Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rationella lösningar  (läst 3987 gånger)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
Rationella lösningar
« skrivet: 01 sep-12 kl 12:51 »
Jag funderar på om detta med kaniner är nånting för mig... Just nu går kaninerna i markburar (ej betesburar då de är för tunga att flytta) men innan vintern ska de in i tvåvåningssystem på ben. Men jag fasar redan för städningen... de kissar och bajsar ju hur mycket som helst! :o Det blir väldigt mycket städning antar jag. Nu undrar jag hur ni andra gör med detta problemet? Har ni kunnat rationallisera på nått sätt? Och hur gör ni med hö, kraftfoder och vatten? Jag tycker redan det tar för mycket tid att fylla på  två gånger om dagen i 8 burar. ::)

OT: tacka vet jag höns där man kan fylla på mat en gång i veckan
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Gösta

SV: Rationella lösningar
« Svar #1 skrivet: 01 sep-12 kl 14:06 »
Först, kaniner skall ha mat en gång/dygn, hels kvällstid.
Att städa ur en bur med t.ex. en hona med 8 ungar 6 veckors ålder, tar ca 5 minuter om du samtidigt kollar tillväxten på ungarna vilket du bör göra vid den åldern. 12 burfack/timme (108 kaniner/tim. :o) Enkelt burfack med ensam kanin tar ett par minuter.
Bygg rationellt så det är lätt att komma åt både i burfacket och runt burarna.
Gösta

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #2 skrivet: 01 sep-12 kl 17:35 »
Hur ofta ska burarna städas då? Vad använder du då som stömedel och hur mycket?

Vad händer om man ger fri tillgång på kraftfoder? (foderautomat) Slutar kaninerna äta hö då eller?
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #3 skrivet: 01 sep-12 kl 18:01 »
jag har spån som strömaterial av olika anledningar. jag har lätt att få tag i det, det blir ljust och trevligt i burarna och det är lätt att se när det blir skitigt. dessutom tycker jag att det är lätt att mocka ut med en vanlig sopskyffel i metall. om du städar ut deras toahörna några gånger i veckan, så går det fort, det är bara ett- två skyffeltag och resten av buren håller sig fräsch längre. den tar man då vid behov. om jag en gång råkar vänta för länge med toahörnan gräver mina ut höhäcken och bygger egen djupströbädd ::) då blir det helt plötsligt mycket mer svårstädad och man måste städa hela buren.
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Gille

• -
« Svar #4 skrivet: 01 sep-12 kl 19:26 »
Fri tillgång på kraffoder = förfärligt feta
Jag använder torvblandat strö. På så vis luktar det mindre och kan gå lite längre om det bara skulle vara spån i burarna. Men visst är det en hel del jobb under vintern!
Kaninuppfödare och pelargontant.

mikatela

• Kvinna med starkt intresse för djur
    • Skåne
    • Bärnalt Sweden
« Svar #5 skrivet: 04 sep-12 kl 00:12 »
Nu vintertid har jag tänkt pröva bädd på mina kaniner.
Nu i vintras hade jag bekymmer med att ströet frös fast i botten och då anser jag det är bättre att det görs på bra sätt.

När minusgraderna börjar komma ska jag kalka botten, på med ett lager torv och sen in med spån över det för att det ska vara ljust och fint.
Sen plockar jag bara ut bajshögarna vilket blir toppen av toahörnan och en aning kalk över kissfläckar och rent strö.
Då och då räknar jag med att jag kommer få hugga av kisstoppar under vintern men då är det bara att kalka bra.

Sen när frysgraderna släpper till våren så plockar jag ut bädden helt och sen dom kaninerna som går inne då kommer gå på vanlig spån som städas som vanligt!

Detta borde vara smidigt, iaf i mitt huvud! Gjorde sån här bädd åt hästarna i många år och det fungerade fint då spån och kalk tog bort lukt bra och sen höll spånet det ljusare än torv! :)

Vatten ger jag i stora skålar som jag fyller på 1-2 ggr/dag beroende på hur mycket dom dricker eller skitar ner vattnet!
I vinter kommer jag antingen ha dubbla skålar eller ta ut en hink riktigt varmt vatten som jag tinar skålarna i!

Hö ser jag till att ha i höhäckar som jag fyller på när dom är tomma - varannan/var tredje dag ungefär om inte ännu längre beroende på hur mycket kaninerna äter.

Pellets får dom i lagom stora skålar så dom klarar sig med påfyllning 1 gång om dagen.

Jag jobbar skift och har inte tid att springa ute hos kaninerna stup i ett min lediga tid. Dessutom är det isf roligare att ta den extra tiden att kelas med favoriterna!

Broberg

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 04 sep-12 kl 00:14 »
Jag funderar på om detta med kaniner är nånting för mig... Just nu går kaninerna i markburar (ej betesburar då de är för tunga att flytta) men innan vintern ska de in i tvåvåningssystem på ben. Men jag fasar redan för städningen... de kissar och bajsar ju hur mycket som helst! :o Det blir väldigt mycket städning antar jag. Nu undrar jag hur ni andra gör med detta problemet? Har ni kunnat rationallisera på nått sätt? Och hur gör ni med hö, kraftfoder och vatten? Jag tycker redan det tar för mycket tid att fylla på  två gånger om dagen i 8 burar. ::)

Skulle burhöns varit någonting för dig?

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #7 skrivet: 09 sep-12 kl 20:44 »
Skulle burhöns varit någonting för dig?
Höns har jag redan men burhöns... Nej tack! ;) Älskar att vara mitt i min hönsflock och tycker inte det känns särskilt bra med kaninerna alls.

Njorun

• Norrbotten
    • Njorun's Kaniner
« Svar #8 skrivet: 10 sep-12 kl 07:25 »
Höns har jag redan men burhöns... Nej tack! ;) Älskar att vara mitt i min hönsflock och tycker inte det känns särskilt bra med kaninerna alls.

Tvärtom för mig. Sedan Sixten blev dödad och slängd i hörnet av nya angorastallet är det inte lika kul med hönsen längre. Kollar varje morgon om alla är kvar. De två hönsen med numera en kyckling var har jag satt i en kaninbox för att förhoppningsvis få ha kvar de här två kycklingarna, det har försvunnit 6st hittills.

Mina höns får mat två ggr om dagen och ibland tre, vi har fått besök av alla byns duvor och de är så fräcka att de går in i bodan och norpar maten från mina småsilkesdamer.
Njorun's Kaniner & Hantverk   www.njorun.se

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #9 skrivet: 10 sep-12 kl 10:55 »
Nu var ju detta OT men eftersom fler kommenterat detta så får jag förtydliga mig... Jag menar inte alls att hönorna bara där mat en gång i veckan utan att jag fyller på automaterna ungefär så ofta. Sen får de såklart rent vatten och matrester och trots att det går betydligt fortare än att sköta kaninerna så är jag mer i hönshuset. Jag har nog varit höna i nått tidigare liv. ;D  (för er som inte förstår gula gubbar så slokar jag nu... Jag tror inte på reinkarnation)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #10 skrivet: 12 sep-12 kl 15:41 »
Jag tycker städningen tar rätt så mycket tid, har 1st  6-facksbur. Med utskrapning och utkörning plus inläggning av nytt strö och nytt hö tar det väl ca en timme för städningen. Har en liten sopskyffel med kort skaft som jag öser ut med med. I mina burar har jag en bräda framtill som hindrar ungarna från att ramla ut så det går inte bara att skrapa ut.

Har haft uppemot 50-talet burar att städa, tyckte då att axlarna och handlederna på mig fort tog stryk. Kunde ju visserligen delat upp städningen på flera dagar men det är ganska skönt att få alla gjorda samtidigt.

Jag strör med kutterspån, går ca 1/3 bal till mina 6-fack. Brukar alltid lägga in hö i buren i samband med städningen, i vanliga fall äter kaninerna i höhäckarna. Städar 1 gång per vecka, vid frost lite mer sällan.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #11 skrivet: 12 sep-12 kl 15:50 »
Oj glömde. Ungdjuren har jag i boxar som jag städar ut mellan varje omgång. Mina hästboxar duger bra sommartid då hästarna går på bete.

Hanarna brukar jag försöka hålla ute i betesburar på sommarhalvåret. Allt för att slippa massa städning.

Sen brukar jag försöka slakta av så många fullvuxna djur på hösten som jag kan avvara, bättre behålla ungar som får växa under vintern och kan betäckas på nytt till våren. Jag personligen har i stort sett slutat ta ungar på vintern pga plats- och tidsbrist.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 sep-12 kl 15:56 »
Jag tyckte att betesburarna var en enormt rationell lösning. Minimalt med städning, och minimalt med fodring... Bara flytta dem nåt par gånger om dan, och djuren har fräsch mat! Helt och hållet så tycker jag att hushållskaniner hittills varit väldigt lättsamma djur, även om det blir liiiite mer pillande med vinterburar. Dessutom trevliga. Man blir glad av dem! <3

Höns kommer att införskaffas, men enbart för att jag är storkonsument av ägg. Tvivlar på att de är lika mysiga som kaninerna, men jag kan ju ha fel... :)

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
Sv: SV: Rationella lösningar
« Svar #13 skrivet: 12 sep-12 kl 16:20 »

Höns kommer att införskaffas, men enbart för att jag är storkonsument av ägg. Tvivlar på att de är lika mysiga som kaninerna, men jag kan ju ha fel... :)
Jo, du har fel:)):))

Fru Jansson

• Gäst
SV: Sv: SV: Rationella lösningar
« Svar #14 skrivet: 12 sep-12 kl 16:29 »
Jo, du har fel:)):))

Låter bra det! Hittills tycker jag mest att höns är läskiga. De låter konstigt, rör sig konstigt, och blänger... Men å andra sidan så är de ju fåglar, så vad kan man vänta sig? Kaniner är åtminstone däggdjur, och därmed något lättare att förstå sig på! ;) (ja, jag är nervös för att skaffa höns, men kaniner lägger ju tyvärr inte ägg...)

Existens!

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 sep-12 kl 16:46 »
Höns är ju ett synnerligen fredligt djur..  De kommer inte att hacka ögonen ur dig... ;)

kbh

• Gäst
SV: Sv: SV: Rationella lösningar
« Svar #16 skrivet: 12 sep-12 kl 16:54 »
Låter bra det! Hittills tycker jag mest att höns är läskiga. De låter konstigt, rör sig konstigt, och blänger... Men å andra sidan så är de ju fåglar, så vad kan man vänta sig? Kaniner är åtminstone däggdjur, och därmed något lättare att förstå sig på! ;) (ja, jag är nervös för att skaffa höns, men kaniner lägger ju tyvärr inte ägg...)
Fru Jansson du har nog mest fått en släng av Alfred Hickocks   fåglarna tror ja :)

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 12 sep-12 kl 17:09 »
Heh... Den filmen har jag inte ens sett.. Och, jag kan inte påstå att jag är rädd för höns. Men de är just fåglar, och... att känna in däggdjurs mentalitet och betéende känns mer naturligt för mig. Fiskar känns nästan mer personliga än fåglar... Det läskiga består mer i att jag känner mig tveksam på hur jag ska hantera dem på bästa sätt, och se att de mår bra och sånt. För det är viktigt för mig att mina djur mår bra, oavsett vilka arter jag håller mig med!

Kaniner trodde jag inte skulle bli så personliga som de är... Jag är ypperligt förtjust i mina. Kanske något mer i vissa. Cola har en lite speciell plats, särskillt som hon visat sig ge så enormt trevliga ungar också... När de var på rymmen här en morgon, och bara kom skuttande så fort de fick se mig... "ååååå, tvåbentingen, heeeej"... Kan ju inte bli annat än glad! :)

kbh

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 sep-12 kl 18:35 »
Heh... Den filmen har jag inte ens sett.. Och, jag kan inte påstå att jag är rädd för höns. Men de är just fåglar, och... att känna in däggdjurs mentalitet och betéende känns mer naturligt för mig. Fiskar känns nästan mer personliga än fåglar... Det läskiga består mer i att jag känner mig tveksam på hur jag ska hantera dem på bästa sätt, och se att de mår bra och sånt. För det är viktigt för mig att mina djur mår bra, oavsett vilka arter jag håller mig med!

Kaniner trodde jag inte skulle bli så personliga som de är... Jag är ypperligt förtjust i mina. Kanske något mer i vissa. Cola har en lite speciell plats, särskillt som hon visat sig ge så enormt trevliga ungar också... När de var på rymmen här en morgon, och bara kom skuttande så fort de fick se mig... "ååååå, tvåbentingen, heeeej"... Kan ju inte bli annat än glad! :)
Kan lova dig att hönsen är minst lika sociala som kaninerna dom blir nämligen vad man gör dom till i alla fall så har mina blivit det så ängsla dig inte du  utan skaffa dig några hönor bara  allting ger sig ska du sen . Filmen varen riktig rysare   vågar inte skriva mer nu då kommer du att drömma mardrömmar i natt ;D

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #19 skrivet: 12 sep-12 kl 21:17 »
Fru Jansson : jag tycker absolut inte om fåglar - skulle aldrig skaffa mig det!!
Men Höns är Höns och inte fåglar, så det så ;D ;D ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

450 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser