Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trädförslag?  (läst 3218 gånger)

Malines här igen

• Gäst
Trädförslag?
« skrivet: 24 sep-12 kl 13:55 »
Förutsättningar:

Mager jord, bergigt, salt i luften, blåsigt.

Krav: Snabbväxande, större träd, "slutstorlek" minst 10 m högt.

Förslag?

hajens

• Skåne
SV: Trädförslag?
« Svar #1 skrivet: 24 sep-12 kl 13:56 »
Lönn växer fort.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 sep-12 kl 13:59 »
Lönn är ett favoritföörslag än så länge. Fler förslag?

Jogar

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 24 sep-12 kl 14:02 »
Näverhägg?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #4 skrivet: 25 sep-12 kl 19:42 »
Ask? Växer som tusan här i våra krokar och alla djuren gillar löven. (Läs alla hästar, får och kor.)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Huggorm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 25 sep-12 kl 19:55 »
Mager jord, bergigt, salt i luften och blåsigt, då tänker jag i första hand på oxel eller ek. Ingen av dem är ju speciellt snabbväxande, men i ett sådant läge växer de nog snabbare än lönn och ask, ingen av de båda trivs särskilt bra i mager jord och mycket vind. En joker kan vara de långbarriga tallar som planterats i mängd längs Orusts västkust, de verkar trivas utmärkt i vindutsatta lägen. Men jag vet inte exakt vad för tall det är  :P

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #6 skrivet: 25 sep-12 kl 20:03 »
Mager jord, bergigt, salt i luften och blåsigt, då tänker jag i första hand på oxel eller ek. Ingen av dem är ju speciellt snabbväxande, men i ett sådant läge växer de nog snabbare än lönn och ask, ingen av de båda trivs särskilt bra i mager jord och mycket vind. En joker kan vara de långbarriga tallar som planterats i mängd längs Orusts västkust, de verkar trivas utmärkt i vindutsatta lägen. Men jag vet inte exakt vad för tall det är  :P

Fast vi har mager jord, bergigt och blåsigt fast inte saltare än östersjösalt. I alla fall så trivs asken som ogräs här.
Ek, oxel och lind också. Lönn har vi inte ända ner till sjön så de trivs nog inte. Al och björk växer också som ogräs fast det är kanske inte så kul.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

sisel

• Småland
« Svar #7 skrivet: 25 sep-12 kl 20:19 »
Vitoxel, Sorbus aria 'Lutescens' tycker jag är jättevackert.

Stellan_J

• Våga vägra dv. kochin
    • Halland
« Svar #8 skrivet: 25 sep-12 kl 20:23 »
Asklönnen växer snabbt och blir ett vackert träd. Om du sätter vildformen och inte någon sort med brokiga blad så får du ett härdigt tåligt träd
Man har inte alla hönsen hemma om man väljer dv. kochin för självhushållning

Malines här igen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 sep-12 kl 23:02 »
Tack för alla fina förslag!  :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 26 sep-12 kl 02:06 »
Tall är ett hett tips. Gissar att det är svarttall som de planterat på orust, men jag vet inte. Vacker!

Rönn trivs i läget, men blir ju inget jätteträd. Ullungrönn är väl den frodigaste i gänget (och den vackraste)

Körsbär borde funka. Bergskörsbär är en favorit om hösten, men ger väl inga bär vad jag vet.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Znibban

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 sep-12 kl 07:16 »
Okey den miljö du beskriver låter ju som klippt och skuren för Havtorn, inget träd visserligen men väl en buske som blir rätt så stor och tät & blir till lite vindskydd och bärtillskott.

Dela detta:

* Inloggade just nu

558 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser