Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  förgiftning på bete  (läst 4172 gånger)

Klajes

• Södermanland
förgiftning på bete
« skrivet: 22 aug-12 kl 12:10 »
Hej! Sökte på forumet med anledning av en väns oturlighet med sina lamm på ett bete där även jag ev skulle skicka får till men nu inte riktigt vågar. 4 lamm har dött i år, de har fradga runt munnen, visst ödem och dör plötsligt (utan föregående symptom).
 Förra sommaren dog 3 lamm, en tacka och även en bagge, men baggen misstänktes ha ätit ekollon. Betet är ett naturbete betat av får de två senaste somrarna efter 1 år i vila, stor yta för antalet får. Alla 4 lamm i år har dött på en fredag... så därför har de inte skickats in för analys, men är det någon som har en idé om vad vi ska leta efter? växter? Magnesiumbrist såg jag i "Falins" tråd/fråga Gasbrand/Förgiftning men sen inte så mkt mer om det, hur yttrar sig det? Djuren är inte avmaskade utan parasiter hålls i schack med beteshanteringen, kan det spela roll? (Levande lamm växer bra, och tackorna är runda å fina)
Skulle vara tacksam för kloka ideer och erfarenheter!

Lorita

• Bohuslän
    • Stall Gullöhagen
fyra hästar, fem Klövsjöfår i genbank nr 1458 och tre mysiga katter
Länk till mina lamm 2012
http://www.alternativ.nu/index.php?action=media;sa=album;in=389

Åby

• Uppland
SV: förgiftning på bete
« Svar #2 skrivet: 22 aug-12 kl 12:47 »
Trumsjuka? Har de mycket klöver i vallen? Har det regnat mycket där de betar?

Klajes

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 22 aug-12 kl 16:45 »
Tack för länken Lorita, får ge mig ut å leta växter... Trumsjuka tror jag inte på... tror mer på någon slags kramp, det brukar väl inte trumsjuka ge, har bara erfarenhet från en tacka med det visserligen, men det tog många timmar och det lyckades vi häva. Det finns nästan ingen klöver, skog och typ rajgräs (kan vara ngn annan sort, är inte så bra på det) och grövre mer vassliknande, vid havet. Funderar på om det kan spela roll att de förra sommaren grävde diken i hagen, något från jorden... Det har inte regnat mkt... inte heller varit jättetorrt utan spridda skurar nån gång ibland... fler ideer?  :)

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
« Svar #4 skrivet: 22 aug-12 kl 17:39 »
Stora Magmasken (Haemonchus)?
Åsenfår, hundar och katter

renee d

« Svar #5 skrivet: 22 aug-12 kl 21:50 »
Pulpy Kidney?

Ginpan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 22 aug-12 kl 22:19 »
Någon typ av inälvsparasit? Skum/fradga runt munnen kan tyda på det.

Klajes

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 22 aug-12 kl 22:44 »
pulpy kidney har jag aldrig hört talas om - vad e det?! Stora magmasken va jag tvungen å läsa på om symtom, har ingen aning om hur det yttrar sig och visst ödemförekomst verkar ju stämma, men det som talar emot är väl att förra sommaren fåren gick där var ju området inte betat på 1½ år.. så det borde väl anses som "fritt" efter 2 vintrar, fast visst tackorna skulle ju kunna bära det och lammen hinna få i sig, så det kan ju inte uteslutas... då vore det bäst med träckprov förstås... Tack för kommentarerna! Renee d får gärna skriva mer om PK  :)

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #8 skrivet: 23 aug-12 kl 14:36 »
Är de vaccinerade mot gasbrand? Om inte så är det mycket troligt att det är det eftersom de dör så hastigt.

Förgiftning är inte särskilt vanligt, iallafall inte hos lamm som går med sina mammor. Jag misstänker förgiftning i två fall hos mig, ett fall för flera år sedan och ett fall i år. Det har båda gångerna varit flasklamm, inga av de andra lammen har blivit dåliga och de dog inte - blev bara väldigt dåliga med akut B-vitaminbrist som gick att behandla.
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Charlotte

• -
« Svar #9 skrivet: 23 aug-12 kl 14:41 »
Gas rand heter pulpy kidney på engelska.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

svekhult-ia

• Västergötland
    • Svekhult-ia
« Svar #10 skrivet: 23 aug-12 kl 14:58 »
Ahaaa...... trevligt, då har jag lärt mig det  ;D  ;D Tackar!!  ;D
Glad människa med mindre finullsbesättning i Stenstorp utanför Falköping.

http://svekhultia.wordpress.com

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 23 aug-12 kl 15:05 »
Ahh, dumma iPhone, Gasbrand, inte gas rand ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Odalen

• Bohuslän
« Svar #12 skrivet: 24 aug-12 kl 12:15 »
Sprängört kanske? Dödligt giftig för betesdjur, rötterna kan komma i dagen vid dikning.

biltog

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 24 aug-12 kl 14:00 »
"Vilka symtom får djur som är smittade av mjältbrand?

Symptom och sjukdomsförlopp varierar beroende på vilket djurslag som drabbas. Hos idisslare är sjukdomsförloppet oftast så snabbt att djurägaren inte hinner se några symptom innan djuret dör."

från:http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/sjukdomarhosdjur/smittsammadjursjukdomar/mjaltbrand/fragorochsvarmjaltbrandsutbrottiorebrolan.4.6920cb9813122f26a5e80002074.html

"De sporer som bakterierna bildar överlever mycket länge i jorden och vid exempelvis grävarbeten kan smittad jord komma upp till markytan." citat från samma sida.

vallhunden

• Västergötland
« Svar #14 skrivet: 24 aug-12 kl 14:18 »
Mjältbrand, var väl ändå att ta i...!! ;D ;)
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Klajes

• Södermanland
« Svar #15 skrivet: 26 aug-12 kl 10:57 »
å tack det va många bra inlägg, mjältbrandstanken har faktiskt föresvävat mig med tanke på grävningen, men jag tror inte risken är så stor, inga nedgrävda kadaver å då borde nog fler blivit sjuka. Sprängört och kvickrot finns det gott om men som jag läste i seminskompendiet så verkade förgiftningen gå långsammare och får brukar ju som sagt vara duktiga på att undvika sånt som är giftigt... ska undersöka gasbrand lite mer, kan det yttra sig så alltså? tack för tipset! hade inte heller en aning om att det hette pulpy kidney på engelska ;)

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #16 skrivet: 04 sep-12 kl 22:57 »
Ojdå Om du har gott om sprängört är det kanske inte så lämpligt att ha djur där. Döden kan inträffa efter bara 15 minutter :(
http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Foder/Giftiga-vaxter/Synnerligen-giftiga-vaxter/Sprangort/
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

renee d

« Svar #17 skrivet: 05 sep-12 kl 08:07 »
Och jag läre mig <svenska på Alternativ :D :D Tackar!!  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 1 användare
nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser