Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mineraler utan melass?  (läst 2370 gånger)

Skogshulda

• Dalarna
Mineraler utan melass?
« skrivet: 25 aug-12 kl 15:17 »
Jag har fyra gestriketackor som har tillgång till saltsten utan mineraler samt mineralbalja med koppar (med melass i). Den ska tydligen räcka till 40 får, men mina fyra har smaskat i sig snart halva på snart två månader. Så, hur ger jag mina får mineraler utan melass och var går det att få tag på? För jag misstänker att det är melassen som gör att de äter så mycket av den.
En skogens eldfängda sköldmö

Delar mitt liv med min käresta, vår son, ett gäng tokiga hedemorahöns, en flock mysiga gestrikefår och två gamla men pigga musjägare

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
SV: Mineraler utan melass?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-12 kl 15:30 »
Mina år väldigt mycket i början också men nu är det en mer normal åt gång, troligen är det så att dom behövde mineraler.
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Charlotte

• -
« Svar #2 skrivet: 25 aug-12 kl 15:43 »
Hur stor balja är det?
En balja Effektmineraler räcker för att 40 tackor ska ha tillgång till den.
Men om 40 tackor äter den högsta ca dosen/dag (40 g) så går det åt nästan 10 st 10 kgs baljor på två månader. Har tackorna dessutom lamm då äter ju dom också.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Maddie

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 25 aug-12 kl 20:52 »
Det finns ju mineral hinkar utan melass. Fårfor effekt 22 kg. Köp en sådan så kommer den att räcka länge ? Annars finns det mineraler att köpa löst i säck eller hink också men då måste man komma ihåg att ge dem antingen varje dag eller ha en hink el liknande som mineralerna kan stå i för fri tillgång
Vi köper inte den med melass för jag blev orolig att de skulle äta för mycket på en gång för den blev slut direkt när jag provade den. Den är säkert bra under lammningen annars när lite extra socker kan behövas  :)

Luppa

• Norrbotten
« Svar #4 skrivet: 25 aug-12 kl 21:19 »
Tycker nog att fåren äter lika mycket av pulvret som av baljorna... Det som går minst här är de större hinkarna, de brukar inte vara lika populära som baljorna. Men har man inte mineral för att fåren ska äta det?  ;)
Djurtokig 80:a i norra norrbotten

Suffolkfår, höns av olika raser. 2 Border Collies, bondkatter och uppfödning av Lejonhuvad kanin för utställning, avel och kel.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 25 aug-12 kl 22:26 »
Det finns ju mineral hinkar utan melass. Fårfor effekt 22 kg. Köp en sådan så kommer den att räcka länge ? Annars finns det mineraler att köpa löst i säck eller hink också men då måste man komma ihåg att ge dem antingen varje dag eller ha en hink el liknande som mineralerna kan stå i för fri tillgång
Vi köper inte den med melass för jag blev orolig att de skulle äta för mycket på en gång för den blev slut direkt när jag provade den. Den är säkert bra under lammningen annars när lite extra socker kan behövas  :)
Effekthinkarna innehåller melass som bindemedel och för smaksättningens skull.
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 26 aug-12 kl 05:21 »
Jag har fyra gestriketackor som har tillgång till saltsten utan mineraler samt mineralbalja med koppar (med melass i). Den ska tydligen räcka till 40 får, men mina fyra har smaskat i sig snart halva på snart två månader.

10 tackor äter 1 mineralbalja 10 kg i månaden enligt behovet, (inga lamm inräknade i det).
Det gör att 5 tackor äter 1 balja på 2 månader normalt.
Och det gör i sin tur att dina tackor ätit bara hälften av vad en normalförbrukning är för dem!  o:)
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 26 aug-12 kl 05:53 »
Det finns ju flera trådar som handlar om att melass i numeralerna skulle leda till "okynnesätande" av mineraler...
Därför har jag räknat och verkligen kollat två somrar i rad nu, enligt dagsbehovet har mina tackor med lamm på naturbete hela tiden hållit sig inom gränserna för vad dom behöver även om man själv kanske tycker att baljorna försvinner i rask takt ;)
Mvh
Charlotte

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #8 skrivet: 26 aug-12 kl 08:40 »
Jag har alltid använt lösmineral med koppar (och i Lantmännens även magnesium, som ombildas till kalk) i fri tillgång. Jag tycker de äter mineralfoder i perioder, vissa perioder gick det åt ganska mycket mineralfoder och andra perioder verkade det som de inte alls tittade åt mineralerna. Jag har alltid tänkt att det är viktigt med mineraler, äter de mycket så behöver de det just då och äter de inte alls har de inte behov just då. Jag tror att det jämnar ut sig över året.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

449 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser