Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur många kycklingar kan ruvhönan värma?  (läst 852 gånger)

Kringlan

• Östergötland
Hur många kycklingar kan ruvhönan värma?
« skrivet: 31 aug-12 kl 15:26 »
Hej, jag vill be om råd från er som kanske provat;

Jag har en ruvhöna som legat på redägg(tomma ägg) i 2 veckor, och imorgon får jag hem dagsgamla kycklingar jag ska smuggla in till henne.
Nu är min fråga hur många hon klarar att värma utan värmelampa som komplement?

Har läst att man kan sätta in många kyckligar till höna med tillskottsvärme om de är för många att få plats under henne och jag har värmelampa någonstans jag får leta fram som back up, men hoppas klara mig utan.

Minst 15 st tror jag funkar att stoppa dit, det kan hönor lyckas kläcka fram själv. Kan hon mer än så? 20 st?
Hon är rätt stor blandras, ungefär Faverolle/Plymouth rock-storlek.

Vad tror ni?

Mvh Karin

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Hur många kycklingar kan ruvhönan värma?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-12 kl 15:33 »
Vad är det för ras på kycklingarna? Vilken temperatur kommer det att vara där de bor?

Ca 10-15 kycklingar av hennes egen storlek (när de blir vuxna såklart) är nog max vad hon kan värma tills de är stora nog att klara sig utan extra värme.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Kringlan

• Östergötland
SV: Hur många kycklingar kan ruvhönan värma?
« Svar #2 skrivet: 31 aug-12 kl 16:03 »
Jag har ju inte värme i hönshuset så här års nu så det är väl mellan 10 grader och 20 grader beroende på dygnstid och väder här. Jag verkar vara väl optimistisk som trodde 15 skulle gå bra.. Det är en stor köttras-korsning så det hade jag väl kunnat klura ut med lill-tån egentligen att jag kommer behöva ha lampan.  :-[ Poletten trillar ner när man skriver.. Eftersom det dessutom säkert kommer 20 st kopplar jag in lampan de första veckorna då.

Tack så mycket för ditt svar! :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 2 användare (1 dolda)
Luffsen

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser