Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur gamla bör kycklingarna vara innan jag släpper ihop dem med hönsen?  (läst 5477 gånger)

fiasafsten

• Uppland
Mina små faveroller är ca: 8 veckor, de är för små nu, men hur gamla bör de vara? De stora faverollerna har fått hälsa på småttingarna och låter dem vara, men då har jag varit där och övervakat hela tiden. En fråga till, NÄR tar man bort värmelampan.......?

Bifogar en bild på raringarna (nja på två av dem i alla fall, Amalia och lilla Pippi)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Vi har släppt in kycklingar från 4veckor och uppåt, dvärgar väntar vi helst med tills minst 6 veckor för att de är så himla små ändå. Våra hönor gör inget mot småttingar annat än lär dem deras plats i flocken, har haft EN problemhöna, men det var inget långvarigt problem (yxan). Kycklingarna lär sig veta hut efter första utfodringen, äldre kycklingar är mer "tonåringar" dryga och lite tröga. Små lär sig snabbt vilka hönor de kan äta ur näbben på om de skulle vilja, och vilka hönor de bör flytta sig från bara de får en blick.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

sonja på slätten

• Halland
Jag tycker att det ät bäst att släppa ihop dem medan kycklingarna fortfarande piper.  Hönor är snälla mot dem då.  De blir mer stränga mot dem när de börjar låta som vuxna.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

tilj75

• Jämtland
Får jag ställa en följdfråga?
Hur gör ni med maten till kycklingarna när ni sätter in dem till de stora hönsen? När jag ställer in kycklingmat så jagar hönorna bort kycklingarna och äter upp maten. Ger ni kycklingmat så det räcker till alla hönor?
Tina

hajens

• Skåne
mina kycklingar går med flocken från det att de kläcks, dem accepteras som en naturlig del av flocken från början eftersom deras mamma är högsta hönset. Däremot har jag nyligen tillfört en 8 v höna och en 12 v tupp som jag köpt utifrån, och dessa accepteras inte som en del av flocken än. De får små tjuvnyp av alla de andra lite nu och då. Jag hoppas detta kommer försvinna med tiden.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
När jag köpte faveroll-kycklingar som skulle gå med mina vuxna brahmor, gjorde jag som så att jag nätade in en liten del av hönshuset där de fick bo o "bekanta sig" med varandra. När de sedan inte längre behövde värmelampan gjorde jag en liten dörr i nätet som kycklingarna tog sig igenom men inte de stora. När jag sedan såg att det funkade mellan dem tog jag bort nätet helt.

Faverollerna är verkligen lugna o fina fåglar, bryr sig inte mkt om det som händer runtomkring...brahmorna likaså!  :)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

sonja på slätten

• Halland
Antingen får alla kycklingfoder, ingen nackdel med att ge det till vuxna, bara de får snäckskal också.
Eller också gör jag en kycklingmatbur, som bara små kan komma in i.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Eller så ger man aldrig kycklingarna kycklingfoder. Våra får allfoder som små, & när de börjar få gå ut & picka i sig grus får de också spannmål. Vi har fött upp 150-200 kycklingar i år, alla har vuxit som ogräs, välutvecklade & matiga. De vuxna får enbart spannmål under sommarhalvåret eftersom alla våra höns är frigående utomhus. Kycklingarna i vuxengruppen (kläckta 4:e aug) äter enbart spannmål nu & vi har flertalet tråg för att alla skall kunna äta samtidigt. Under vintern får de allfoder/spannmål, matrester, egengroddade alfalfagroddar, osv.
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

tilj75

• Jämtland
AnnetteA, jag ger hönorna ett foder som ska blandas med 50% spannmål (blandar med krossad havre), kan jag ge det till kycklingarna redan från början? De stora hönorna har även tillgång till snäckskal och matrester.
(förlåt om jag frågar saker som inte hade med trådstarten att göra)
Tina

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
Om det du ger är värpfoder/värpkoncentrat är det inte rekommenderat att ge till kycklingar. Det brukar stå på säcken vad det är för något. Vill man fodra kycklingar separat i flocken är det inte särskilt svårt att göra ett skyddat utrymme som de vuxna inte kommer åt, vi har t.ex. en sexkantig upphöjd blomkruka i trä, som småttingar kommer in under, enkelt att ställa in en skål eller tråg som de vuxa inte når.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
AnnetteA, jag ger hönorna ett foder som ska blandas med 50% spannmål (blandar med krossad havre), kan jag ge det till kycklingarna redan från början? De stora hönorna har även tillgång till snäckskal och matrester.
(förlåt om jag frågar saker som inte hade med trådstarten att göra)
Tina
Ge INTE krossat spannmål, hållbarheten är kort, vitaminerna försvinner och fettet härsknar. Hönsen har en egen kross, muskelmagen, så de kan lika gärna äta helt spannmål.

Värpkoncentrat är inte så bra till kycklingar, men bättre än färdigblandat värpfoder. Kycklingar ska inte ha för mycket kalk.

Bäst att ge startfoder till kycklingarna, och sedan gradvis mer spannmål. Om man ger värpkoncentratet i en behållare, spannmålet i en annan och snäckskal i en tredje, så brukar ungdjuren välja spannmålet, och de värpande förser sig med vad de behöver. Det brukar fungera bra att göra så. Om kycklingarna är tillsammans med de vuxna från början så ger man startfoder i en särskild behållare, antingen så att bara kycklingarna kommer åt, eller så får man ge så mycket att det räcker till både kycklingar och snyltande vuxna höns.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

tilj75

• Jämtland
Det står kompletteringsfoder, blandas med 50% spannmål och fri tillgång till snäckskal. Ges till hönor från 17 v.
Visste inte att krossat spannmål blir dåligt, får återgå till helt, hade det förut men tyckte att de åt så dåligt av det så provade krossat istället. Hur länge håller krossad havre då?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Näringsvärdena blir sämre redan efter några dagar, det börjar härskna efter några veckor.

Och ska det ges från 17 v så är det sannolikt någon form av värpkoncentrat.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare
Nina W, Be, Karlklot

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser