Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lämpligt foder till ällingar?  (läst 8485 gånger)

skånetösen

• Skåne
Lämpligt foder till ällingar?
« skrivet: 24 sep-12 kl 14:53 »
En snabb fråga som inte behöver annat än enkla svar. Mina ällingar är 2 veckor gamla. Hitintills har de fått kokta ägg, ris och havregryn. Vad ger ni era småankor? Mina ägg börjar ta slut och jag vill ha över dem på annat foder så fort som möjligt så tips mottages tacksamt.
 ???
Det jag inte hinner idag kanske jag hinner imorgon.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Lämpligt foder till ällingar?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-12 kl 15:10 »
Startfoder för kycklingar, sedan gradvis helt spannmål. När de värper behöver de även lite värpfoder och fri tillgång på snäckskal. Finns mycket bra info i gamla trådar om foder.

Lycka till med ällingarna!
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neon Knight

• -
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 15:31 »
Gröt av hundmat och kli.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #3 skrivet: 24 sep-12 kl 16:28 »
Gröt av hundmat och kli.
Berätta inte för någon om du ger animaliskt protein till dina fjäderfän, det är olagligt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Neon Knight

• -
« Svar #4 skrivet: 24 sep-12 kl 16:36 »
Berätta inte för någon om du ger animaliskt protein till dina fjäderfän, det är olagligt.

Man skall skilja på sådana lagar som förtjänar att respekteras, och resten.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 24 sep-12 kl 16:38 »
Man skall skilja på sådana lagar som förtjänar att respekteras, och resten.
Oavsett om man respekterar lagarna eller ej, så är det oklokt att öppet berätta att man bryter mot dem. Bryter man mot någon lag gör man ju bäst i att hålla tyst om det.

Neon Knight

• -
« Svar #6 skrivet: 24 sep-12 kl 16:41 »
Oavsett om man respekterar lagarna eller ej, så är det oklokt att öppet berätta att man bryter mot dem. Bryter man mot någon lag gör man ju bäst i att hålla tyst om det.

Om du sätter likhetstecken mellan "klokt" och "defensivt" har du alldeles rätt.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 24 sep-12 kl 16:57 »
Jag sätter likhetstecken mellan klokt och det som skapar minst problem och minst friktion för mig själv. Kamp och försök att förändra saker kan ju vara bra, om man bedömer att det är värt det. Men helst skulle jag förändra saker utan att berätta om jag brutit mot några lagar.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 24 sep-12 kl 17:34 »
det är tur att det finns sådana som du som håller reda på saker och ting, och låter oss mindre vetande ta del av det ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

TOR

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 01 okt-12 kl 21:55 »
Ger Starter och lite vitt bröd väl uppsvällt, blött. Vet inte vilket som är vad nu när de bytt namn, plym, picka..., men allfoder för alla slags fjäderfä med grönfoder i. Övergår sen gradvis med olika spannmål blandat med allfodret; havre, korn, havregryn, bröd, pasta, potatis, skal av morötter, potatis, äpplen. Mina äter dessutom självmant röda vinbär, så det lägger jag i ibland efter som de gillar det och söker upp det naturligt...de har ätit mycket grodyngel i våras ;-), skönt att inte ha hela gräsmattan full av grodor!

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #10 skrivet: 02 okt-12 kl 08:22 »
Vitt bröd är olämplig mat till alla levande varelser. Bara kalorier men inga vitaminer, mineraler eller fibrer. Borde vara förbjudet som föda för såväl folk som fä.

ängesgården

• Dalarna
« Svar #11 skrivet: 02 okt-12 kl 09:39 »
jag får bröd från ett bageri ibland, och det tycker de är smaskens, nog kan man ge dem bröd ibland, blandat med annat förståss ;D
massor av djur finns det här hos oss :o)  Kor, får ,kaniner ,höns, ankor,kalkoner ,katter mm

TOR

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 03 okt-12 kl 00:00 »
Kan bara hålla med!  :) Jag tänkte så, men har fått det som råd. Tror ändå man kan slänga i bröd då och då, men helt klart bukfylla om man tänker på vad allfoder innehåller. Precis som vi äter "junk food".
Jag har gett till mina vuxna, allfoder, sojamjöl och nerklippt grönfoder för kor till mina vuxna, havre och korn, samma som till fåren, så varför ska man inte kunna ge det till ällingar  ???
Vitt bröd är olämplig mat till alla levande varelser. Bara kalorier men inga vitaminer, mineraler eller fibrer. Borde vara förbjudet som föda för såväl folk som fä.

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #13 skrivet: 03 okt-12 kl 08:40 »
Visst kan man ge bröd, i rimlig mängd. Det är det vita brödet, som helt saknar fullkorn, som är värdelöst. Det är som att tro att kanelsnäckor är bra mat för 1-åriga barn att växa upp på... Vitt bröd är möjligen fika, det är definitivt inte bra mat att växa på (utom om man verkligen vill bli amerikanskt överviktigt med alla följd1sjukdomar det innebär).

Att man kan ge diverse mer eller mindre onyttiga foderämnen till dem innebär inte att djuren blir bra avelsdjur eller nyttiga att själv äta när man slaktat dem, om man fodrar dem så. Jag fodrar mina djur med sådant som jag själv skulle kunna tänka mig att äta (i annan form dock, men själva råvarorna och näringsinnehållet).

Dela detta:

* Inloggade just nu

464 gäster, 2 användare
RickardR, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser