Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vit beläggning undersidan av blindbotten  (läst 3142 gånger)

Kitsune

• Nybliven ägare till ett soldattorp.
    • Dalarna
Vit beläggning undersidan av blindbotten
« skrivet: 13 sep-12 kl 16:58 »
Är intressant på ett torp i Avesta-trakten, södra Dalarna. Brädklädd, timmerstomme, torpargrund, ingen mullbänk, "anor" från 17-1800-tal. En regnig dag när jag var där och kikade pillade jag in kameran mellan stenarna i grundmuren (kallmurad, ganska gles) och när jag hemma kikade på bilderna började jag undra. Det såg ut som om undersidorna av blindbottenbrädorna (heter de så? alltså själva undersidan av golvet) var målad med något vitt. Kalk? Eller är det något läskigt mikrobiellt? De kan ju vara tagna från en tidigare konstruktion innan de användes till blindbotten, och blivit målade då. Eller kan det finnas en sed att måla dem för att undvika angrepp? (Å andra sidan använder väl hussvampen kalk i sin process så det verkar ju dumt om det var just kalk). Någon som har några teorier? Om jag åker dit igen ska jag försöka ta fler bilder och känna efter lite med fingrarna, om det känns fuktigt.
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

Brukspatronen

• Bakåtsträvande Dåtidsromantiker
    • Hälsingland
SV: Vit beläggning undersidan av blindbotten
« Svar #1 skrivet: 13 sep-12 kl 17:36 »
Var svårt att se men spontant tycker jag det ser ut som återvunna brädor från ett gammalt vitlimmat tak.

erik_kalmar

• -
Sv: Vit beläggning undersidan av blindbotten
« Svar #2 skrivet: 13 sep-12 kl 18:16 »
Tycker det ser ut som någon form av mikrobiell påväxt, finns ju flera olika mögelsvampar som angriper trä, dock är väl hussvampen den enda som vållar stora skador på virke, men den behöver öppet vatten för att växa. Troligtvis förhöjd fuktighet i grunden därav det vita.

Broberg

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 13 sep-12 kl 18:22 »
Tycker det ser ut som nåt målat, återvunnet.

Neon Knight

• -
« Svar #4 skrivet: 14 sep-12 kl 07:56 »
De ser hyvlade ut. Antagligen från ett innertak. I så fall är det vita limfärg.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #5 skrivet: 14 sep-12 kl 09:39 »
Både lugnad och oroad. När jag tänker efter tror jag mäklaren sa att ägaren isolerat med mineralull på 70-talet, och använt torpet som sommarstuga. Det bäddar väl för en del mögel kan jag tänka mig. Det här behöver nog absolut undersökas närmare. Tack för tipsen om innertak och färgen!
Vi bara lånar lite, fördröjer återgången till kretsloppet en tid. Vi kallar det bevara.

MagnusL

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 okt-12 kl 23:44 »
Testa prata med / skicka en bild till Ljungby fuktsanering (lfs). Det gjorde jag och dom var supertrevliga och hjälpte till även om dom såklart inte kan svara totalt säkert bara av en bild.
Själv tycker jag det ser väl jämnt ut för att vara vitmögel (mikrobiell tillväxt) och om det var sådär mycket och äkta hussvamp är det svårt tro att du inte skulle se färgskillnader och sk fruktkroppar eller sockervadd.

På insidan av vår blindbottem var det spån som isolering och kalk mot möss och i stallet så var det kalkmålat trä mot insekter, kan det vara ngt liknande?
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

dubbel-gustaf

« Svar #7 skrivet: 13 okt-12 kl 21:56 »
Hej! Jag tror att det är kalkfärg. Jag pratade en gång med en mögelexpert som påstod att det var ett gammalt sätt att förebygga mögel på och att hon aldrig sett en kalkad trossbotten som varit mögelangripen. Det skulle vara intressant om någon undersökt detta närmre.

TW

• Finland
« Svar #8 skrivet: 15 okt-12 kl 09:48 »
Gammalt trä som grånat inomhus kan ibland se vitt ut i skenet från kamerablixten.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Kitsune

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 16 okt-12 kl 14:38 »
Hej! Jag tror att det är kalkfärg. Jag pratade en gång med en mögelexpert som påstod att det var ett gammalt sätt att förebygga mögel på och att hon aldrig sett en kalkad trossbotten som varit mögelangripen. Det skulle vara intressant om någon undersökt detta närmre.
Ja, kalk verkar på något sätt vettigt. (säger en som inte har en aning om hur kalk fungerar egentligen. Det är vitt, finns mycket på Gotland och hussvamp gillar det, det är väl ungefär det jag vet.)

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 okt-12 kl 15:16 »
Det där är färg, inte mögel.

Dela detta:

* Inloggade just nu

646 gäster, 1 användare
Carolina

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser