Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Funderingar kring golvströ i hönshuset... barkmull? Sand?  (läst 9467 gånger)

blåkullaprinsessan

• Östergötland
Hej!

Jag är ju nybliven hönsägare och har lite funderingar på hönshuset. I nuläget har jag provat kutterspån som golvströ men jag har aldrig gillat det. Vare sig till hästarna eller nu hönsen. Dessutom fungerar det dåligt att gödsla trädgårdslanden med sedan eftersom det har lång nedbrytningstid eller vad du nu kallas...

Idag har jag halm. Har märkt att hönsbajsarna ramlar igenom halmen och att jag då ganska lätt kan sopa upp bajsarna från golvet. Dock har jag läst och hört sägas att halm inte är så bra för hönsen. Mina verkar dock nöjda, men hur vet jag egentligen vad de tycker..?

Min far har fått tag på en hel del barkmull... kan det vara ett bra golvströ? Jag har tänkt prova torv men eftersom jag har barkmullen hemma så...

Sand är en annan idé... tänker mig att om jag har sand kan jag ha det under sittpinnarna och halm på andra ställen för värmens skull. Dock vet jag inte hur jag får tag på större mängder sand billigt här i lerparadiset.

Lite funderingar så här på söndagsmorgonen...
Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

jerker_s

• Södermanland
SV: Funderingar kring golvströ i hönshuset... barkmull? Sand?
« Svar #1 skrivet: 02 sep-12 kl 09:31 »
Barkmull funkar nog bra om det är tort.. men det brukar det väl sällan vara... Sand är enkelt att städa i, dock stort jobb när det skall bytas ut..

Jag har provar endel olika och tillslut fasnat för eldningspellet (som har grym utsugningsförmåga) utblandat med torv. Pelletsen är jättebra på alla sätt utom att den inte är det bästa att jordförbättra med, därför blandar jag i torv... Det är inte lika billigt som halm per byte, dock är det mycket mer lättarbetat och håller minst dubbelt så länge, sådet jämnar ut sig... En annan fördel är att hönsen älskar att bada i det när pelletsen luckrat upp sig.

Strajder

• Aspegården
« Svar #2 skrivet: 02 sep-12 kl 09:58 »
Numera finns en massa nya alternativ: Halmpellets, torvmix och annat. Har inte provat alla. Våra höns får det som finns hemma till hästarna. Oftast torv med halm ovanpå eller torv blandat med spån, ibland rent spån.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 02 sep-12 kl 11:00 »
Jag har provat både halmpellets och eldningspellets. Eldningspellets är billigare än halmpellets och dubbelt så bra. Eldningspellets är min absoluta favorit och nackdelen är just att det inte är så bra att lägga gödseln i rabatterna :-\

Just nu letar jag halmhack för planen är att strö med hackad halm till hönsen och ha en pallkrage med sand och torv blandat i som dom kan bada i. Vi får se hur det funkar när/om jag får tag i  en hack. Blir i varje fall billigare än eldningspellets och mer kompostvänligt  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 02 sep-12 kl 18:19 »
Träpellets hade jag till hästarna ett tag. Jag vattnade på det och då löstes pelletsen upp och blev mycket bra att strö med utan att det blev fuktigt. Grymt bra var det men kanske inte så bra i trädgårdslanden, som sagt.... halmpellets däremot hade jag ju helt glömt bort! Det står nu på provalistan. Ja, barkmullen var rätt fuktig så den åkte ut i hönsgården istället på några ställen där...

Var får man tag i halmklipp?

Men de ser ju iaf rätt nöjda ut med sin halm...

Innehavare av ett litet blått hus på en kulle, några underbara Kindahöns, sex randiga katter, två kaniner, en häst, två bodar, en jordkällare, en äng, en ekbacke och drömmer om en flock fjällkor som det tyvärr inte finns plats för.

jerker_s

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 02 sep-12 kl 18:37 »
Ja vist ser det mysigast ut med halm! :)

Jonte76

• -
« Svar #6 skrivet: 02 sep-12 kl 18:49 »
    Funderar på varför inte pelletsen skulle vara bra till jordförbättring ?  tillsammans med höns skiten måste den väl bli både en bra gödsel o jordförbättrare ?

blåkullaprinsessan

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 02 sep-12 kl 18:55 »
Jag vet inte men jag vet att kutterspån måste ligga i några år innan man kan gödsla med det på åkrar i alla fall... och träpellets är ju ungefär samma grej, fast mindre bitar och hårdpackat... men jag gissar bara nu.

Tänkte på detta med halm. Läste på kackel.se igen att halm inte rekommenderas eftersom det har dålig uppsugningsförmåga men i mitt hönshus blir det aldrig blött alls. Bara torrt och dammigt. Är mina höns ovanligt torra eller har jag missat något igen? Jag menar, höns kissar ju inte ens? Till skillnad mot hästar... De har bott i hönshuset i två månader nu men inte tillstymmelse till fukt i bädden och jag städade igår. Torrt som tusan. Och dammigt. Trots mycket dammfri halm. Och sprättar gör de ju ute så de borde väl överleva att inte sprätta så mycket på natten..?

Jonte76

• -
« Svar #8 skrivet: 02 sep-12 kl 19:07 »
    Jo jag tycker nog att halm är enklast bara lite dammigt ibland  ;)  skiten åker ju som sagt i mellan o ner på betongplattan o torkar ..  är stor skillnad på bara sågspån eller gödsel blandad . är ju så att kol binder kväve .                                                                                                                              Gödsel blandad spån som ligger till sig lite måste vara det samma som barkmull ju , som är komposterad bark

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #9 skrivet: 02 sep-12 kl 19:12 »
Jag fick massor av alspån / flis gratis, hönsen älskar att sprätta runt i det !
Enkelt att ta en liten spade och plocka bajs också  :D
Hade dock önskat att det inte var så hårt, men märker inte av att hönsen skulle ogilla eller ta skada av det iallafall.

knatt

• Finland
« Svar #10 skrivet: 04 sep-12 kl 21:07 »
jag har köpt en bal torv och en kutterspån. detta tänkte jag blanda till och sätta lite halm på det.
nu satte jag hela spånbalen , så det blidde inget torv, ännu.men fyller på me det sedan.
få se hur det funkar. första vintern med höns!

Broberg

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 04 sep-12 kl 21:13 »
Jag vet inte men jag vet att kutterspån måste ligga i några år innan man kan gödsla med det på åkrar i alla fall... och träpellets är ju ungefär samma grej, fast mindre bitar och hårdpackat... men jag gissar bara nu.

Tänkte på detta med halm. Läste på kackel.se igen att halm inte rekommenderas eftersom det har dålig uppsugningsförmåga men i mitt hönshus blir det aldrig blött alls. Bara torrt och dammigt. Är mina höns ovanligt torra eller har jag missat något igen? Jag menar, höns kissar ju inte ens? Till skillnad mot hästar... De har bott i hönshuset i två månader nu men inte tillstymmelse till fukt i bädden och jag städade igår. Torrt som tusan. Och dammigt. Trots mycket dammfri halm. Och sprättar gör de ju ute så de borde väl överleva att inte sprätta så mycket på natten..?

Hackad halm ska det vara och sen är det skillnad på halm och halm. Halm som användes till taktäckning kan man anta inte funkar så bra som strö. Råg och korn är det va?

Dela detta:

* Inloggade just nu

409 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser