Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Deformerade bröstben av sittpinnar?  (läst 2785 gånger)

Lijing

• Medeålders 3-barnsmamma med mat- odlintresse.
    • Västerbotten
Deformerade bröstben av sittpinnar?
« skrivet: 31 aug-12 kl 12:49 »
Har från flera håll fått lära mig att man ska vänta sålänge som möjligt med att låta kycklingar få sittpinnar, pga att de kan få sina bröstben deformerade. Nu undrar jag vid vilken ålder man vågar låta dem få pinnar. Det skulle underlätta bostadsmässigt till vintern om inte annat.

Mina äldsta islänningar är nu 2 månader o blev som tokiga när jag drog in en jättekvist med sälg åt dem. De flög genast upp på den o har efter den dagen vägrat att gå in i huset för att sova. Tog bort kvisten men nu ligger de på sin "veranda" (fd hundbrygga med tak) i en enda stor hög istället. De går inte ens in när det är regn o hård blåst! Är de sådana tuffingar? Mina brahmor o faveroller är ute en stund men går sedan in för att värma sig o ev torka upp.

/Hönsmamma  ;D
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

skogensrå

• Västmanland
SV: Deformerade bröstben av sittpinnar?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-12 kl 12:52 »
Har från flera håll fått lära mig att man ska vänta sålänge som möjligt med att låta kycklingar få sittpinnar, pga att de kan få sina bröstben deformerade. Nu undrar jag vid vilken ålder man vågar låta dem få pinnar. Det skulle underlätta bostadsmässigt till vintern om inte annat.

Mina äldsta islänningar är nu 2 månader o blev som tokiga när jag drog in en jättekvist med sälg åt dem. De flög genast upp på den o har efter den dagen vägrat att gå in i huset för att sova. Tog bort kvisten men nu ligger de på sin "veranda" (fd hundbrygga med tak) i en enda stor hög istället. De går inte ens in när det är regn o hård blåst! Är de sådana tuffingar? Mina brahmor o faveroller är ute en stund men går sedan in för att värma sig o ev torka upp.

/Hönsmamma  ;D
Mina isläningar bryr sig inte heller om vädret är ute i regn o rusk.

Smajsan

• -
« Svar #2 skrivet: 31 aug-12 kl 12:57 »
Sätt in pinnar till dom.MEn tänk på att de ska vara grova pinnar.Jag har precis bytt ut mina smala pinnar mot grova,ett fel som jag inte visste om ,att de ska vara grova. Mina höns och kycklingar får pinnar från skogen att sitta på redan när de är pytte,alltså bara 1 vecka och deras bröstben är helt ok. Alla höns gillar pinnar=) tillockmed mina orpar  :)
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Lijing

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 31 aug-12 kl 13:03 »
OK, tack! Det har kännts hårt att inte låta dem sitta på pinnar då de uppenbarligen stormtrivs med det. Har skogen full så det är inga problem med material iaf!

Mina brahmor flyger upp när de ska sova (o dråsar ner så huset skakar på morgonen) men inte på dagtid annars. Faveroll-kycklingarna har dock visat tendenser till att vilja komma upp en bit från marken (för att se bättre?) o klättrar på lite "leksaker" som jag ställt in i hägnet.

Hur högt bör det vara mellan sittpinnarna när det gäller de stora raserna? (Hur långt ifrån har jag fått kläm på men mellan pinnarna i djupled.)
Be the kind of woman that when your feet hit the floor each morning, the devil says "Oh crap, she´s up"!

Smajsan

• -
« Svar #4 skrivet: 31 aug-12 kl 13:05 »
Sen måste jag fråga en sak! Var ifrån kommer det att de inte ska sitta på pinnar? Jag tror att alla vilda höns måste sitta på pinnar tidigt för att ej bli mat. Jag tror att det är ett "hittepå" bara!
Jag är helt borta. Ska gå och hitta mig själv. Om jag skulle dyka upp innan jag kommer tillbaka, så snälla, be mig att stanna kvar och vänta.

Smajsan

• -
« Svar #5 skrivet: 31 aug-12 kl 13:09 »
jag har så långt imellan så att de inte skiter på varandra,hur de än nu sitter. Så det är väll olika om man har små,mellan eller stora. Jag har aldrig mätt utan jag kollar med ögonmått och en höna. Det visar sig om det är för tätt,då kan du bara flytta isär dom. Lycka till  :)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #6 skrivet: 31 aug-12 kl 13:46 »
Har läst att även vuxna höns kan få deformerade bröstben om sittpinnarna är för smala. Klumpfot likaså.
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Kringlan

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 31 aug-12 kl 14:21 »
EDIT; Jag vet inte själv vad jag menade med den första kommentaren här nedan, kanske råkat läsa någons inlägg fel?? Tar inte bort iaf, det blir så konstigt om man sitter och raderar i trådar i efterhand.
Smajsan; I naturen lär ju hönsen själva välja vilka grenar de ska sitta på, i hägn och hus får väl vi ägare se till att det är rejäla grenar och inga spagetti-smala rundstavar de får sitta på ;)

Lijing; Om du menade höjdled så kan de till och med vara på samma höjd ju, brevid varandra, det beror på hur du vill möblera i hönshuset. Om du sätter dem som en trappa ska det vara lagom för dina tyngsta raser att skutta uppåt. Det beror ju också på hur de sitter i djupled, hur långt mellan dem det är alltså; så låtsas att du är en höna; hur vill du skutta?  ;)
« Senast ändrad: 04 sep-12 kl 19:07 av Kringlan »

Lijing

• Västerbotten
« Svar #8 skrivet: 31 aug-12 kl 14:55 »
Just nu skuttar de 80 cm upp utan problem men högre blir nog tungt.  Har problem med inredningen då 2 dörrar kommer i vägen...kan varken ha reden el pinnar på högra sidan. Har kommit fram till att det nog räcker med en pinne, slaktar ju om ett par månader o kycklingarna verkar trivas bäst i en stor "ormgrop" änsålänge o två brahmahönor håller sig i stort sett alltid i ett av redena (jo, en ligger i o en annan sitter på kanten o kollar...gammal drickaback, måste göra ngn slags sarg runtom...hmm...  :)

Sedan sätter jag redena under pinnen på Kelpies vis o foder/vattenautomaterna under redena. Skönt att *äntligen* få lite ordning på tankarna! Nu ska de få fint innan snön kommer!

Lijing

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 01 sep-12 kl 09:56 »
Skumt! Ibland syns ditt inlägg Rosita...o ibland inte! Nåja, läste så mkt här igår att jag nog trodde att jag skrev om Kelpies bild i en annat tråd än denna. Vet inte riktigt hur man länkar men lägger in adressen till tråden där bilden finns, scrolla ner en bit på sida 1.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=140579.0

rosita51

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 01 sep-12 kl 10:03 »
Skumt! Ibland syns ditt inlägg Rosita...o ibland inte! Nåja, läste så mkt här igår att jag nog trodde att jag skrev om Kelpies bild i en annat tråd än denna. Vet inte riktigt hur man länkar men lägger in adressen till tråden där bilden finns, scrolla ner en bit på sida 1.

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=140579.0

Tack så mycket! Jag hittade faktiskt själv Kelpies bild, så därför raderade jag mitt inlägg  ::)  :-[
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

536 gäster, 3 användare
RickardR, addebadde, Stengrim

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser