarna, fick äta upp dem.

Problem med njurarna visar sig inte direkt  (:)
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Grangården

• Farmare i småformat. Djur, odling och medial
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 26 sep-12 kl 20:01 »
 :-\ gärna lite mer erfarenhet om möjligt kring detta. Vi har ek på gården en gigant som vi nog varken kan eller vill ta ner. Den står mitt i gethagen. Min undran är om någon vet om de klarar att äta en mindre mängd av detta? (get/får) Då sanerar vi så mycket vi kan till våren i hagen så får de gå där mellan t ex maj-augusti. När det börjar falla kan vi ha dem i deras vinterhägnad uppe vid huset och rasta dem i trädgården eftersom odlingssäsongen är över i det stora hela. Men tyvärr faller en del även ner här. isåfall får de under höst och vinter komma ut på daglig, men kortare rastningar där vi försöker få dem att helst äta annat. men i samband med det kommer det slinka ner en del ekollon ändå. Är det helt kört även med få ollon så kan vi bygga ny hage/inhägnad, fast då går de miste om bergsdelen som är så viktig för dem. Erfarenheter av getter/får som blivit gamla utan dåliga njurar/leverfunktion vad ni vet? Mvh Vendela
Grangården

hustran

« Svar #6 skrivet: 26 sep-12 kl 21:39 »
Vi har sett både får och älgar som dött av ekollonförgiftning. Det är nog vissa individer som drabbas,jämför med knark. de äter och äter och njurarna verkar ta stryk. En bagge som vi slaktade hade "ärtgröna"njurar och en älgko som vi såg äta direkt från träden dog inom 1 dygn i hagen.Jag är numera väldigt försiktig när ekollonen börjar falla. Tydligen så är de gröna värst.Som ngn.skrev här för ngt. år sedan.När det gäller "ollonsvinen" så är det nog bokollon som menas.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 26 sep-12 kl 21:54 »
Såvitt jag har förstått, så är det ingen fara efter att frosten nupit ekollonen. Innan dess får man vara ordentligt vaksam.

Det finns väldigt mycket olika information som florerar och det är svårt att hitta bra källor med tillförlitlig kunskap i ämnet tycker jag:-\ Någonstans har jag läst att det inte är ekollonen i sig de dör av, utan avtändningen när de är slut.... men som sagt... svårt att veta vad som stämmer och inte. Att det är farligt med mycket färska ekollon råder det dock inget tvivel om.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 1 användare
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser