Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varför rör de sig mycket mer utanför hönsgården?  (läst 1291 gånger)

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
Varför rör de sig mycket mer utanför hönsgården?
« skrivet: 21 aug-12 kl 18:51 »
Våra höns har en stor hönsgård med mycket grönt i. De verkar trivas därinne och vistas i hela hönsgården, men oftast står eller ligger de still där de är.

När jag släpper ut dem däremot, går de runt hela tiden, och pickar massa gräs.

Varför går de inte runt en massa inuti hönsgården? Varför pickar de inte gräset där lika mycket?

Är gräset helt enkelt grönare på andra sidan?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

kbh

• Gäst
SV: Varför rör de sig mycket mer utanför hönsgården?
« Svar #1 skrivet: 21 aug-12 kl 18:54 »
Våra höns har en stor hönsgård med mycket grönt i. De verkar trivas därinne och vistas i hela hönsgården, men oftast står eller ligger de still där de är.

När jag släpper ut dem däremot, går de runt hela tiden, och pickar massa gräs.

Varför går de inte runt en massa inuti hönsgården? Varför pickar de inte gräset där lika mycket?

Är gräset helt enkelt grönare på andra sidan?
Det kan inte va  annat än grönt dom vill åt då ?

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #2 skrivet: 21 aug-12 kl 18:59 »
Jag får den uppfattningen när jag ser på mina att de drar igenom snår och högt gräs och äter insekter snarare än gräs. Gräs äter de också men annat står högre upp på menyn. I hönsgården är tillgången på insekter begränsad. De har snabbt skrämt bort alla. Men utanför så har de hur stor yta som helst att "scanna " av.  Här ryker även smågrodor och småpaddor tyvärr när gänget är ute på födosök  :-\

Sen är ju friheten en betydligt mer stimulerande miljö än bakom galler  ;D

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

asta

« Svar #3 skrivet: 21 aug-12 kl 19:01 »
Tror att höns vill ha lite spänning också  ;D Mina har väl iof inte så mycket som växer i hönsgården utan mest sådant som vi lägger in till dem. Gräsklipp och grönsaker. Men de ligger mest bara och sover i hönsgården. Öppnar vi däremot dörren och låter dem komma ut är de överlyckliga. Full fräs och så kollar de runt på sina favoritställen. Inte bara för att picka utan för att de är nyfikna. Jättespännande att hoppa upp för verandatrappen, sitta på kanten till studsmattan och ta en promenad genom högt gräs.

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #4 skrivet: 21 aug-12 kl 19:12 »
Insekter kan vara en anledning. Klöver också; jag har sett att de pickar mycket sånt, och det har de inte i hönsgården. Sedan spännningen också säkert.

Att släppa ut hönorna en stund har nästan blivit som att ta en hund på promenad; man gör det för att de ska få motion! :)
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

Köldräkan

• Övriga världen
    • Zeitgeist Helsingborg
« Svar #5 skrivet: 21 aug-12 kl 19:59 »
Det är säkert så att det är "roligare där" :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

438 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser