Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur snabbt efter att hönsen börjat att lägga ägg blir de ruvningsbenägna?  (läst 2970 gånger)

Goblin

• Det är aldrig för sent att ge upp!
    • Västergötland
Har fyra hönor som skulle förhoppningsvis börja värpa i september, men började redan i slutet på juli. Eftersom vi haft lite omsättning på tupparna i flocken har hönsen värpt 2-4 ägg om dagen.(tillsammans givetvis) nu idag har en höna stannat inne i redet och vill inte flytta på sig. Kan de börja sura så tidigt?
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Jag har hört om någon höna som ruvade utan att ha lagt ett enda ägg. Så det kan gå snabbt, eller ta lång tid, det beror såklart på ras och individ.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
En av våra unghönor värpte i kanske två veckor innan hon la sig för att ruva. Låg först ett par dagar på fuskägg och fick sedan 3 Sussexägg att ligga på (hönan totalkorsning i dvärgstorlek). Låg troget och duktigt tiden ut och går nu med tre bedårande små, väldigt hängiven mamma.  :)

En rolig parentes är att från att vara typ vildfågel, gick inte att komma nära osv. så är hon nu nästan tam. Märktes redan när hon låg i sitt egenbyggda rede, var inga problem att stoppa in handen under henne för att kolla äggen, endast morrande och mörka blickar.  ;D
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Cathrin73

• Södermanland
Min sjumånadershöna hade lagt ägg i kanske en månad när hon började sura, men jag tyckte inte det var dags för kycklingar nu så jag motade ut henne några gånger så hon slutade.
Bor på landet och har hedemorahöns och några blandisar, två katter, en kanin, en Fransk Bulldog, två barn och en man.

Silkesmamman

• Värmland
hur är det med Silkes-höns? är dom olika andra raser eller samma angående värpning?

Olofssonskan

• Härjedalen
Har en Hedemora som värpt i ca 3 veckor. I två dar nu så har hon legat som en sten i ett rede utan ägg. Har föst ut henne några gånger. Hopps hon förstår vinken.......
Ju mer jag kan desto mer inser jag hur lite jag vet

Goblin

• Västergötland
OM man bryter hennes "surande"... vet inte om det är optimalt nu när vintern/hösten kommer snart att ha småttingar... tror ni att det kan rubba hennes lust att lägga sig till våren och sura?
Bor på landet med sambo, 3 barn, 2 fågelhundar, 5 katter och en massa goa höns....

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
OM man bryter hennes "surande"... vet inte om det är optimalt nu när vintern/hösten kommer snart att ha småttingar... tror ni att det kan rubba hennes lust att lägga sig till våren och sura?
Nej, de kommer inte ihåg sådant. Om man vill att de ska ruva, är det bara att lägga dit några fejkägg, eller låta riktiga ligga kvar. Är det en ruvningsbenägen ras, så kommer de att lägga sig när de erbjuds möjligheten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Olofssonskan

• Härjedalen
En vecka imorgon och hon surar fortfarande. Föser ut henne på morgonen innan jag åker till jobbet och ser att hon får mat och vatten. När jag kommer hem, samma visa. Ut med dig, skit, ät och drick. När jag stänger för kvällen ligger hon som en padda igen. Har läst att man kan sätta dylika damer i en omysig bur några dar för att avbryta surandet. Det får bli nästa steg om hon inte slutar självmant snart.

Goblin

• Västergötland
Nej, de kommer inte ihåg sådant. Om man vill att de ska ruva, är det bara att lägga dit några fejkägg, eller låta riktiga ligga kvar. Är det en ruvningsbenägen ras, så kommer de att lägga sig när de erbjuds möjligheten.

Då är de nog ruvningsbenägna mina hönor.... två iaf.... den ena ger upp då jag plockar bort äggen, men den andra fräser och vänder rumpan till då man kommer och skall plocka äggen... Nu ligger hon och ruvar på ett plastägg och får väl ligga så... det är väl inte optimalt att låta de ruva nu och eventuellt få kycklingar så sent på hösten? ???

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
Hur sent man vill ha kycklingar beror på hur bra hönshus man har, och när man vill att de ska börja värpa. Har själv haft dåligt med tid och plats för att kläcka kycklingar tidigare i år, men ska inför min flytt senare i höst lägga i en sista omgång i kläckaren nu i veckan. Så man kan kläcka sent, om man vill, men det kostar lite mer i foder, och man måste ha ett hyfsat bra hönshus.

Olofssonskan

• Härjedalen
Min surhöna som legat och ruvat i rede utan ägg slutade inte självmant. Hon fick bo i en omysig bur med mat och vatten, utan bomatrial, i ett par dar. Släppte sen ut henne med flocken och vips, ingen surhöna mer  :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 2 användare (1 dolda)
Broccolie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser