Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isbar som ej värper  (läst 1082 gånger)

ninisellen

• Uppland
Isbar som ej värper
« skrivet: 02 sep-12 kl 22:45 »
Har en två årig isbar som inte värpt alls på hela sommaren. Går i hönsgård med tak så inga objudna gäster kan ta äggen, har letat efter gömmor ute men det finns inte. Alla andra värper bra, hon ter sig normal och ser ut att må bra. Ingen ruggning just nu heller. Hon har aldrig varit nån storvärpare men det känns som om hon borde ha mera att ge. Äter pelletsmat, spannmål och grönsaker, har fri tillgång till snäckskal. Vad kan vara fel???

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Isbar som ej värper
« Svar #1 skrivet: 03 sep-12 kl 10:59 »
Hönor kan få fel på äggläggningsfabriken och helt sonika sluta värpa och aldrig börja igen. Det kan tex beror på en lågintensiv äggledareinflamation som sedan har läkt ut av sig själv. eller medfödda missbildningar på äggstockar, fel på hormonsystemet mm.

Är hon frisk, inte ruvar eller ruggar och har bra levnadsbetingelser och ljus, och ändå inte värper är det nog rätt dålig chans att hon börjar värpa igen om hon inte har gjort det på hela sommaren.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ninisellen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 03 sep-12 kl 22:07 »
Ok, tack för svar. Det va ju inte riktigt det jag ville höra :(
Hade hoppats att hon bara tog en lååååång paus.

Dajen

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 03 sep-12 kl 22:21 »
Jag har också en isbar som slutat värpa. Hon är ett och ett halvt år. Hon var lite hängig för x antal månader sedan, diffusa symptom som slöhet, lite rosslande, lös avföring... Hon blev frisk efter några dagar med värmelampa och honungsvatten. Tog ett tag innan hon kom igång att värpa igen, och när hon började hamnade äggen ofta på bajsbrädan. De hade också ofta tunna skal. Det tog ett tag, men sedan värpte hon på rätt ställe igen och äggen verkade OK, även om hon värpte mindre än förut. Nu har hon inte värpt alls på hela sommaren men hon verkar inte sjuk. Innan hon blev krasslig, för ett halvår sedan eller när det kan ha varit, värpte hon bäst i hela flocken. Typiskt.  :-\ Jag TROR ju inte att det är/var äggledarinflammation, hon blev ju frisk igen och hon hade inga flytningar eller så. Jag bara går och väntar på att hon ska sätta igång igen, men då kanske jag ska ge upp...

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser