Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  En av mine höns har fått et stort svullet öge som er gult og blindt, hjelp  (läst 1813 gånger)

Hanne Linea

• Värmland
For noen dager siden oppdaget jeg at en av mine höns, födt 19. mai og av rasen silkis, hadde masse materie i öyet og det buler ut av hodet.
Jeg kontaktet veterinären som ba meg om å vaske nebb og öye med saltvannsopplönsing.

Materien er blitt mindre, men öyet er kjempestort, glassert og gult.  Jeg er sikker på at det er blindt da det ikke er noen reaksjon
når jeg holder hånden ved siden av hodet.

Idag syntes jeg bare står hun/han der og jeg har forsökt og friste med noe godt men vil ikke ha.
Jeg har lest om Mareks men det er ingen symptomer på ustödige ben osv.

Noen som vet hva dette er eller har opplevet noe lignende?

De andre 5 i flokken virker kvikke og vanlige.

Kjempeglad for snarlige svar.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Vad är gult, kladd från ögat eller själva ögat?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Hanne Linea

• Värmland
Vad är gult, kladd från ögat eller själva ögat?

Hei Grimla

Selve öyet ser ut som det er et stort gul/grönt glass öye.  Kan ikke se pupillen.  I tillegg er det litt gult kladd men ikke mye.

Hun ( jeg regner med det er en höne, men fortsatt usikker ) har i ettermiddag bare värt inne i hönsehuset og ikke ute med de andre.

Hun vil ikke drikke og ikke spise.  Enten bare står hun der eller så ligger hun og med hodet inn mot veggen i hjörnet.

Jeg er skikkelig bekymret her.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
Hei Grimla

Selve öyet ser ut som det er et stort gul/grönt glass öye.  Kan ikke se pupillen.  I tillegg er det litt gult kladd men ikke mye.

Hun ( jeg regner med det er en höne, men fortsatt usikker ) har i ettermiddag bare värt inne i hönsehuset og ikke ute med de andre.

Hun vil ikke drikke og ikke spise.  Enten bare står hun der eller så ligger hun og med hodet inn mot veggen i hjörnet.

Jeg er skikkelig bekymret her.
Det gula du ser är förmodligen var  :-X Det låter som om din höna mår väldigt dåligt och avlivning är nog det mest lämpliga om du inte har någon hönskunnig veterinär som kan hjälpa dig. Beklagar  :'(
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Hanne Linea

• Värmland
Det gula du ser är förmodligen var  :-X Det låter som om din höna mår väldigt dåligt och avlivning är nog det mest lämpliga om du inte har någon hönskunnig veterinär som kan hjälpa dig. Beklagar  :'(

Ja idag var hun enda dårligere, har time hos veterinæren kl. 15.30 idag og regner med at jeg kommer hjem igjen uten Sofie.  Snufs!

Takk for alle svar

Hanne Linea

• Värmland
Ja idag var hun enda dårligere, har time hos veterinæren kl. 15.30 idag og regner med at jeg kommer hjem igjen uten Sofie.  Snufs!

Takk for alle svar

Da har jeg fått telefon fra min far her på jobben at Sofie-jenta vår er død.  Men skal ikke slike dødsfall innleveres til veterinær for obduksjon?
Jeg får ikke fatt i veterenæren men dersom hun må innlevers så må jeg jo dit uansett og jeg vil jo vite dødsårsaken slik at
jeg ikke plutselig får flere høner som dette skjer med.

tillyvonn

• lantbo med grön livsstil
    • Hälsingland
 I samband med Mareksjukdom uppträder ibland ett fenomen som heter ögonlymfomatos.
http://hos.sandnet.se/stackmurs/Hons/marek.htm
Lita på det oväntade!
Jag håller Hedemorahöns och Helsingefår med genbank

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 2 användare
M Sadeghi, rehn

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser