Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa ner hallonplantor???  (läst 8789 gånger)

ylvamarielouise

• Uska med hundar,höns,vaktlar å 3 barn
    • Värmland
Klippa ner hallonplantor???
« skrivet: 08 sep-12 kl 09:03 »
Jag skulle skicka hallon plantor med post å det KOSTA SKJORTAN!!! Kan man klippa ner plantan så att det blir kvar 15cm+roten å den tar sig till nästa år? Mycket tacksam för snabbt svar=)/Ylva
Min blogg: ylvamarielouise.bloggo.nu
Alltid på nya upptäcktsfärder =)

myfrid

• Västergötland
SV: Klippa ner hallonplantor???
« Svar #1 skrivet: 08 sep-12 kl 09:25 »
Tror jag absolut inte är några problem. Har dock aldrig provat så jag kan inte lova men hallon är som ogräs så man har nog inte ihjäl dom så lätt.

christelle

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 08 sep-12 kl 09:27 »
Hade nog försökt få med ett blad på plantan.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Existens!

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 09 sep-12 kl 15:46 »
När jag har köpt har det bara varit pinnar på ca 30-40 cm..

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 09 sep-12 kl 16:17 »
har försökt med maken att få klippa ner , men han säger att så gör man inte.
Man klipper bort de gamla och spar de nya.
Binder upp dem, när de blir "för" långa.
ja jag får ge mig , fast jag ville ha dem kortare.
Hedemorahöns

Jonte76

• -
« Svar #5 skrivet: 09 sep-12 kl 16:52 »
är inga problem o göra så kanske bättre till o med bättre :) för tillväxten o göra så  klipp ner o bara skicka rötterna .    o blir plantorna för gängliga brukar man ju ofta klippa hallon skotten 1,5 meter unge över marken bara klippa av topparna brukar bli mycket lättare o binda upp skotten då

Existens!

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 09 sep-12 kl 16:56 »
har försökt med maken att få klippa ner , men han säger att så gör man inte.
Man klipper bort de gamla och spar de nya.
Binder upp dem, när de blir "för" långa.
ja jag får ge mig , fast jag ville ha dem kortare.

Jo, men nu tala du om en annan sak. I pågående odling så gör man så.. Klipper bort de gamla och sparar nya. Möjligen toppa lite. 
Men när man ska leverera plantor så kör man ner dom till några decimeter.  Det blir alltid lättare för plantan att klara sig om den inte har för mycket ovan mark.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-12 kl 17:35 »
Vilket betyder fattar inte ?
Ock när kan jag toppa skotten?
varför kan man inte göra detsamma fast plantan står kvar på samma växtställe ?
Hedemorahöns

Existens!

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 sep-12 kl 17:45 »
Hallonskott är ju två-åriga. Dom växer upp ena sommaren, och nästa sommar ger dom bär.
Och de skott som man plockat på kom ju alltså året innan och är döda efter skörden och klipps bort.

Så skulle du klippa ner skott som är på sitt första år, så får du ju aldrig några bär.

Toppa lite kan man göra av praktiska skäl, för att slippa få bär på 2 meters höjd. Annars böjer man ner dom och knyter längs en tråd. Men det är alltså bara för att nå bären.

Men när man ska flytta en planta så är det bara en torr pinne. Den pinnen kommer inte att växa upp på sin nya plats, utan det kommer nya skott från roten. Den torra pinnen är mest som ett 'handtag' när man planterar, så ser man var raden är.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 09 sep-12 kl 17:50 »
Tack snälla , äntligen ett förståligt svar.
Min make säger bara att det INTE går.
Hedemorahöns

Meissner

« Svar #10 skrivet: 09 sep-12 kl 19:13 »
Hallonskott är ju två-åriga. Dom växer upp ena sommaren, och nästa sommar ger dom bär.
Och de skott som man plockat på kom ju alltså året innan och är döda efter skörden och klipps bort.

Så skulle du klippa ner skott som är på sitt första år, så får du ju aldrig några bär.

Toppa lite kan man göra av praktiska skäl, för att slippa få bär på 2 meters höjd. Annars böjer man ner dom och knyter längs en tråd. Men det är alltså bara för att nå bären.

Men när man ska flytta en planta så är det bara en torr pinne. Den pinnen kommer inte att växa upp på sin nya plats, utan det kommer nya skott från roten. Den torra pinnen är mest som ett 'handtag' när man planterar, så ser man var raden är.

Det förklarar det som hände när jag som yngre klippte ner hallonbuskar hos min farfars mor. Hon hade huuuur mycket hallon som helst, och min farfar "anlitade" mig att klippa ner dem. Ingen av oss hade nån aning om hur man gjorde, men tänkte väl att hallon, som alla "ogräs", återhämtar sig från typ allt. Så jag kapade ALLA plantor ganska rejält. Året därpå kom typ inga bär alls, året efter kom det däremot sjuka mängder :)
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

631 gäster, 2 användare
Aletaalmoni, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser