Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  foderlåda  (läst 7166 gånger)

gurkan

foderlåda
« skrivet: 22 aug-12 kl 20:03 »
Jag är antagligen helt kocko, men hur katten funkar foderlådan. Den där plastmojjen täpper ju till - hur kommer bina in?

Orje

• Bohuslän
    • Orjes Bin
SV: foderlåda
« Svar #1 skrivet: 22 aug-12 kl 20:46 »
"Plastmojen" gör att bina bara kan krypa längs ena väggen i foderlådan. Sockerlösningen läcker under kanten på plexiglasskivan in i det utrymmet som bina kommer åt. Eftersom utrymmet är så smalt kan bina få fotfäste och krypa upp längs väggarna om de faller i sockerlösningen. Hade dom haft tillgång till hela utrymmet i foderlådan så skulle mängder av bin drunkna. o:)

Jag gillar mina foderlådor. 2 påfyllningar och sedan är fodringen klar!
Think outside the box
http://orjesbin.blogspot.se/

Järpen

• Ovan för molnen lyser alltid solen
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 23 aug-12 kl 21:08 »
Du kan ta bort platsmojänen och fylla på med förpackningschips av eps. På så sätt drunknar inte bina samtidigt som du förkortar tiden för att bina skall dra ner fodret eftersom fler bin kommer åt sockerlösning.
Johan

Ingenjören

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 24 aug-12 kl 07:54 »
Du kan ta bort platsmojänen och fylla på med förpackningschips av eps.

Låter kladdigt? Får du inte en hel låda full med ihopkladdade chips efteråt?
Jag klipper av ett nedre hörn på plastmojängen. När sockerlösningen är slut kan bina komma ut i lådan och slicka den ren. Mindre att diska för mig...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 24 aug-12 kl 17:30 »
Du kan ta bort platsmojänen och fylla på med förpackningschips av eps.
Ahh, att jag inte tänkt på det. Foderlådan har två problem, det ena är att den bara rymmer halva givan och därmed dränker man en massa bin när man fyller på. Det andra problemet är att den blir väldigt snuskig när inte bina kan städa. Att bara klippa av ett hörn hjälper bara mot städningen, när man ska fylla på har man nedgången eller i värsta fall hela lådan full med bin som man måste skaka ut först och då måste man vänta tills den är torr. Med förpackningschips bör man lösa båda problemen, chipsen flyter och bina med dem när man fyller på.

Chipsen klibbar inte ihop, jag har provat dem vid fodring med plastpåse och det fungerar bra. Det är helt torrt och rent när bina gjort sitt.

olof

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 24 aug-12 kl 20:52 »
Testade detta direkt ikväll med förpackningschips i foderlåda med lite sockerlösning som drivfodring.

Det får inte blåsa när man hanterar dem, då blåser de bort.

gorgus

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 24 aug-12 kl 21:11 »
Lecakulor går bra också. Se längst ner på http://www.markhonung.se/min_biodling.htm

Lasse på Nyänget

• Medelpad
    • Nyänget
« Svar #7 skrivet: 25 aug-12 kl 16:25 »
Tycker oxå att varianten med säcken i skattlådan och frigolitbitar/lecakulor fungerar mycket bättre än foderlådorna man köper. Hela givan ryms på en gång och det tar bara några dagar (upp till en vecka) för bina att dra ner all sockerlösning. Funkar otroligt mycket bättre än mina tre modeller av köpta foderlådor.
Gör en lös vägg till lådan så du får ett ordentligt mellanrum där bina kan vandra upp och ta för sej. Använder förresten inte "specialsäckarna" som finns att köpa. Jag tar vanliga grova sopsäckar och klipper av dom till lämplig längd, sen häftar jag fast den runt kanterna.

olof

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 16 sep-12 kl 21:22 »
Testade detta direkt ikväll med förpackningschips i foderlåda med lite sockerlösning som drivfodring.

Det får inte blåsa när man hanterar dem, då blåser de bort.

Idag när jag fyllde i andra halvan av vintergivan så visade sig ett par nackdelar. Frigolitplupparna var helt söndertuggade och fungerade inte riktigt som det var tänkt längre. Dessutom fortfarande mycket bin i lådan trots att första omgången foder neddragen. Men mögla hade det inte gjort. Frigolitpluppar i foderlåda som behöver påfyllning får tummen ner, halm är nog bättre men problemet med bin som drunknar vid påfyllning består.

plm

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 16 sep-12 kl 21:39 »
Hej
Kom att tänka på att en lösning kanske kunde vara att klippa ut en bit insektsnät i plast och häfta fast den i den listen som avskiljer uppgången och sockerbehållaren och sedan låta den ligg på botten av lådan. Sedan fylla på med sockerlösning. När sedan lådan är tom och städad kan man ta tag i nätet och lyfta upp. Då bör de flesta bina följa med upp och man kan fylla på mer, skaka av bina ner i uppgångs springan.
Svårt att förklara men hoppas att ni fattar, det är i alla fall ett "gratis" tips.   MVH/Peter

olof

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 16 sep-12 kl 22:26 »
Intressant idé. får kanske skissa på någon prototyp. Eller gör man en foderlåda som rymmer hela vinterfodergivan på en gång.

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #11 skrivet: 17 sep-12 kl 08:24 »
Jag tänker prova med lekakulor nästa gång.

I år körde jag med en urklippt skiva med sådant där skum-material som man lägger under klick-golv, det fungerade hyggligt. Ett antal bin gick dock åt när jag fyllde på. En hålslev hade varit bra för att fiska upp den och leverera ner i samhället för renslickning...
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Feke

• Västergötland
« Svar #12 skrivet: 17 sep-12 kl 14:41 »
Skall man ta bort de bin som drunknar under plastskivan eller kan de ligga kvar?

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #13 skrivet: 17 sep-12 kl 14:44 »
Bina städar bort dem själva.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #14 skrivet: 17 sep-12 kl 15:09 »
Foderlådan har två problem, det ena är att den bara rymmer halva givan och därmed dränker man en massa bin när man fyller på. Det andra problemet är att den blir väldigt snuskig när inte bina kan städa. Att bara klippa av ett hörn hjälper bara mot städningen, när man ska fylla på har man nedgången eller i värsta fall hela lådan full med bin som man måste skaka ut först och då måste man vänta tills den är torr

Köp / gör en foder låda som tar hela giv åt gången.

Tejpa hörnet med bi odlarens bästa vän silver tejp  ;D ta sedan bort det vid sista giv så kommer de ut och kan städa  o:)

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 17 sep-12 kl 18:08 »
Det finns storbiodlare som - trots jakt på minutrar i sin driftplan - delar upp vintergivan i flera omgångar.
På så sätt kan t ex yngel kläckas färdigt och bina stressas inte att dra ner allt på en gång.

olof

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 17 sep-12 kl 20:51 »
Jag har också hört att flera storbiodlare gör så. Som en motvikt mot det kan jag säga att jag har provat både hela fodergivan på en gång i plastpåse, givan uppdelat på två i foderlåda, uppdelat på 4 gånger i 5 kg hinkar och uppdelat på ännu fler i foderballonger och märker väldigt liten/ingen skillnad. Men detta beror kanske på hur tidigt man börjar fodringen.

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #17 skrivet: 17 sep-12 kl 21:19 »
Att man ger vinter foder flera gånger är för att hålla yngel sättning igång för att få fler ung bin till nästa våren + även att med vissa drift former så skatar man all honung från kupan och då måste omgående ersätta det med något annat.

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

ivigtut

• Ett leende och ett vänligt ord kan göra någon glad
« Svar #18 skrivet: 18 sep-12 kl 07:58 »
Jag har provat med halm i foderlådorna och det värkar fungera men det ska vara rikligt.
Sedan värkar det skilja sig från samhälle till samhälle för visa samhällen värkar ha fler drunknade bin medans i andra finns inga als.

Feke

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 18 sep-12 kl 08:34 »
Tack för svaret.

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 2 användare
Själv är bäste dräng, beekeepern

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser