Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  HJÄLP... vilka ijfrukter kan vi ge  (läst 13244 gånger)

dahlmis

• Södermanland
HJÄLP... vilka ijfrukter kan vi ge
« skrivet: 23 sep-12 kl 18:25 »
 Hej,,
Undrar om det finns "förbjuden" frukt... eller om jag kan ge lite av allt till våra hönor, de får ju såklart en massa annat. Får frukter från en butik tillsammans med annat...

Kan de äta nektariner,, jorgubbar,, banan,, vindruvor och annan "annorlunda frukt!!???????

Vi ger:
Hönsfoder,, snäckskal,helt vete
utöver detta får de bland annat....

sallad, morot, paprikor, kål, örter av olika slag (basilka, persilja, dill,med mera)
babyspenat, jordgubbar, ris, kokt potatis, cornflakes, muslie, havregryn, fil (blandas med annat som en gröt)
bröd, knäckebröd, färska grenar, nate, gräs, hallonkvistar, gran, torkade hackade nypon, vinbär, rönnbär, kålrötter, palsternacka...

Existens!

• Gäst
SV: HJÄLP... vilka ijfrukter kan vi ge
« Svar #1 skrivet: 23 sep-12 kl 18:34 »
Om du utöver det slänger dit några nektariner så kan jag inte se att det skulle göra nån skillnad..:)

Det dom inte gillar äter dom inte. Och det dom äter lär dom inte dö av. ( om det inte är uppenbart giftigt alltså, typ råttgift)

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 23 sep-12 kl 19:44 »
Hej!
Jag vet att  avokado är så giftigt att de kan dö utav det.Så ge dom inget giftigt, precis som existens! sa.Bara ogiftigt  ;)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #3 skrivet: 23 sep-12 kl 21:36 »
Kan de äta nektariner,, jorgubbar,, banan,, vindruvor och annan "annorlunda frukt!!???????
Ja, det kan de. Bara inte avokado som Smajsan redan skrivit. Mina har fått plommon idag. Vindruvor är de helt tokiga i. Banan varierar lite, ingen favoritmat. Ibland måste de vänja sig ett tag och sen kommer de på att något är jättegott.

dahlmis

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 23 sep-12 kl 23:10 »
  TACK!!
till er som svarar... spännande och se vad de gillar sin "frukost" i morgon,, blandad frukt och grönt. Nu får vi se vad de gillar selleri och vindruvor  både blå och gröna blå och gröna dessutom  banan och annat kul...kokt majskolv, kålrot, bladpersilja och zucchinin....
päron som trillat ner från trädet tänkte jag bjuda på under veckan...

Vad tror ni om KIWI kan det vara värt att testa..

Får en massa "gott" gratis vilket gör det billigt och bra att ge våra hönor.... och "kul" för dem att picka runt i och sedan har jag märkt att de "roas" av att jag placerar ut maten på lite roliga ställen!! i fönstergallren sätts majs och äpplen... kålrot under en stol och andra påhittiga ställen,,,,   :D

PLOMMON gillar våra med,,,

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #5 skrivet: 23 sep-12 kl 23:16 »
Mina skulle kasta sig över majs och vindruvor först, vet inte i vilken ordning. Kiwi är dock ingen hit här men testa du. Alltför mycket c-vitamin är visst inte så bra för dem, och det tror jag att de känner av själva. Vissa saker äter de bara på vintern.

Feline

• katter, hundar & höns :)
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 sep-12 kl 12:20 »
Oj här lärde jag mig massor! Bra fråga! Och mycket bra svar! Jag har torkat fläder bär. Är det okej att ge dem?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #7 skrivet: 24 sep-12 kl 15:16 »
Ja! De älskar fläderbär och det lär vara väldigt nyttigt för dem också. Synd att jag är för dum för att ladda upp filmer, jag har en underbar filmsnutt på favorithönan som står och hoppar under en fläderbuske för att plocka bären.

LimJans

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 24 sep-12 kl 15:22 »
Ja! De älskar fläderbär och det lär vara väldigt nyttigt för dem också. Synd att jag är för dum för att ladda upp filmer, jag har en underbar filmsnutt på favorithönan som står och hoppar under en fläderbuske för att plocka bären.

Tryck på svara i den här tråden. Under rutan där du skrivet ditt inlägg står det Bilagor och andra tillval. Där står det bifoga. Där kan du ladda upp filmen.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #9 skrivet: 24 sep-12 kl 15:28 »
Tryck på svara i den här tråden. Under rutan där du skrivet ditt inlägg står det Bilagor och andra tillval. Där står det bifoga. Där kan du ladda upp filmen.
Tack! Men maximal storlek per fil är ju 192kB?

LimJans

• Dalarna
« Svar #10 skrivet: 24 sep-12 kl 16:10 »
Tack! Men maximal storlek per fil är ju 192kB?

Ok. Förminska den? :)

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #11 skrivet: 24 sep-12 kl 19:45 »
nja det blir nog inte mycket kvar av den i så fall, 192kB är ju bara en liten bild.

LimJans

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 25 sep-12 kl 07:45 »
nja det blir nog inte mycket kvar av den i så fall, 192kB är ju bara en liten bild.

Ladda upp den på youtube och ge oss länken?

rosita51

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 sep-12 kl 08:52 »
Liksom Sirpa så undrar jag: vad är ijfrukter?
MVH Rosita zon 1

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 25 sep-12 kl 08:55 »
Jaa, ladda upp på tuben! Det måste se jättehärligt ut!  :D
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #15 skrivet: 26 sep-12 kl 16:22 »
Ladda upp den på youtube och ge oss länken?
Kan inte/orkar inte försöka sätta mig in i det.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #16 skrivet: 26 sep-12 kl 16:22 »
Liksom Sirpa så undrar jag: vad är ijfrukter?
en felstavning?

Paradisgården

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 26 sep-12 kl 17:15 »
Varför är avocado så giftigt? Har sett det många gånger när det gäller andra djur också.
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

LimJans

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 26 sep-12 kl 17:25 »
Varför är avocado så giftigt? Har sett det många gånger när det gäller andra djur också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Persin
Persin

dahlmis

• Södermanland
« Svar #19 skrivet: 26 sep-12 kl 17:32 »
 ;D ;D ;D ;D
HAHHAHAH sorry me´n jag har visst inte kollat min stavning någe vidare!!
insåg efter en kommentar att det kommit med lite för många bokstäver alltså FELSTAVAT AV MIG

våra hönor har nu fått,,,
banan helt ok ansåg dom
nektarin smarrit värre men inte skalet
persikor halverade ok,,, men inte skalet
druvor supernice hänger lägger ut klasar åt dem
tomat helt ok
gurkor är gott men bara skalade
rotfrukter, kål, salladshuvuden,selleri och sånt,,, mums (river och snabbkokar dem för förvaring av portionspåsar i frysen)
dom är tokiga i torkade hackade nypon,
vinbär jo det funkade
päron är relativt ok, men de vill ha delade!!
melon sisådär ( honungsmelon, nätmelon har de fått testa)

eftersom jag lätt får "påsar med mixat frukt och grönt" har jag nu tagit mig orken att riva eller hacka(mixa) en del av det för långtidsförvaring i frysen... Hönsen har nu fått en egen hylla eftersom tillgången nu är bra men vet ju inte hur det ser ut framåt vintern...
Nypon är väl lite pillrigt med plockandet och torkandet  men de verkar må gott av dem så....

Dela detta:

* Inloggade just nu

565 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser