Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan jag se skillnad på Honor och Hanar?  (läst 6515 gånger)

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
SV: Kan jag se skillnad på Honor och Hanar?
« Svar #20 skrivet: 03 okt-12 kl 22:30 »
Har varit med vid slakt men var en del år sedan.
Min mor är gammal slaktmästare, problemet är hon är nästan blind så ingen hjälp av henne.
Det jag inte vet är vilket gradantal vattnet skall hålla som man doppar ankorna i när de skall plockas.
Om någon vet dela gärna med er.

Och jag håller med att det är något man får ställa in sig i, anser även man skall vara med på någon slakt om man skall äta djur.

Jo jag försöker göra mig av med dom. Kanske någon annan har användning för dom i sitt avelsprogram.
Ta inte livet för allvarligt, du kommer inte levande ur det endå.

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #21 skrivet: 04 okt-12 kl 07:09 »
Är det bara få ankor så är det lättare att torrplocka dem, mindre städning, man slipper bränna sig, och det går ganska snabbt. Med lite övning plockar du 3-5 på en timme, de riktigt snabba plockerskorna förr plockade en anka på ca 5 minuter, och då skulle dun och fjäder sorteras separat...

Ska man göra gryta på dem så går det lika bra att flå.

Jag väljer alltid att torrplocka eller flå mina djur, slaktar sällan mer än 10 åt gången, och då är fet smidigast med de metoderna, anser jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #22 skrivet: 04 okt-12 kl 09:39 »
Tack för svaret!

En till fråga. Kan ankor para sig på land eller sker det bara i vatten.
Tror en parning skedde imorse mellan min 1års hane och den ända honan jag har. Är det möjligt? 
Bör jag skilja av honan från dom andra på kvällarna så hon får lugn och ro.

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #23 skrivet: 04 okt-12 kl 09:46 »
Börjar honan automatiskt lägga ägg?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #24 skrivet: 04 okt-12 kl 09:54 »
De kan para sig på land, men befruktningen blir ofta bättre om de kan para sig i vatten. Draken har svårt för att balansera på land, och skjuter därför oftare bom om de parar sig på land.

Vad menar du med att honan automatiskt börjar lägga ägg? I normalfallet börjar de värpa på våren året efter de är kläckta, vissa högvärpande raser kan börja redan på hösten, om de är tidigt kläckta. Värpandet och parningarna kan hända helt oberoende av varandra, dvs en oparad, tom ensam, hona kan värpa, och en hona som paras ofta kan ändå låta bli att värpa.

På nätterna sover de, så då behöver de inte vara skilda åt. Om inte den äldre draken kör bort de andra, utan honan blir väldigt mycket parad, så bör man skilja ifrån ungdrakarna och bara ha den äldre draken och honan tillsammans på dagarna. Och helst bör du snarast skaffa fler honor, en ensam hona blir ofta väldigt sliten när hon får drakens odelade uppmärksamhet.

Lämplig könsfördelning i en ankgrupp tycker jag är 1 drake och 2-3 honor, 2 drakar och (4 kan gå, men helst inte) 5-8 honor, 3 drakar och 8-18 honor.

Edit, knapptryckningsfel.
« Senast ändrad: 04 okt-12 kl 11:49 av ieenilorac »
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Jonazid

• Mannagrynet
    • Övriga världen
« Svar #25 skrivet: 04 okt-12 kl 11:46 »
Tack ännu en gång. Blir att göra sig av med dom andra snarast och försöka fixa honor då.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser